Israel og Ukraina

Israelkonferansen i Drammen 13.-15. mai

Valgkampplakat for Shas-partiet med bilde av den avdøde rabbineren Ovadia Yosef og påskriften "Du skal velge livet". (Foto: Hadar Naim, flickr.com)
Valgkampplakat for Shas-partiet med bilde av den avdøde rabbineren Ovadia Yosef og påskriften "Du skal velge livet". (Foto: Hadar Naim, flickr.com)

Blir Shas splittet?

Dødsfallet til rabbiner Ovadia Yosef kan føre til at Shas-bevegelsen går opp i limingen, tror Yair Ettinger.

Den avdøde rabbineren Ovadia Yosef har ingen naturlig etterfølger som religiøs «høvding» for Shas-partiet og den sefardi-jødiske bevegelsen, mener Ha’aretz-journalist Yair Ettinger. Han tror ikke noen vil klare å ha en like samlende effekt som Yosef på dette religiøse samfunnet, ettersom individualismens idealer i storsamfunnet sakte, men sikkert, sniker seg inn også i ultra-ortodokses rekker.

Journalisten trekker fram et eksempel: Under begravelsen til Yosef, tok rabbiner Moshe Tzadka, lederen for den jødiske bibelskolen Porat Yosef, til orde for en religiøs vekkelse. En vekkelse bort fra «urene gadgets«, altså moderne smarttelefoner. Men samtidig ble han filmet av tusenvis av ultra-ortodokse menn og kvinner, som nettopp brukte mobiltelefonen for å forevige øyeblikket. Tiden for blind lydighet til de lærde kan være over. Tiden for å selv ville detaljbestemme sin tolkning av Torahen og Talmud kan være på vei inn.

Yosefs autoritet strakte seg langt inn i ashkenazi-jødiske kretser, hevder Ettinger. Hans død er slutten på en religiøs æra, men også «for den offentlige og politiske sfæren», fortsetter han.

– Dette er ingen spekulasjon. For å forstå hva som truer Shas’ framtid, må vi bare se på hva som skjedde med det litauiske samfunnet. Selv før [deres siste store rabbiner Yosef Shalom] Elyashivs død, hadde den sekten blitt splittet i to leire, påpeker Ettinger.

Det litauiske samfunnet har vært representert i Knesset av det religiøse partiet United Torah Judaism. Men ved sist valg ble de utfordret av et nytt parti, som representerer opprørsbevegelsen mot det bestående. Situasjonen i Shas er likevel enda verre, tror journalisten.

– Yosef har aldri dyrket fram en etterfølger. Sefardi-samfunnet er også forskjellig fra ashkenazi-sektene. Yosefs etterfølgere var langt mer varierte enn ashkenazi-samfunnene. De fleste av hans etterfølgere var aldri involvert i dagliglivet innenfor institusjonene til Shas. For eksempel hadde Yosef mange ikke-ortodokse etterfølgere, som ikke følte en tilknytning til Shas, men identifiserte seg med Yosef. Valgresultatene til Shas var basert på disse menneskene, men hva vil skje nå? Kan denne gruppen fortsatt identifisere seg med Shas og stemme på partiet i valgene? spør journalisten seg.

Endringene i flere ultra-ortodokse samfunn er allerede i gang. I det litauiske samfunnet drøftes en mer demokratisk modell med et mer «desentralisert lederskap», samt å gi mer makt til de politiske representantene. I Shas-bevegelsen vurderer de å utvide sitt Torah-råd med flere representanter, slik at alle skal føle seg representert. Enkelte grupper utfordret også Yosefs autoritet i både religiøse og politiske spørsmål, da han fortsatt levde.

Debatten vil definitivt blusse opp igjen nå som han er borte, tror Ettinger. Resultatet blir etter alt å dømme mer makt til den ultra-ortodokse mannen i gaten.

Har du kommentarer til artikkelen?

Vi vil veldig gjerne høre din mening!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
0

Your Cart