Det israelske flyselskapet El Al hadde i fjor et rekordstort overskudd på over 5,8 milliarder kroner. Det er nesten fem ganger så mye som året før.
Inntektene steg i 2024 steg med 37 prosent til over 36 milliarder kroner. Veksten ble drevet av at gjennomsnittsprisen per passasjer steg med 14 prosent sammenlignet med 2023, skriver avisen Yedioth Ahronoth.
De ansatte i selskapet fikk en felles bonus på over én milliard kroner basert på selskapets overskudd før skatt. De rundt 600 pilotene i selskapet får den største bonusutbetalingen av de ansatte. De får over 700.000 kroner hver.
Mens de fleste internasjonale selskapene har innstilt sine ruter til og fra Israel på grunn av krigene etter 7. oktober-angrepet, har El Al holdt flyene i gang så lenge flyplassene har vært åpne. Det har gitt dem monopol på flere markeder.
El Al hadde for eksempel 97,5 prosent av markedet mellom Israel og USA i fjorårets siste kvartal. For å møte etterspørselen utvidet de rutetilbudet sitt.
Fjorårets lønnsomhet har gjort at selskapet har redusert nettogjelden sin fra 15 milliarder kroner året før til bare 800 millioner kroner i år.
Også for flyselskapets ledelse førte fjoråret til mye penger i kassen. El Al-sjef Dina Ben Tal Ganancia tjente 19 millioner kroner i fjor, mens styreleder Amikam Ben Zvi fikk utbetalt over 16 millioner kroner.
Flyselskapet har blitt kritisert for å utnytte sin monopolsituasjon til å presse opp prisene. Ganancia forsvarer prisnivået og sier at det har vært komplekse utfordringer med å holde luftbroen til Israel åpen mens landet har vært i krig.
– Til tross for disse utfordringene har vi opprettholdt Israels luftbro til omverdenen under en flerfrontskrig, sier selskapets direktør og fortsetter:
– Denne suksessen ville ikke vært mulig uten innsatsen til El Als ansatte, som jobbet utrettelig for å opprettholde vår operasjonelle kontinuitet, sier hun.
Etter at det ble våpenhvile mellom Israel og Hizbollah og Israel og Hamas har flere flyselskap kunngjort at de vil gjenoppta sine flyvninger til Israel. Dermed vil El Al miste sin monopolsituasjon på flere av rutene til USA og Europa.
– Vi ønsker de utenlandske flyselskapene velkommen tilbake til Israel og vil fortsette å styrke El Als posisjon som et ledende israelsk flyselskap. Vi vil fortsette å jobbe for at passasjerene våre kan stole på at vi er der når de trenger oss som mest, sier direktøren i flyselskapet.
I fjor signerte El Al en kontrakt med den amerikanske flyprodusenten Boeing om kjøp av opptil 31 nye 737-MAX, som skal erstatte deres aldrende flåte av 737-800 og 737-900. El Al er et av få flyselskaper som kun bruker fly fra Boeing. El Al var tidligere eid av den israelske staten, men er i dag privateid.