For noen uker siden ble denne TV-reklamen sendt i Israel. Se tv-reklamen med engelsk teksting og kort forklaring i innledningen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xfug_ncuP9o[/youtube]
TV-reklamen viser fire karakterer fra det populære israelske TV-showet Asfur som ankommer nær atomanlegget i Isfahan, Iran, utkledd som kvinner.
Der møter de en Mossad-agent som kjeder seg og tilbringer tiden ved å se på serier på sitt Samsung nettbrett. Han viser dem hvordan nettbrettet fungerer. En av «kvinnene» ser på nettbrettet og trykker så ved et uhell på en knapp som blåser atomanlegget i luften. En av de andre karakterene sier så: – Hva? Enda en mystisk eksplosjon i Iran.
Uttalelsen referer til en serie av eksplosjoner i Iran ved landets militære anlegg som i internasjonal medier er blitt framstilt som hemmelige israelske forsøk på å sabotere Irans atom- og rakettprogram.
Men eksplosjoner er ikke hovedbudskapet. Nye abonnenter skal få et Samsung nettbrett som del av pakken dersom kunder i Israel tegner abonnement, lokker kabelselskapet HOT.
Vurderer forholdet til Sør-Korea
Samsung, den store elektronikkprodusenten fra Sør-Korea, kan nå komme til å bli offer for den humoristiske reklamen på israelsk TV, fordi det er deres nettbrett som er del av HOTs abonnementskampanje.
Torsdag sa en kilde til Ha’aretz at Iran til og med vurderer å bryte landets handelsbånd med Sør-Korea på grunn av den «fornærmende» reklamen. Kilden mente reklamen framstiller Iran som et «primitivt samfunn» og hinter til at Israel er «mektig nok til med letthet å ødelegge Irans atomanlegg eller drepe landets atomfysikere».
Leder for Majlis energikomite, Arsalan Fathipur, sa til iranske Press TV at Samsung har valgt å glemme hvor mye handel de har med Iran, for å forsøke å komme nærmere Israel, melder Ha’aretz. Han la til at en unnskyldning til Iran er nødvendig, men ikke vil være tilstrekkelig til å reparere forholdet mellom de to landene.
Samsung har sendt ut en pressemelding der de fordømmer reklamen. Samsungs kontor i Teheran sier reklamen ikke har noe med Samsung å gjøre i det hele tatt og understreker at den ble laget av kabelselskapet HOT.
Sistnevnte selskapet er neppe misfornøyd med oppmerksomheten reklamespotten har fått.