Antallet trafikkrelaterte dødsfall i Israel steg med 10 prosent i 2019 i forhold til året før. En kvinne omkom i en trafikkulykke på Golan nyttårsaften, noe som gjorde at antall trafikkdrepte i 2019 endte på totalt 350 personer.
Tall fra nasjonale veimyndigheter i Israel viser at det i fjor var en økning i både antallet dødelige ulykker (315 mot 286) og antallet trafikkdrepte (350 mot 314) i forhold til 2018. Men til tross for fjorårets økning i antallet trafikkdrepte, var antallet drepte i 2019 det nest laveste de siste fem årene.
Erez Kita, leder av den israelske trafikksikkerhetsorganisasjonen Or Yarok, mener trafikkmyndighetene må bruke mer penger på trafikksikkerhetstiltak.
– Når det er en nedgang i antallet trafikkdrepte kjemper flere departementer om å ta æren for det, men når dødstallene stiger får sjåførene all skylden, sier han og anklager myndighetene for å kutte i midlene til trafikksikkerhet.
– Det er ikke slik du forhindrer ulykker og redder liv, legger han til.
Tallene fra myndighetene viser at 68 personer i 2019 omkom på moped eller motorsykkel, mens 34 omkom på sykkel. Det var i fjor en nedgang i antallet fotgjengere drept i trafikken på 10%, fra 98 i 2018 til 88 i 2019. Likevel, en fotgjenger blir i snitt drept hver fjerde dag i Israel, skriver Times of Israel.
Det dør likevel færre i trafikken i Israel enn i mange andre land. Totalt antall dødsfall per 100.000 innbygger var i 2018 på 3,5, mot 4,1 året før. Ifølge Verdens helseorganisasjons rapport om dødsulykker verden over er tallet for USA til sammenligning 12,4. Gjennomsnittet i høyinntektsland er 8,3 og det globale gjennomsnittet er 17,4 drepte i trafikken per 100.000 innbygger.