Klikk for å bli medlem nå!

Kom til støttemarkering for Israel i Grimstad 25. mai og Ålesund 25. mai. Se andre MIFF-møter.

Olje erstattes med annet drivstoff

Gassdrill på Leviathan-feltet (Foto: Den britiske ambassaden i Tel Aviv, flickr.com)
Gassdrill på Leviathan-feltet (Foto: Den britiske ambassaden i Tel Aviv, flickr.com)
Israel håper å kunne redusere bruken av oljebasert drivstoff til transport med 60 prosent innen 2025. 2,6 milliarder kroner er lagt inn til programmet de neste ti årene.

Ikke noe enkelt alternativ kan alene erstatte oljen, og noen av erstatningene vil også være fossilt brennstoff. Men disse alternativene gir mindre forurensning enn bruk av olje.

Programmet er kalt Fuel Choices Initiative. Det har et budsjett på 2,6 millioner kroner på 10 år.

De neste fem årene vil man først og fremst satse på CNG (compressed natural gas, sammenpresset naturgass) og metanol basert på naturgass. Israel har jo gjort store naturgass-funn, og har nå selv råstoff-grunnlaget for disse prosessene. Før man kan bruke batterier og biobrensel i biler i stor utstrekning, er det ennå nødvendig å gjøre tekniske forbedringer.

Meningen er å opprette den første CNG-stasjonen i løpet av 10 måneder, og deretter ca. 40 de neste fem årene. Det gjelder først og fremst tunge kjøretøyer. Det er beregnet at CNG vil koste ca. halvparten av diesel eller bensin. Men kjørebøyene må bygges om. En enkelt trailer koster over 120.000 kroner å bygge om.

 

Metanol-blandinger

I Kina er det allerede en omfattende bruk av bensin med 15 % iblandet metanol, såkalt M15. Noen biler bruker det i Israel også. Det blir også eksperimentert med 70 % metanol. Det blir arbeidet med et anlegg som skal kunne produsere en million tonn metanol i året.

Det programmet vi omtaler her, arbeider med på en lønnsom måte å omgjøre CO2 til syntesegass (syngas), som igjen blant annet kan brukes til å framstille metanol. Denne kjemiske reaksjonen foregår i et anlegg med store speil som konsentrerer sollyset slik at temperaturen blir ca. 1.000 grader. Det er planer om bygge slike anlegg ved siden av fabrikker eller kraftverk som produserer mye CO2 og gjøre denne drivhusgassen om til brensel. Man tror at om 4-5 år vil dette kunne bli lønnsomt.

Det er mange ideer i Israel, ikke alle blir til noe. Vi har omtalt de store planene israelske bedrifter hadde for få år siden angående elektriske biler (A better place). Det er ikke blitt noe særlig av det hittil. Men det forsøkes stadig nye ting.

Det finnes sikkert utrolig mange områder der norske og israelske bedrifter med fordel kunne samarbeide.

 

Kilde: En artikkel fra Reuters publisert på ynetnews.com (Yedioth Aharonoth) 26. desember 2013.

 


Israel er under angrep – vis din støtte nå!

  1. Bli medlem (fra kr. 4 per uke)
  2. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel. Vipps 39881
  3. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart