Israel og Ukraina

Bli medlem fra kun kr. 4 per uke

I et nylaget studiehefte for palestinske tiendeklassinger er terroristen al-Qassam avbildet på bakgrunnen av et rødt hjerte, og elevene får i oppgave til å samle informasjon om ham, inkludert datoen han ble «martyr». (Faksimile via IMPACT-se)

Nye eksempler på palestinsk jihad-opplæring

Nye palestinske studiehefter for høsten 2021 viderefører jihad og jødehat.

MIFF forsøkte å fjerne feil fra skolebok – ble dømt av retten til å betale saksomkostninger. Les mer.

Norge støtter skolepensum som fremmer jihad, skrev Aftenposten i november 2019. Lederartikkelen to dager senere var klinkende klar: Palestinske skolebøker motarbeider fred. Én måned tidligere hadde MIFF publisert 44 eksempler fra palestinske skolebøker på norsk som viser at vold, martyrdød og jihad er tema gjennom alle tolv år i grunnskolen.

I desember 2019 satte flertallet på Stortinget foten ned: «Flertallet imøteser resultatene fra den pågående granskningen fra Georg Eckert Institute og ber regjeringen redusere eller holde tilbake økonomisk støtte til PA dersom de ikke sørger for tilfredsstillende utbedringer i skolemateriellet innen rimelig tid. Det signaliseres til PA at det norske parlamentet har stilt krav om at støtte må holdes tilbake dersom anbefalingene i rapporten ikke følges opp på en tilstrekkelig måte.»

Siden den gang har EU trappet opp sitt press mot palestinske selvstyremyndigheter (PA) for å få endret skolebøkene, mens palestinske ledere har erklært at de ikke vil la seg presse. Senest i april uttrykte EU-parlamentet bekymring over «hatytringer og vold undervist i palestinske skolebøker». I juni 2021 kom GEI-rapporten. Til tross for sterk forsinkelse og noen bisarre metoder, er rapporten en kraftig dom over palestinske selvstyremyndigheters systematiske og målbevisste bruk av antisemittisme, hat og oppfordring til vold i skolebøkene. Da skoleåret 2021/2022 startet i høst, tok palestinske myndigheter i bruk de samme skolebøkene som brukt tidligere.

Det norske Utenriksdepartementet responderte på denne utviklingen på verst tenkelig måte. I stedet for å opprettholde et økonomisk press mot PA slik stortingflertallet tydeligvis ville, dekker UD seg bakom noen få og utilstrekkelige endringer som GEI-rapporten påpekte, og har i oktober utbetalt all støtten til palestinsk utdanning som inntil da var holdt tilbake (30 millioner for 2020, 55 millioner for 2021).

Mens Norge igjen åpner pengekranene fortsetter PA sin jihad-opplæring som tidligere. De siste dagene har IMPACT-se, et institutt som gransker skolebøker i en rekke land, publisert eksempler fra nye palestinske studiehefter utarbeidet som tilleggsmateriale til de problematiske skolebøkene. I disse studieheftene blir palestinske tiendeklassinger for eksempel bedt om å tenke over hvilke tilfeller «jihad for frigjøringen av Palestina er en individuell forpliktelse for enhver muslim.» Niendeklassinger lærer at de som dør som martyrer når de dreper vantro (kristne, jøder, polyteister) vil få nåde og bli stort belønnet. Femteklassinger blir oppmuntret til å gjøre jihad og ofre livet for å frigjøre al-Aqsa moskéen (som Israel overlot til muslimsk kontroll rett etter seksdagerskrigen i 1967!).

Izz al-Din al-Qassam var en palestinsk jihad-leder på 1930-tallet. De væpnede styrkene til terrororganisasjonen Hamas er oppkalt etter ham. I et nylaget studiehefte for tiendeklassinger er al-Qassam avbildet på bakgrunnen av et rødt hjerte, og elevene får i oppgave til å samle informasjon om ham, inkludert datoen han ble «martyr».

I sjette klasse lærer palestinske barn samfunnsfag. På side 16 i et nytt studiehefte for skoleåret 2021-2022 blir elevene fortalt at arealet til Palestina er 27.027 kvadratkilometer, og går fra Akaba-bukten i sør til Libanon i nord. Med andre ord blir staten Israel slettet helt fra kartet, slik den også gjennomgående blir i skolebøkene.

Antisemittismen lever fortsatt i det nye skolematerialet. Et nytt studiehefte for ellevte klasse henviser til side 9 i historieboken (publisert 2020) hvor det er en karikatur som bruker et klassisk antisemittisk bilde av jødisk verdenskontroll. Slike henvisninger bekrefter også at de eldre skolebøkene som er fulle av problematisk innhold fortsatt er i bruk. Ifølge IMPACT-se er 38 av de 44 dypt problematiske eksemplene som MIFF oversatte til norsk i 2019 fortsatt en del av dagens skolebøker.

«Dersom dette antisemittiske innholdet var i Europa, ville det blitt stor forferdelse,» sa Sabine Verheyen, leder for EU-parlamentets kulturkomité 2. september. Stor forferdelse er det vi trenger også i Norge. Våre skattepenger skal ikke fremme jihad noe sted, og særlig ikke mot jødene i Israel!

Har du kommentarer til artikkelen?

Vi vil veldig gjerne høre din mening!

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
0

Your Cart