Israel og Ukraina

Bli medlem fra kun kr. 4 per uke

Skjermdump fra NRK.no oppe til venstre. Kartskissen fra CAMERA til høyre viser at Vestbredden ikke kommer til å bli delt av en utbygging i E1.
Skjermdump fra NRK.no oppe til venstre. Kartskissen fra CAMERA til høyre viser at Vestbredden ikke kommer til å bli delt av en utbygging i E1.

Utbygging i E1 vil ikke dele Vestbredden

"Den nye bosetningen E1 vil dele Vestbredden i to," skriver NRK. Men glemmer NRK at det er en ca. 15 kilometer bred landstripe øst for Ma'aleh Adumim? Israel er også 15 kilometer på det smaleste, men ingen klager over at Israel er delt i to?

For å lage flere slike artikler og drive MIFFs arbeid trenger vi 5 nye medlemmer denne uken. Klikk her

«Den nye bosettingen E1 vil dele Vestbredden i to, og kan gravlegge hele drømmen om en tostatsløsning en gang for alle,» skriver NRKs journalist Kristian Aanensen i ingressen til sin artikkel publisert onsdag 5. desember.

NRK kan henvise til at lignende blir skrevet av både Ha’aretz og New York Times, men blir det dermed sannhet?

Sannheten er at Vestbredden blir like lite delt av at Israel bygger i E1 og beholder området øst til bosetningsblokken Ma’aleh Adumim, som at Israel er delt mellom sikkerhetsbarrieren langs «den grønne linjen» og Middelhavet.

Med enkle tiltak kan det forhindres at Vestbredden blir delt. Det vil kunne bygges både vei og jernbane gjennom en 15 kilometer bredt landområde mellom Ma’aleh Adumim i vest og Dødehavet i øst, og det vil også kunne bygges overjordiske eller underjordiske transportårer spesielt for palestinere gjennom E1-området i nord-sør retning.

Committee for Accuracy in Middle East Reporting in America (CAMERA) påpekte dette allerede i 2005, og presenterte det følgende kartet som illustrerer poenget tydelig.

Kilde: CAMERA
Kilde: CAMERA

Krysset i kartet indikerer E1-området mellom Jerusalem og Ma’aleh Adumim. Den røde linjen viser traséen for den utbygde eller planlagte sikkerhetsbarrieren. Kartet viser også området nord for Tel Aviv, hvor distansen fra Middelhavet og palestinske byer på Vestbredden er like smalt som området mellom Ma’aleh Adumim og Dødehavet – omlag 15 kilometer.

Det er sant, og dette medgir også CAMERA i en oppdatering fra 2. desember, at en israelsk utbygging i E1 vil skape mangel på kontinuitet og kunne hindre direkte ferdsel mellom enkelte palestinske områder på Vestbredden og enkelte arabiske bydeler i Øst-Jerusalem. Men palestinerne vil ha tilgang til Jerusalem gjennom Abu Dis, Eizariya, Hizma eller Anata som før.

Det kan være mange gode grunner til at Israel ikke bør bygge i E1, og det er stor palestinsk og internasjonal motstand mot det. Men det er ikke sant at en utbygging vil dele Vestbredden eller trenger bety dødsstøtet for en palestinsk stat.

NRK må gjerne gjengi både palestinere og israelere på ytre venstre som hevder at Vestbredden vil bli delt, men de misbruker våre lisenspenger og blir et propagandarør når de selv presenterer dette som fakta – uten å ta med de klare motforestillingene som en enkel kartsjekk vil reise.

  • Det var også en annen alvorlig feil i Aanensens artikkel. Les mer.

En tredje feil
Listen med feil fortsetter, denne tredje feilen skyldes nok ganske enkelt en oversettelsesfeil. «Antall bygninger i bosettingene på Vestbredden økte med 60 prosent bare fra 2007 til 2008, ifølge den israelske organisasjonen Peace Now,» skriver NRK. Samtidig skriver de at 500.000 israelere bodde i områdene i 2007.

Det ville selvsagt være fysisk umulig for Israel å bygge på ett år 60 prosent av så mange bygninger som var bygd i over 40 år i forkant. I tillegg ville det kommet et ramaskrik som ingen av oss som fulgte med i 2008 husker.

Her må det være Peace Now som har avdekket at økningen i antall påbegynte eller ferdigbygde bygg i 2007 økte med 60 prosent til år 2008. Eller det kan være noe helt annet, tilliten til denne NRK-artikkelen er fra før av svært frynset.

Har du kommentarer til artikkelen?

Vi vil veldig gjerne høre din mening!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
0

Your Cart