I starten av mars åpnes verdens første veistrekning for induktiv lading av elbil på øya Gotland i Sverige. Prosjektet gjennomføres med teknologi utviklet av det israelske selskapet Electreon, skriver Teknisk Ukeblad.
– Vi vil vise at systemet vårt er svært konkurransedyktig og at det til og med kan være billigere enn strømoverføring via fast forbindelse, sier Stefan Tongur, forretningsutvikler i Electreon.
En halv kilometer teststrekning bygges mellom Visby og Visby lufthavn. En tung lastebil og en flybuss skal teste den ladbare veistrekningen. Testen utføres av Trafikverket på Gotland og testen skal vare til våren 2022.
Dette blir verdens første omfattende test av induktiv lading på offentlig vei. Tidligere har denne teknologien hatt et betydelig høyere kostnadsnivå enn andre ladeløsninger i infrastrukturen, men det israelske selskapet har funnet en løsning som kan konkurrere på pris. Årsaken er at det er tenkt å bygges i stor skala, i motsetning til tidligere induksjonsladingssystemer.
– I tillegg er teknologien enkel å produsere, og krever ingen større inngrep i kjørebanen under installasjon, forteller Tongur.
Ladingen skjer ved at mottakere under kjøretøyene henter strøm fra kobberspoler innebygget i gummimatter under asfalten. Siden gummimattene ligger noen centimeter under asfalten vil kjørebanen se ut som en helt vanlig vei.
Ifølge Electreon har løsningen en virkningsgrad på mellom 87 og 92 prosent. Avstanden fra mottakerne til kobberspolene kan være opptil 24 centimeter. Teknologien skal fungere uavhengig av om det er snø, is eller grus på veien.