The Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education (IMPACT-se) publiserte i dag en omfattende rapport om egyptiske skolebøker. 271 bøker utgitt mellom 2018 og 2023 er gjennomgått.
Konklusjonen er klar: Skolebøkene er blitt betydelig bedre, og de nye bøkene har ikke noe oppvigleri til vold, ekstremisme eller hat som tidligere. Tradisjonelle antisemittiske stereotypier er borte fra alle nye skolebøker og erstattet med tolerante ideer. Det er gjort flere forbedringer også i omtalene av fredsavtalen med Israel.
Egypt startet reform av skolebøkene fra og med første klasse i 2018. Oppdateringen har nå nådd 5. klasse, og målet er å ha utskiftet alle gamle skolebøker til og med 12. klasse innen 2030.
I noen av de eldre skolebøkene for de høyere klassene blir Israel fortsatt framstilt som en illegitim, kolonialistisk enhet. Israel blir ikke nevnt på kartene og frigjøring av Palestina blir framstilt som en muslimsk plikt.
– I den grad vi ser endringer, er endringene i retning av mer tydelig støtte til fred med Israel enn tidligere, skriver rapportens forfatter Ofir Winter. Antall sider som settes av til å dekke den israelsk-arabiske konflikten er også mindre enn før.
Det var å håpe at IMPACT-se kunne finne tilsvarende utvikling i riktig retning når det gjelder de palestinske skolebøkene, som Norge finansierer, men det er dessverre ikke tilfelle. «Problematisk og hatefullt innhold i palestinske skolebøker er ennå ikke fjernet,» uttalte EU i 2022. Opplæring i jihad og jødehat fortsetter med uforminsket styrke i palestinske skole, rapporterte MIFF samme år.