De siste dagene har 24 israelere, flere av dem barn, mistet livet i de iranske missilangrepene mot israelske byer og sivilbefolkning. I MIFFs sosiale medier blir den spente situasjonen fortløpende oppdatert. Reaksjonene har vært ulike, fra sympati og støtteerklæringer til regelrett hån og latterliggjøring.
En person som flere ganger har uttrykt seg med latter er Kai Christoffersen. Ved flere av MIFFs poster har han trykket på «latter-emojien». For eksempel da MIFF skrev at tre mennesker var drept i iranske angrep, svarte Christoffersen med å «le» av det.
Heller ikke israelske barn blir skånet for Christoffersens hånlige latter. Da MIFF søndag la ut en artikkel om at flere barn var drept i et iransk missilangrep, tre av ofrene var åtte, ti og tretten år gamle, svarte Christoffersen med å trykke på «latter-emojien».
Flere andre i kommentarfeltet har reagert på oppførselen. Da har Christoffersen bare svart med å le av reaksjonene som kommer også.

Hvorfor nevner vi det? Jo, fordi Christoffersen er ikke er et vanlig «nettroll». Han er ansatt i EL og IT Forbundet, et norsk landsdekkende fagforbund som organiserer ansatte i telekommunikasjonsbransjen, energiforsyningen, elektrobransjen og IT-bransjen.
EL og IT Forbundet er medlem av LO og har over 40.000 medlemmer.
Christoffersen er ansatt som forbundssekretær i EL og IT Forbundet. Han har vært ansvarlig for flere av fagforeningens veiledersamlinger. Han har også hatt ansvar for HMS-konferanser i regi av fagforeningen.
EL og IT Forbundet har for øvrig vært en av forkjemperne for boikott av Israel.
MIFF har kontaktet kommunikasjonssjef Ole-Marius Aune Sandmo i EL og IT Forbundet med spørsmål om saken. Han svarer kort:
«Dette representerer ikke EL og IT Forbundets syn. Forbundet tar sterk avstand fra angrep og drap på sivile, uavhengig av om det er israelere, palestinere, iranere eller andre», skriver Sandmo i en e-post.
Han svarer ikke på spørsmål om hva de tenker om slik oppførsel i sosiale medier, om oppførselen viser at ledelsen i forbundet er drevet av hat mot Israel og hva de gjør for å lære deres representanter om oppførsel i sosiale medier.
