Sara Azmeh Rasmussen tok et oppgjør med sin antisemittiske fortid på MIFFs konferanse sommeren 2011. Se hele foredraget i bunn av artikkelen. (Foto: Conrad Myrland, MIFF)
Sara Azmeh Rasmussen tok et oppgjør med sin antisemittiske fortid på MIFFs konferanse sommeren 2011. Se hele foredraget i bunn av artikkelen. (Foto: Conrad Myrland, MIFF)

– Det er jødiskheten i seg selv som forarger

Sara Azmeh Rasmussen kommer med et nytt, kraftig varsko mot muslimsk jødehat i en kronikk i Aftenposten. - Bak mobbing av jødiske skolebarn, trakassering av jøder og vandalisering av deres bygg og synagoger finnes tankegods muslimer er nødt til å ta et grundig oppgjør med, skriver Rasmussen.

Les hele Rasmussens kronikk i Aftenposten.

Hun spør hvorfor det ikke blir ropt varsko mot sjikanen, hærverket og truslene som det lille jødiske samfunnet i Norge blir utsatt for.

Kan noe av svaret ligge i at mye av denne typen hatkriminalitet begås av en større minoritet, norske muslimer med røtter i Midtøsten og Nord-Afrika, mot en mindre minoritet? Er dette en ubehagelig sannhet i de politiske salene og vanskelig håndterbar i sivilsamfunnet? Antisemittisk hatkriminalitet fra et segment i den etnisk-norske befolkningen forekommer, og kan være med i disse ferske tallene. Den er alvorlig nok. Men klassisk antisemittisme blir grundig behandlet i forskningsinstitusjonene, godt kommunisert i norsk offentlighet og bredt fordømt. Nynazister og andre antisemitter blir sett på som bærende på en forskrudd virkelighetsforståelse og med rette marginalisert. Når det gjelder muslimsk antisemittisme er bildet ganske annerledes.

Ikke tolerert av muslimer

Det finnes i dag nok av bevis på at den jødiske religiøse og kulturelle tilstedeværelse ikke blir tolerert i byer hvor det finnes muslimer. En gruppe ungdommer som går med Davidsstjerner og kalotter på gaten blir oppfattet som provoserende, og kan risikere å bli utsatt for voldsomme reaksjoner. Det er jødiskheten i seg selv som forarger. Men de mange muslimer og filantroper som ikke øyner noen andre former for rasisme i vårt samfunn enn det de kaller «islamfobi», har et annet syn på saken.

Spør man hva det sterke mishaget mot jøder bunner i, kommer det en lang strøm av politisk analyse av konflikten i Midtøsten. Får man endelig komme til orde og lykkes med å tvinge diskusjonen tilbake til innenriksarenaen, hører man om en angivelig kobling mellom jøder og høyreekstreme grupper. Hvordan da? spør man forbløffet. I den minst konspiratoriske utgaven går dette argumentet ut på at muslimsk jødehat brukes for å rettferdiggjøre muslimhat. Konklusjonen er med andre ord at jøden er «skyldig». Hatet mot muslimer er selvforklarende, mens hatet mot jøder alltid kan bortforklares. Hvorfor?

Rasmussen påpeker at antisemittisk litteratur fortsatt blir solgt av muslimske bokhandlere. Hun konkluderer slik:

Muslimer må forstå at kravet om respekt for deres religiøse og kulturelle eksistens og identitet, både i Vesten og i Midtøsten, må ledsages av en genuin anerkjennelse av andre minoriteters og folks rett til det samme. Å fjerne antisemittisk litteratur fra muslimske bokhandlere vil være en god start.

 

Se Sara Azmeh Rasmussens oppgjør med sin antisemittiske fortid fra oppveksten i Syria.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=36UGWiOoOqI[/youtube]

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

Har du kommentarer til artikkelen?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Opplever du problemer med kommentarfeltet? Send en e-post til post@miff.no for å beskrive feilen.

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
0

Your Cart