Vold, martyrdød og jihad er tema gjennom alle tolv år i palestinsk grunnskole. – Ekstreme nasjonalistiske og islamistiske ideer får mer plass enn før, inkludert i matematikk og naturfagene, viser en ny rapport.
- Klikk her for å lese oppsummering av rapporten
- Klikk gjennom listen under for å se noen av de groveste eksemplene
Tredjeklassinger leser dikt om å «utrydde restene av utlendingene»
Frigjøringen av hele Palestina blir beskrevet i et voldelig dikt for tredjeklassinger. Det er snakk om å «ofre blodet» for å «eliminere maktrøverne» og «utrydde restene av utlendingene».
Flyktningene skal vende tilbake med våpen i hånd
Nakba (katastrofen) vil ikke ta slutt før alle flyktningene kan returnere med våpen i hånd.
Krev rett til å vende tilbake – Israel er borte
Bildet illustrerer hvordan det vil bli når kravet om rett til retur er innfridd – Israel er borte.
Israel er Satans tjener
«Hvor er de som vil ri mot al-Aqsa å frigjøre den fra knyttneven til de vantro, fra Satans tjenere?»
Israel utslettet fra kartet
Fjerdeklassinger blir vist «Statene i det arabiske hjemland». Et palestinsk flagg vaier over hele området som utgjør Israel, Vestbredden og Gaza. Tilsvarende kart over den arabiske verden – men uten Israel – inngår i skolebøker for femteklassinger og ellevteklassinger.
Jødenes tilknytning til Jerusalem forties
Tredjeklassinger får vite at Jerusalem er hellig for muslimer og kristne. Jødenes tilknytning til byen, som daterer seg langt lengre tilbake i tid enn kristne og muslimer, blir fortiet.
Historieforfalskning om Jerusalem
Syvendeklassinger blir fortalt at jødenes tilknytning til Jerusalem er historieforfalskning. Jødene blir anklaget for å «bygge nye jødiske synagoger i gamlebyen som aldri tidligere eksisterte». Da Jordan erobret gamlebyen i 1948 ble minst 34 (Raphael Israeli skriver 58) synagoger i byen ødelagt.
Jerusalem vil «spytte ut slagget av utlendinger»
«Artikkelen setter fokus på farene som omgir Jerusalem, slik som de utenlandske senterne som ligger over dens byrom og tar pusten fra den, de utenlandske murer som omgir den, kontrollpostene som begrenser dens bevegelser og de hebraiske bokstaver som truer dens kulturelle karakter. Men dette er Jerusalem – et genuint og hellig land som spytter ut slaget av utlendinger og de som later som [om de har rettigheter i byen].»
De som dør som martyrer får 72 jomfruer i paradis
Elever i niende klasse blir fortalt at de som dør som martyrer vil få tilgivelse, være trygge for etterlivet og vil kunne få gifte seg med 72 koner blant jomfruene. Han kan også be for 70 av sine slektninger.
Barn som deltar i jihad er «sikkerhetsventilen i samfunnet»
Barn blir oppmuntret til å gjøre jihad for å beskytte hjemlandet og fordrive fienden for Allahs sak.
Jihad handler om væpnet krig
Boken for åttendeklassinger velger ut seks Koran-vers som definerer jihad som væpnet krigføring. Ingen andre tolkninger blir presentert. Martyrdød er også en del av jihad og det venter lønn for dem som velger denne veien.
München-massakren mot elleve israelske sportsmenn blir støttet som et forsøk på å ramme «de sionistiske interessene i utlandet»
«Fedayeen (…) forsøkte også å ramme sionistiske interesser i utlandet, slik som München-operasjonen i 1972…»
Martyrdød og jihad er «den mest viktige mening med livet»
Femteklassinger blir fortalt at «å gi sitt liv, ofre, kjempe, jihad og streve er de mest viktige meningene i livet».
Martyrene var drivstoffet i intifadaen
«Blodet av martyrene var drivstoffet som drev intifadaen og ga den kraft til å fortsette.»
Å ofre livet i kamp er det største
Et helt kapittel handler om verdien om å ofre seg på ulike måter. «Å ofre livet» er «den mest noble» form for offer, og dette settes i sammenheng med militære helter i tidlig islamsk historie og i palestinernes væpnede kamp i moderne tid.
Palestina går fra Middelhavet i vest til Jordan-elven i øst
Sjetteklassinger skal definere grensene til Palestina. De går «fra Middelhavet i vest, til Jordan-elven i øst». Israel er helt borte fra kartet.
«Jeg ofrer meg for å frigjøre al-Aqsa moskeen»
Elevene i femte klasse blir oppmuntret til å «ofre seg» for frigjøringen av Al-Aqsa. Helt siden 1967 har al-Aqsa vært kontrollert av en muslimsk organisasjon. Legg også merke til kartet hvor Israel er borte.
Femteklassinger blir oppmuntret til å følge i fotsporene til kvinnelig terrorist
Dalal Mugrahbi, som ledet et terrorangrep i 1978, blir hedret i et helt kapittel i skolebok for femteklassinger. 38 sivile israelere, inkludert 13 barn, ble drept i angrepet, 71 ble skadet.
I en bok for niendeklassinger blir det feilaktig hevdet at Mughrabis angrep «resulterte i døden til mer enn 30 soldater».
Vestmuren blir fremstilt som muslimsk
«Al-Buraq muren er del av den vestlige muren til Al-Aqsa moskeen og muslimene alene har absolutt rett til den.»
Arealet av Palestina inkluderer Israels areal
Palestina er 27.000 kvadratkilometer får åttendeklassingene lære. Dette er det totale arealet av Gaza, Vestbredden og Israel.
Klassisk antisemittisk bildebruk
En historiebok for 11. klassinger antyder at jødene kontrollerer verden, og bruker klassisk antisemittisk bildebruk. Teksten lyder: «Kulturell kolonialisme: Den mest farlige formen for kolonialisme, fordi den angriper nasjonens ånd og tro.»
Jøder er «fiender av islam»
Skolebarn i femte klasse blir fortalt en antisemittisk myte at jødene forsøkte å drepte profeten Muhammed. Dette blir i stor grad avvist av mainstream islam og er ikke nevnt i Koranen, skriver IMPACT-se. Jøder blir omtalt som «islams fiender».
Jødene er korrupte
«Israels barns korrupsjon i landet var og vil bli årsaken til deres utryddelse,» heter det i den religiøse teksten. Elevene blir bedt om å «forklare Israels barns korrupsjon i lys av disse versene.
Brannbomber mot busspassasjerer blir beskrevet som «grillfest»
«Det ser ut som det er en grillfest der med brannbomber på en av bussene…»
Blodløgn: «Sionistene satt fyr på al-Aqsa moskeen»
«Zionistene satte fyr på Al-Aqsa moskeen 21. august 1969,» sier denne skoleboken for 7. klassinger. Fakta er at brannen ble påsatt av en australsk kristen turist, Denis Rohan.
Å dø er bedre enn å leve
Teksten ærer palestinske martyrer. «Å drikke bitterhetens kopp med ære er mye mer søtt enn et godt, langt liv med ydmykelse.»
«Martyrer har mer ære enn oss alle»
Hyllest av martyrer blir brukt i undervisning av grammatikk.
Angrep mot soldater i naturfagsboken
Newtons andre lov blir forklart sammen med et bilde av en gutt som angriper soldater med slynge.
Haifa, Jaffa og Jerusalem skal erobres
«Vi bærer revolusjonens flamme til Haifa, til Jaffa, til Al-Aqsa, til Klippedomen.»
Politisk propaganda i matteboken
Kravet om rett til å vende tilbake dukker opp i denne matteboken for syvendeklassinger.
Krig i islams navn
Jihad blir forklart for ellevteklassinger som kamp mot islams fiender – de vantro. «Vantro skal bli gitt en advarsel før kampen, enten må de underkaste seg islam eller leve under islams styre på islamsk betingelser.»
Israel utslettet fra kartet
Israel er borte fra geografikartet for tiendeklassinger. Israelske byer som Jaffa, Haifa, Safed, Tiberias, Akko og Nasaret blir framstilt som palestinske.
Negev ligger i Palestina
Negev-ørkenen blir vist og beskrevet som en del av Palestina.
I en annen skolebok for sjetteklassinger blir elevene spurt om å kalkulere lengden av grensen mellom Palestina og Egypt – den vises som hele lengden mellom Eilat og Middelhavet ved Rafah sør på Gaza-stripen.
Flykapringer blir beskrevet som «operasjoner mot sionistiske mål»
PLOs flykapring av Pam Am og Lufthansa i 1973, hvor 32 passasjerer ble drept, blir beskrevet som «operasjoner mot sionistiske mål». Det blir ikke kritisert eller stilt spørsmål ved angrepene mot sivil luftfart.
Drapsmenn av sivile, ubevæpnede jøder hylles
Et dikt hyller tre arabere som ble dømt og hengt av de britiske mandatmyndighetene i 1930. Araberne var dømt skyldig i å myrde uskyldige, ubevæpnede jøder under de arabiske opprørene/ massakrene i 1929.
Jødene blir framstilt som løgnere og bedragere
Teksten beskriver jøder på Muhammeds tid som løgnere og bedragere.
Jødiske hellige steder i Jerusalem blir sensurert
Muslimske og kristne turistmål i Jerusalem blir nevnt. Jødiske steder blir ikke nevnt.
Palestinas fiender har brukt bedrag og voldtekt
Femteklassinger blir foret med et radikalt nasjonalistisk og religiøst budskap. Palestinas fiender blir anklaet for å ha brukt forfalskning og voldtekt.
Døden er skjebnebestemt, jihad er ditt kall
Døden blir beskrevet som uunngåelig og forutbestemt. Denne teologiske påstand blir direkte knyttet med kallet til å kjempe jihad, uten noen rom for andre tolkninger.
Israel blir dekket av fargene i det palestinske flagget
Andreklassinger blir bedt om å lage omrisset av Palestina med kroppene sine. De blir også bedt om å fargelegge «sitt hjemland» i fargene til det palestinske flagget.
Skolebarn blir oppmuntret til å ofre sitt blod
«Og vårt rene blod, vil vi ikke spare, vil vi ikke spare, vil vi ikke spare.»
Løsningen på overbefolkning i Gaza er at de som bor der får flytte inn i Israel
«Løsningen til problemet med overbefolkning i Gaza ligger først og fremst i tilbakevending av flyktningene til deres hjem som de fortsatt har nøkkelen til i Beersheba, Iraq al-Manshiyya, Falluja, Webna, og andre byer, landsbyer, steder og beduinbosteder…»
Israel blir anklaget for overlagt mord på barn
Teksten omtaler en palestinsk dikter. I et dikt «avslører han kriminaliteten til okkupanten og deres feighet når de jager og dreper barn, slik som drapet på denne babyjenten, Iman Hiju, på begynnelsen av al-Aqsa intifadaen i 2001».
Sionistene «etablerte seg med terror, utryddelse og kolonisering»
Oppgavetekstene til tiendeklassinger demoniserer sionistene som «kriminelle mordere» som «lo da de drepte sine ofre. Det hevdes også at sionistene etablerte sin enhet på «terror, utryddelse og kolonisering».
[td_smart_list_end]
—————————————-
Hva har dette med deg å gjøre?
Palestinsk pensum og utdanning blir finansiert av dine skattepenger, gjennom norsk bistand til palestinske selvstyremyndigheter. I november har MIFF invitert representanter for IMPACT-se til Norge for å presentere sin rapport for stortingspolitikere og utenriksdepartementet.
Hvis du vil støtte MIFFs opplysningskampanje om de nye ekstreme palestinske skolebøkene, ber vi deg om å bli medlem eller sende en gave – Vipps 39881, bankkonto 78770654539.