For første gang på fem år har det vært en nedgang i antallet trafikkdrepte i Israel. 315 personer omkom i trafikken i 2018, en nedgang på 13% i forhold til året før, ifølge tall fra Transportdepartementet, skriver Times of Israel.
I 2017 var det 364 personer som omkom i trafikken. Nedgangen i 2018 er den første siden 2012, da 263 person omkom i trafikkulykker. 135 personer omkom på urbane veier, mens 180 omkom på motorveiene i løpet av 2018.
Trafikksikkerhetsaktivister er glade for en nedgang i antallet trafikkdrepte, men mener det er for tidig å si om det er en trend som vil fortsette.
– Tallene er gode og oppmuntrende, men vi må se dette over flere år. Først da kan vi vite at dette ikke bare er et engangstilfelle, men en positiv trend, sier Yaniv Jacob i den ikke-statlige trafikksikkerhetsorganisasjonen Or Yarok.
Israelske arabere er mer involvert i trafikkulykker enn israelske jøder. Til tross for at araberne bare utgjør 20% av den israelske befolkning, så er nesten en av tre som omkommer i trafikken fra det arabiske samfunnet. 95 av de 315 som omkom i løpet av fjoråret var israelske arabere.
Selv om antallet trafikkdrepte gikk nedover i 2018 er det ikke alle trender som er like positive. Antallet israelere som bruker elektriske sykler og andre elektriske fremkomstmidler har økt drastisk de siste årene. Det gir også utslag på statistikken over omkomne. I 2017 var det sju personer som omkom i trafikken ved bruk av elektrisk sykkel, men i fjor økte det tallet til 19. Dødsulykker med vanlige sykler økte også fra 12 i 2017 til 16 i 2018.
Alt i alt er det relativt få som omkommer i trafikken i Israel. Totalt antall dødsfall per 100.000 innbygger var i 2018 på 3,5, mot 4,1 året før. Ifølge Verdens helseorganisasjons rapport om dødsulykker verden over er tallet for USA til sammenligning 21,4. Gjennomsnittet i høyinntektsland er 8,3 og det globale gjennomsnittet er 27,5 drepte i trafikken per 100.000 innbygger.
Bruken av mobiltelefon får skylden for at det har vært en kraftig økning i antallet trafikkdrepte siden 2012. Derfor har politiet de siste to årene satt inn store ressurser på å bøtelegge bilistene for mobilbruk. Fremover vil politiet også fokusere på bruken av elektriske sykler og scootere.