Klikk her for å bli medlem nå!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. mai som fortsetter i stor fellesmarkering mot Israelhatet 12. mai.

Politikk overstyrer fakta i palestinske skolebøker

Palestinske skolebøker bidrar ikke til å skape et klima for fred. (Skjermdump fra filmen)
Palestinske skolebøker bidrar ikke til å skape et klima for fred. (Skjermdump fra filmen)
Journalist Jordana Miller drar til Ramallah for å høre hvorfor palestinske skolebøker ikke viser Israel på kartene og fortier jødenes historiske tilknytning til Jerusalem.

29. februar publiserte Jewish News One (JN1) en 10 minutters reportasje om palestinske skolebøker. Se hele innslaget her:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=A_qF2QJ-0HQ[/youtube]

Konklusjonen i reportasjen er klar: Palestinerne lar en sann beskrivelse av virkeligheten vike, og forer barn og unge med politisk propaganda.

 

Demoniserer Israel

Dette er ikke noe nytt. Eksempler fra palestinske pensumlitteratur som motvirker en fredsløsning blir jevnlig lagt fram av organisasjoner som Impact-SE og Palestinian Media Watach.

– Israelske skolebøker lærer elever å tenke på en fredelig løsning og gir aldri støtte til en voldelig løsning på konflikten. Palestinske skolebøker, på den annen side, snakker overhodet ikke om en fredelig løsning med Israel, de demoniserer Israel og også til en viss grad jøder, sier Arnon Groiss i Impact-SE.

– Skolebøkene, særlig i de religiøse skolene, forteller at kampen mot Israel skal fortsette for alltid, til oppstandelsens dag, sier forskningsdirektør Eldad J. Pardo ved Impact-SE.

 

Ramallahs forklaring

Miller stanser ikke med å intervjue israelere kritikere. Hun drar til utdanningsdepartementet til de palestinske selvstyremyndighetene, for å høre hva de har å si.

– Jeg vil finne ut direkte fra dem om hvorfor deres skolebøker ser ut til å benekte Israels eksistens og opphøyer martyriet for barn. Jeg fant ut at det er motstandkampspolitikken som styrer pensumlitteraturen her, sier Miller i reportasjen.

Ali Manassra fra det palestinske utdanningsdepartementet, som er ansvarlig for pensumlitteraturen til samfunnsfagene, forsvarer kart som ikke viser noen israelsk eller jødisk tilstedeværelse i området mellom Middelhavet og Jordan-elven.

– For å tegne grenser må vi ha avtaler med israelerne om grenser for Palestina og grenser for Israel. Når det er på plass vil vi fortelle våre studenter at dette er grensene for vår stat. Men du vet, at inntil nå har israelerne stjålet alt, de stjal landet, de stjal vårt land ved å bygge bosetninger, de stjal for mange ting…, sier utdanningsdirektøren.

 

Jødene er landtyver

Manassra ser ikke problem med en pensumlitteratur som sier lite om Israel og jødene, bortsett fra å framstille dem som landtyver.

– I det øyeblikk israelerne gir oss våre rettigheter, og de forlater Vestbredden og Gaza gjennom forhandlinger, på den tid vil vi fortelle våre studenter at de er våre naboer, at de har sin egen stat, og vi har vår egen stat. Men hittil må du huske at vi er et okkupert folk, og vi søker [å få] vår egen uavhengige stat, sier Manassra.

Utdanningsdirektøren viser en bok for videregående elever som har to sider om Oslo-avtalene, en endring som ble gjort i 2006. Ifølge Miller er dette temaet ellers uberørt i palestinske skolebøker

 

Fornekter jødisk tilknytning

Hvorfor får ikke palestinske skolebarn vite at Vestmuren er en del av fundamentet til det som engang var et jødisk tempel i Jerusalem som romerne ødela i 70 e. Kr.?

– Det er et hellig sted for muslimer, hevder Manassra. Han nevner Vestmurens navn på arabisk og sier det er knyttet til en muslimsk historie knyttet til profeten Muhammed.

– Betyr Vestmuren noe for jødene? Har det noen gang i historien betydd noe for jødene? gjentar journalisten.

– Hvis de ønsker å lure folk, og si at dette er et hellig sted, kan de si om hvert eneste sted på Vestbredden og Gaza at dette er et hellig sted, svarer Manassra.

Mannen som slik fornekter alle historiske og arkeologiske bevis om det jødiske templet i Jerusalem, er altså ansvarlig for palestinske barns utdanning i samfunnsfag.

– Hvorfor underviser dere barn om å dø [som martyrer] for sitt land?

– Dersom ditt land er okkupert. Kan du fortelle meg hva din regel er? svarer Manassra.

– Skal du holde på med en fredsprosess i tusenvis av år for å få stat din, eller er det et alternativ? Dette er retten til alle okkuperte folk. Vi er det siste okkuperte folk i verden, avslutter Manassra.

Utdanningsdirektøren skulle nok ikke bare oppdatert seg på eldre historie fra sitt eget nabolag, men også moderne internasjonal politikk.

 

En politisk sak

Miller intervjuer også utdanningsdepartementets talsmann for internasjonale medier, Jehad Draidi. Han påpeker at skolebøkene ikke inneholder oppfordring til vold mot jøder. Dette ble bekreftet av en undersøkelse gjennomført for USAs utenriksdepartement i 2009. Men samme rapport sa at skolebøkene viser ubalanse, ensidighet og unøyaktigheter.

– Kan vi forvente noen endringer? spør Miller.

– Dette er en politisk sak. Så snart den politiske situasjonen er løst, tror jeg at ting som pensum og utdanningssystem gradvis vil endre seg, sier Draidi.

JN1 er en engelsk-språklig nyhetskanal som sender 24 timer i døgnet gjennom nettsiden jn1.tv. Kanalen er eid av Igor Kolomoiskiy og Vadim Rabinovich, som er president og visepresident av European Jewish Union. Hovedkvarteret til JN1 er i Brussel.


Kan du hjelpe på én eller flere måter?

  1. Bli medlem (fyll ut skjemaet under)
  2. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel.
  3. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Denne artikkelen kan du lese gratis på grunn av over 13.000 MIFF-medlemmer og andre frivillige givere. Men vi trenger støtte fra mange flere nå!

Gi gave her eller Vipps 39881

Bli medlem ved å fylle ut skjemaet under og trykk «send»!

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart