Dersom du ikke vet hva du skal tenke om Israel

Dersom du støtter det jødiske folkets rett til sitt nasjonale hjemland i Israel

Dersom du allerede er medlem av MIFF

7. oktober 2023 gjennomførte Hamas og Islamsk Jihad, støttet av Iran, den største massakren på sivile jøder siden Holocaust. Over 1200 israelere ble drept (kart, bilder og videoer), 250 kidnappet og over 4.800 skadet. Helt siden etableringen i 1988 har Hamas uttrykt drømmen om å utslette Israel og begå massakrer mot jøder. Bare israelske sikkerhetstiltak har forhindret dette tidligere. Bare israelske forsvarstiltak mot Hamas kan hindre at det skjer igjen. Hamas sier at de vil gjenta slike massakrer inntil Israel er utslettet.
 
8. oktober 2023 gikk også Hizbollah inn i krigen. De truet Israel med 150.000 raketter fra Sør-Libanon. Hizbollah er en shia-muslimsk terrororganisasjon som opererer i Libanon på vegne av Iran. Hovedkvarteret deres er i Beirut. Hizbollah står på terrorlistene til USAEUCanada og Australia, og er forbudt i Tyskland.
 
I september 2024 trappet Israel opp sitt militære motsvar mot Hizbollah, og fredag 27. september ble Hizbollah-leder Hassan Nasrallah drept. Nesten hele Hizbollahs militære ledelse er satt ut av spill, og en stor del av deres mest avanserte våpensystemer ødelagt.

Til sammen er dette resultater som israelerne håper vil vise seg å være en varig strategisk seier. Hizbollahs kapasitet til å skade Israel er betydelig svekket (i stedet for tusenvis av raketter i retur, kommer det nå bare noen titalls i døgnet), Israels avskrekningsevne er gjenopprettet og etterretningsstyrkene som sviktet så kraftig før 7. oktober-massakren har bevist at de var usedvanlig godt forberedt til et oppgjør med Hizbollah. Iran har bygget opp Hizbollah og Hamas som et strategisk våpen i kampen på å utslette Israel. De har også ønsket å bruke dem fra skremme Israel fra å gjennomføre et forhåndsangrep mot landets atominstallasjoner, før Iran utvikler atomstridshoder som de også kan true Israel med. Når Hizbollah og Hamas allerede er nedkjempet, har Israel allerede oppnådd en betydelig positiv endring i maktbalansen i krigen mot Iran.

I 2014 påpekte MIFF de mange likhetene mellom Hamas og Islamsk Stat. Dessverre ble varslene ignorert av de fleste politikere og medier i Norge. Det ultimale målet til Hamas er systematisk blitt fordreid av for eksempel NRK.

Palestinske selvstyremyndigheter (PA) belønnet de etterlatte til de drepte terroristene med 20.000 kroner i en første utbetaling, senere kommer 3.800 kroner i måneden på livstid. Belønningen av terror er sponset av dine skattepenger.

De palestinske terroristene rykket inn i israelske landsbyer på en sabbatsmorgen, og israelske grensevakter ble tatt på sengen. De drepte et stort antall sivile – eldre, kvinner, barn – dødstallene har nå oversteget 1200. Som Islamsk Stat dokumenterte de sine egne krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten i videoklipp. Omkring 250 mennesker ble tatt som gisler.

MIFF vet nøyaktig hvordan massakren på 1.200 israelere ble forberedt – og vi kjenner Norges rolle. Etter 7. oktober er det tid for en ny norsk tilnærming til konflikten! De store demokratiene gir klar støtte til Israels forsvarskamp, det samme må Norge gjøre.

At Hamas løslater gislene er det viktigste skrittet for å få til en raskest mulig avslutning på krigen. Se her hvordan du kan hjelpe.

Den redselsfulle krigen i kjølvannet av 7. oktober 2023 er alene ansvaret til Hamas, Iran og deres allierte. Hamas ønsker sivile tap på Gazastripen, sier en tidligere norsk forsvarssjef. Vi skulle så inderlig ønske for de sivile palestinernes skyld, at de fikk være med på fred og normalisering med israelerne. Men deres nasjonale bevegelse er blitt kuppet av de mørkeste, mest destruktive kreftene i verden.

For mer om krigen, se alle MIFFs siste nyhetsartikler og temasider nedover på denne siden.

 

Det var alltid riktig å støtte Israel. Gjennom århundrer ble det jødiske hjemlandet okkupert av romerske, bysantinske og ulike muslimske imperier [se tidslinje]. Jødene beholdt hele tiden sin sterke tilknytning til landet.

Dersom flere hadde støttet en jødiske statsdannelse for hundre år siden, kunne jødene hatt et tilfluktssted da nazistene startet med sin utryddelse. Men arabiske nasjonalister, inspirert av nazistisk antisemittisme, og islamistiske jihadister, skremte britene bort fra å oppfylle løftet om et jødisk nasjonalhjem. De brukte terror for å skremme, da som nå.

Dersom flere hadde støttet Israel på 1950- og 1960-tallet, ville kanskje ikke Egypt og Syria ha våget å mobilisere til krig. Men sovjetisk propaganda ble pumpet ut over Europa, og sakte, men sikkert er resultatene av Israels forsvarskrig blitt fordømt som «okkupasjon».

Dersom flere hadde støttet Israel, ville kanskje ikke Yasser Arafat ha klart å lure Nobelkomiteen og mange andre. Men Amnesty og andre humanitære organisasjoner har tatt opp arven etter Sovjets propaganda, og anklager ordningene som israelere og palestinere avtalte seg i mellom på 1990-tallet for «apartheid».

7. oktober 2023 ble det klart at jødehatende jihadister fortsatt dominerer i kampen mot Israel. Hvis du ikke støtter Israel etter massakren – hvor 1200 israelere ble drept, tusenvis skadet og over 250 tatt som gisler – vil du aldri støtte Israel. Da er det stor fare for at du alltid vil fortsette å være likegyldig.

Du bør støtte Israel fordi hatet som skapte Holocaust fortsatt lever, skrev MIFF i 2014. Du bør støtte Israel fordi Norge står overfor de samme fiender som Israel.

7. oktober 2023 ble det overtydelig hvor korrekt det var. Massakren ble begått av unge palestinske menn som er lært opp til jødehat og jihad på skoler finansiert av Norge.

  • I tredje klasse lærte de å «ofre blodet» for å «eliminere maktrøverne» og «utrydde restene av utlendingene».
  • I femte klasse har de lært at martyrdød og jihad er «den mest viktige mening med livet» og at jøder er «fiender av islam».
  • Terroristene fra 7. oktober lærte i syvende klasse at Israel er «Satans tjener». Da fikk de også lære at «å ofre livet i kamp er det største». Året etter ble de fortalt at barn som deltar i jihad er «sikkerhetsventilen i samfunnet».
  • I tiende klasse ble de fortalt at døden er skjebnebestemt og at jihad er deres kall. «Og vårt rene blod, vil vi ikke spare, vil vi ikke spare, vil vi ikke spare,» blir det messet i en annen skolebok.
  • I tolvte klasse har de lært om å «returnere» med våpen i hånd. Elevene har lært at det betyr at Israel blir borte.

Du må støtte Israel – nå mer enn noen gang. Israel er i en forsvarskrig for å hindre at 7. oktober 2023 aldri mer skal gjenta seg. Hamas skal bli vingeklippet, slik at de aldri mer har militær kapasitet. Iran og Hizbollah skal bli avskrekket. Nå må du støtte Israels forsvarskamp!

Med Israel for fred samler Israel-venner med ulikt politisk ståsted, ulik tro og livssyn. Vi har også forskjellig syn på israelsk politikk. Når det gjelder saker som er omstridt internt i det israelske samfunnet, formidler vi de store gruppenes ulike hovedsyn, uten som organisasjon å ta stilling til spørsmålene.

MIFF sprer informasjon gjennom nettsider, sosiale medier (se over), møter i lokalforeninger og nasjonale konferanser m.m. MIFF forsvarer også Israel i mediene og har aktuelle kampanjer. Etter 7. oktober-massakren er vårt innhold sett mange millioner ganger rundt på de ulike plattformene.

Her er bare noen smakebiter på MIFF-statistikken fra 7. oktober 2023 og fram til 23. september 2024:

  • Vekst fra 11.254 til 14.673 medlemmer i Norge
  • Over tusen nye medlemmer i Danmark og Sverige
  • 53,5 millioner annonsevisninger i Google
  • 4,4 millioner sidevisninger på miff.no
  • Rekkevidde til 2 millioner Facebook-kontoer
  • 6000 nye følgere på Facebook-siden
  • 3800 nye abonnenter på YouTube
  • 2300 nye følgere på TikTok
  • 1800 nye følgere på X
  • 1200 nye følgere på Instagram
  • 2,3 millioner videovisninger på Facebook
  • 1,5 millioner videovisninger på YouTube
  • 1 million videovisninger på TikTok

Les mer om MIFF og bli medlem nå!

Les artikkelen hvor MIFF korrigerer feil som stadig blir framsatt om Gaza og Hamas.

De generelle teknikkene som mediene bruker for å skape et falskt bilde av Israel

1. Konflikter hvor Israel er involvert blir dekket ekstremt mye mer enn andre konflikter som krever mange ganger flere menneskeliv.

2. Israels forsvarskamp blir ikke sammenlignet med andre lands krigføring.

3. Palestinske flyktninger blir nevnt ustanselig, selv om det har gått 75 år siden arabisk side tapte i forsøket på å utrydde den jødiske staten i 1948.

4. Levekårene til palestinerne blir ikke sammenlignet med arabiske naboland.

5. Folkeretten blir manipulert til kun å ramme den jødiske staten, og Israels rettigheter blir nesten aldri nevnt.

Les mer på temasiden Mediedekningen og bestill MIFFs bok Det falske bildet av Israel

Det skapes falske bilder av Israel i norsk skole, ikke bare på grunn av mange feil i læreverkene, men også fordi viktige elementer i det israelske narrativet er helt borte eller svært nedtonet. Klikk her for å lese faktasjekker og for å bestille MIFFs bok Opplært til fordommer.

Ingen verk nevner jødiske flyktninger fra arabiske land, og bare ett læreverk nevner Iran som en aktør i konflikten. Sterke anklager mot Israel blir framsatt, uten at Israels svar får komme fram

Mange skoleelever blir henvist av lærere til FN-sambandets infosider om Israel, Palestina og konflikten. Mange tror fn.no er en «nøytral og god» kilde.

Dette stemmer ikke. MIFF avdekket sommeren 2023 hvordan FN-sambandet misbruker skattepenger til å gi norske barn et falskt bilde av Israel. Organisasjonen er på ingen måte objektiv eller nøytral i forhold til Israel. FN-sambandet gjorde noen rettinger etter MIFFs første faktasjekk, men reagerte deretter med sjikanerende omtale av MIFF.

Selv etter 7. oktober-massakren er FN-sambandet uvillig til å kalle Hamas en terrororganisasjon.

Opplæring i jihad og jødehat fortsetter med uforminsket styrke i palestinske skole

Arik Agassi, forskningsleder ved IMPACT-se, viser fram noen av de palestinske skolebøkene som fremmer jihad og motarbeider fred. (Foto: IMPACT-se)
Til tross for sine løfter til Norge og andre land, fortsetter palestinske myndigheter å bruke de samme skolebøkene som fremmer jihad og jødehat. Dette skoleåret har de i tillegg laget studiehefter som er minst like ille.

Norge støtter skolepensum som fremmer jihad, skrev Aftenposten som hovedsak på sin forside 12. november 2019. Lederartikkelen to dager senere var klinkende klar: Palestinske skolebøker motarbeider fred. Én måned tidligere hadde MIFF publisert 44 eksempler fra palestinske skolebøker på norsk som viser at vold, martyrdød og jihad er tema gjennom alle tolv år i grunnskolen.

Siden den gang har Norge holdt bistand til palestinsk utdanning tilbake, men i oktober 2021, like før utenriksminister Ine Marie Eriksen Søreide (H) gikk av, ble pengekranene igjen åpnet. Hva som skjedde oppsummerte MIFF i artikkelen Hvordan Utenriksdepartementet gikk tilbake til å sponse jihad-opplæring og viser forakt for Stortingets flertall.

I juni 2021 kom en rapport om palestinske skolebøker utarbeidet for EU. Til tross for sterk forsinkelse og noen bisarre metoder, var rapporten en kraftig dom over palestinske selvstyremyndigheters systematiske og målbevisste bruk av antisemittisme, hat og oppfordring til vold i skolebøkene. Men da  skoleåret 2021/2022 startet i høst, tok palestinske myndigheter i bruk de samme skolebøkene som brukt tidligere.

I tillegg har PA dette skoleåret tatt i bruk tilleggsmateriale, studiehefter, som viser et minst like ekstremt innhold som skolebøkene. MIFF ga noen eksempler på innholdet i studieheftene i november, og i denne artikkelen gir vi en mer omfattende oversikt.

Eksempler på innhold i studieheftene

Eksemplene i denne artikkelen er hentet fra studiehefter utarbeidet og publisert av palestinske selvstyremyndigheter for skoleåret 2021-2022. Dette innholdet er tatt med, til tross for europeisk press for å fjerne slikt problematisk innhold. 

Det er The Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education (IMPACT-se) som har samlet eksemplene. Se flere eksempler og mer fullstendig engelsk oversettelse av de arabisk-språklige faksimilene i deres rapport fra januar 2022 (PDF, 71 sider). MIFF har kun gjengitt på norsk omkring 30 eksempler av 62 eksempler på problematisk innhold.

Årlig norsk øremerket støtte til palestinsk utdanning

kroner
0

Oppvigleri og hyllest av vold, jihad og martyrdød

Islamic Education, Grade 9, Card 1, Quarter 1, Semester 1, 2021–22, p. 1.

De som dør som martyrer mens de dreper vantro (kristne, jøder, andre ikke-muslimer) vil bli rikt belønnet av Allah

Niendeklassinger lærer at de som dør som martyrer når de dreper vantro (kristne, jøder, polyteister) vil få nåde og bli stort belønnet. Det blir ikke gitt noen historisk kontekst eller alternativ tolkning til elevene, som sitter igjen med at dette gjelder som et religiøst påbud og løfte i dag.

Islamic Education, Grade 5, Card 11, Quarter 2, Semester 1, 2021–22, p. 19, 26.

Elevene i femte klasse blir direkte oppmuntret til voldshandlinger og instruert til å gjennomføre jihad mot israelere og dø som martyrer for å frigjøre al-Aqsa moskéen. I tekstavsnittet blir det også spredt en konspirasjonsteori om at «den sionistiske okkupasjonen» graver under moskéen for å ødelegge den.

Islamic Education, Grade 10, Card 11, Quarter 2, Semester 1, 2021–22, p. 19.

Jihad for frigjøringen av Palestina «er en individuell plikt for hver muslim»

Det nye studieheftet henviser til en skolebok fra 2020 hvor elevene får spørsmålet: «I hvilke tilfeller blir jihad for Allahs sak for frigjøringen av Palestina en individuell plikt for hver muslim?»

. Social Studies, Grade 9, Card 7, Quarter 1, Semester 1, 2021–22, p. 20.

Dalal Mughrai blir hedret som en modig «kvinnelig arabisk jihad-kriger»

Dalah Mughrabi var terroristen som ledet Kystmassakren i 1978, hvor 38 israelere ble drept.

Social Studies, Grade 9, Cards 6–7, Quarter 1, Semester 1, 2021–22.

Væpnet motstand er en «naturlig rett»

Niendeklassinger blir fortalt at væpnet motstand er en «naturlig rett» og «lovlig» måte å «bekjempe okkupasjonen».

Geography and Modern History of Palestine, Grade 10, Card 8, Quarter 1, Semester 1, 2021–22, p. 20.

Terroristen al-Qassam blir løftet fram som helt

Izz al-Din al-Qassam var en palestinsk jihad-leder på 1930-tallet. De væpnede styrkene til terrororganisasjonen Hamas er oppkalt etter ham. I et nylaget studiehefte for tiendeklassinger er al-Qassam avbildet på bakgrunnen av et rødt hjerte, og elevene får i oppgave til å samle informasjon om ham, inkludert datoen han ble «martyr».

Israel er djevelen

I et nytt studiehefte for elever i 11. klasse blir Israel sammenlignet med djevelen. Dette er en tolkning fra et dikt som også er gjengitt en skolebok fra 2020, men i boken blir det ikke nevnt noe om djevelen. Dette er et eksempel på at studieheftene er blitt enda mer ekstreme enn skolebøkene.

Arabic Language, Grade 6, Card 16, Quarter 2, Semester 1, 2021–22, pp. 12, 45.

Plikt å «frigjøre moderlandet (…) med blod og eiendom»

Sjetteklassinger lærer at det er deres plikt å frigjøre moderlandet «med blod og eiendom». De blir også lært at «det ikke er noe godt i de som forlater» moderlandet.

Arabic Language, Grade 5, Card 4, Quarter 1, Semester 1, 2021–22, pp. 10–11.

Femteklassinger blir opplært til å «ofre sitt liv»

Et dikt av Tawfiq Ziad har sitater som «Jeg bar mitt blod i hånden» og «Jeg ofre mitt liv for ditt».

Antisemittisme og antisionisme

History, Grade 11 (Literature, Sharia Branches), Card 30, Quarter 2, Semester 1, 2021–22, p. 27.

Det blir fornektet at jødene utgjør et folk

Studieheftet forteller elevene at etableringen av staten Israel bygde på tre falske premisser, blant annet at jødene utgjør en nasjonal gruppe. 

Social Studies, Grade 9, Card 1, Quarter 1, Semester 1, 2021–22, pp. 5, 23.

Jødenes selvstyre blir framstilt som «kolonialistisk konspirasjon»

Folkerettsdokumenter som Balfour-erklæringen og San Remo-konferansen blir framstilt som «kolonialistiske konspirasjoner som bidro til den politiske oppdelingen av det arabiske moderlandet».

History, Grade 11 (Literature, Sharia Branches), Card 30, Quarter 2, Semester 1, 2021–22, p. 26.

Den jødiske staten er basert på «rasistisk ideologi»

«Sannheten er at det ikke finnes noen sionisme uten kolonisering, og det er ikke noen jødisk stat uten å drive bort araberne, konfiskere og gjerde inne deres land.» Elevene lærer at Israel er bygget på «rasistisk ideologi», at de «andre» ikke blir akseptert Sionistenes mål er å «tvinge det palestinske folk til å emigrere».

Islamic Education, Grade 9, Card 6, Quarter 1, Semester 1, 2021–22, p. 27.

Jødene blir fremstilt kollektivt som forræderiske og fiendtlige

I et studiehefte om islams historie blir jødene som kollektiv framstilt som utspekulerte, forræderiske og fiendtlige. Elevene blir bedt om å «nevne noen av karakteristikkene til jødene» og «være bevisst på betydningen av jihad for Allahs sak».

History, Vol. 1, Grade 11, Card 5, Quarter 1, Semester 1, 2021–22, p. 11.

Klassisk antisemittisme: Jødene kontrollerer verden

I et studiehefte blir elevene henvist til en skolebok hvor det blir gitt en klassisk antisemittisk forestilling av at jødene kontrollerer verden.

Geography and History of Palestine, Grade 10, Card 15, Quarter 1, Semester 1, 2021– 22, p. 33.

Israel er et resultat av kolonialisme

Elevene lærer at Israel er et produkt av kolonialismen og en del av en plan om å dele den arabiske verden og skille Asia fra Afrika.

«Jødene er utlendinger i dette landet»

Elevene blir bedt om å drøfte setningen: «Jødene er utlendinger i dette landet, og Palestina er for den arabisk-muslimske befolkningen.»

Hat, intoleranse og dehumanisering

Israel er Satans medhjelper

Syvendeklassinger blir henvist til en skolebok fra 2020 hvor Israel blir omtalt som Satans medhjelper og hvor elevene blir oppfordret til å frigjøre al-Aqsa med vold.

Social Studies, Grade 9, Card 5, Quarter 1, Semester 1, 2021–22, p. 14.

Israels påståtte forbrytelser

Bilder av døde mennesker blir brukt til å undervise om Israels «undertrykkende tiltak» og «kollektiv avstraffelse».

Islamic Belief, Grade 11 (Sharia Branch), Quarter 1, Semester 1, 2021–22, Card 4, p. 9.

De vantro skal frastøtes med hat og fiendskap

Et studiehefte for 11. klasse gir undervisning om islam:

«1. Muslimen må hengi seg til Allah, Hans profet, og de troende med kjærlighet og støtte, og frastøte seg de vantro med hat og fiendskap.

  1. Å alliere seg med vantro og støtte dem med ord, handlinger eller intensjoner blir ansett å være et brudd med troen.»
History, Grade 11, Card 5, Quarter 1, Semester 1, 2021–22, pp. 11–12

«Organisert massemord»

Elevene blir bedt om å sammenligne Israels politikk overfor palestinerne med europeiske kolonistater. «Organisert massemord», «manglende helseomsorg» og «mental, fysisk og kulturell skade» blir nevnt som stikkord.

Social Studies, Grade 9, Card 2, Quarter 1, Semester 1, 2021–22, p. 12.

Israel har mestret «drap, tortur, ødeleggelse»

Kolonialismen bygger på «undertrykkelse, underleggelse, vold, overgrep, drap, ødeleggelse og tortur». Dette er noe «den israelske okkupasjonen» har mestret og brukt mot det palestinske folk.

Arabic Language, Grade 10, Card 22, Quarter 2, Semester 1, 2021–22, pp. 31–32.

Vær som et glasskår i Israels hals

Elevene blir bedt om å være som et glasskår i Israels hals. I følge studieheftet oppmuntrer diktet til «intifada og opprør mot okkupanten». Diktet handler om at palestinerne skal returnere til israelske byer og regioner som Lod, Ramla og Galilea.

Arabic Language, Grade 7, Card 16, Quarter 1, Semester 1, 2021–22, pp. 31–33.

Tilbakevending med «alle typer krigføring»

Et studiehefte drøfter et dikt fra en skolebok fra 2020. «Retten til å vende tilbake» vil finne sted gjennom «alle typer krigføring», for å redde landet fra «skitten til okkupasjonen». Horisonten til «tilbakevendingen» blir beskrevet som «malt i blodet til martyrene». Diktet i seg selv trenger ikke nødvendigvis ha slike tolkninger, det nevner ikke en voldelig tilbakevending.  

Science and Life, Grade 8, Card 16, Quarter 2, Semester 1, 2021–22, pp. 10, 12, 46.

Demonisering i naturfagsboken

Naturfagsboken for åttendeklassinger hevder Israels sikkerhetsbarriere er «rasistisk anneksjons- og ekspansjonsgjerde».

Social Studies, Grade 7, Card 26, Quarter 2, Semester 1, 2021–22, pp. 19–20, 37.

Palestinske barns plikt å «frigjøre» Jerusalem «på forskjellige måter»

Israel blir anklaget for å «jødifisere» Jerusalem og slette byens arabiske og muslimske identitet. Elevene blir også lært at det er deres plikt å «frigjøre» Jerusalem og andre palestinske byer «på forskjellige måter», noe som hinter om at væpnet kamp er et alternativ. Studieheftet antyder at Vestmuren ikke har noen forbindelse til jødedommen, når den hevder at sionistene «gjorde Buraq—veggen om til Klagemuren».

 

Arabic Language, Grade 8, Card 3, Quarter 1, Semester 1, 2021–22, pp. 15–16, 31, 35, 42.

«Okkupasjonen» gjorde «de mest forferdelige massakrer»

Åttendeklassinger lærer arabisk diktning gjennom et dikt som oppmuntrer dem til å beskytte sitt land mot «okkupasjonen», som blir anklaget for å ha gjort «de mest forferdelige massakrer».

Islamske påbud for kvinner

Islamic Education, Grade 9, Card 4, Quarter 1, Semester 1, 2021–22, pp. 15, 22.

Kvinner som ikke bruker hijab er årsak til «ondskap, fristelse og korrupsjon»

Niendeklassinger lærer at kvinner som ikke bruker hijab er årsak til «ondskap, fristelse og korrupsjon», og at de også er årsaken til «det moralske forfallet blant unge menn».

Islamic Education, Grade 7, Card 14, Quarter 2, Semester 1, 2021–22, p. 22.

Kvinner kan ikke vise sitt hår eller nakke til andre enn ektemannen og nære slektninger

Syvendeklassinger får opplæring i at kvinner ikke kan kle seg, gå eller snakke på en måte som gjør dem attraktive for menn. Kvinner kan ikke vise sitt hår eller nakke til andre enn ektemannen og nære slektninger.

Utsletting og delegitimering av Israel

Sionister i Jerusalem i 1856?

Studieheftet fremstiller, feilaktig, den nye jødiske bydelen som ble anlagt utenfor Jerusalems gamleby i 1856 som «etablert av sionistbevegelsen». Avsnittet fortier at Gaza-stripen og Vestbredden var okkupert av Egypt og Jordan fra 1948 til 1967.

Geography and History of Palestine, Grade 10, Card 1, Quarter 1, Semester 1, 2021– 22, p. 3.

Israel slettet fra kartet

I et kart for tiendeklassinger er Israel utslettet, israelske byer blir framstilt som palestinske, Tel Aviv er ikke nevnt og Eilat har fått et arabisk navn.

Det er mange slike og lignende eksempler i de nye studieheftene. Daler, sletter og fjell som ligger i Israel blir for eksempel også omtalt som palestinske. 

Gi MIFFs bøker som julegave til deg selv og andre

  1. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  2. Bli medlem av MIFF (fra kr. 4 per uke)
  3. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel. Vipps 39881
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart