Estelle ble bordet da skipet forsøkte å bryte den lovlige sjøblokaden av Hamas-regimet på formiddagen lørdag 20. oktober. Straks skipet kom i havn i Ashdod samme kveld, begynte personell fra de israelske forsvarsstyrkene å kontrollere lasten.
Generalmajor Eitan Dangot, som er sjefskoordinator for israelske myndigheters aktiviteter i territoriene, gikk i forhandlinger med palestinske selvstyremyndigheter for å avklare hva som skulle skje med lasten. PA ønsket å bruke skipets sementlast til å utvikle den palestinske siden av grensestasjonen Kerem Shalom. Resten av lasten ble levert til United Nations Relief and Rehabilitation Administration (UNRRA).
Mandag 22. oktober ble lasten fra Estelle overført til tre lastebiler og overført til PA og UNRRA. Lasten utgjorde mindre enn 1 prosent av den gjennomsnittlige varemengden som daglig går fra Israel til Gaza gjennom grensestasjonen Kerem Shalom, opplyser Cogat (israelske myndigheters koordineringskontor for aktivitet i territoriene). I tillegg er Gaza som kjent rikelig forsynt gjennom tunneler fra Egypt. Hamas, som kontrollerer området, skaffer mye av sine inntekter fra skattlegging av denne vareflyten.
I uken 14. til 20. oktober ble varer som fylte 1.672 lastebiler lastet av på Kerem Shalom. Dette tilsvarte 43.243 tonn med varer til Gaza-stripen, opplyser Cogat i sin siste ukerapport.
Tallene bekrefter nok en gang at Ship to Gaza ikke handler om humanitær bistand, men om å skape provokasjoner med Israel og bane vei for skip som kan levere våpenlaster til Hamas.
Les flere saker om Estelle og provokatørene som var ombord.