Etter å ha satt direkteruten mellom London og Tel Aviv på pause i 18 måneder på grunn av krigen mellom Israel og Hamas, har det britiske flyselskapet Virgin Atlantic besluttet å kutte ut ruten permanent, skriver Times of Israel.
Da direkteruten ble åpnet i 2019 var selskapets styreleder, den eksentriske milliardæren sir Richard Branson, med på den første flyvningen. Han skrøt da av den israelske gründerkulturen og sa at han var motstander av boikott.
Etter at direkteruten ble åpnet i 2019 har den vært preget av mye uroligheter. Først var det koronapandemien som stanset flyvningene, før krigsutbruddet på nytt stanset ruten i oktober 2023. Det var ventet at Virgin Atlantic skulle gjenoppta flyvningene i november i år, men det blir det altså ikke noe av.
Flyselskapet påpeker at de fortsatt vil tilby reiser til Israel gjennom et codeshare-samarbeid med det israelske flyselskapet El Al.
Også alle direkteruter mellom Israel og Tyrkia forsvinner. Det er klart etter at Turkish Airlines og lavprisselskapet Pegasus gir avkall på sine landing slots på Ben Gurion lufthavn. Selskapene har siden 7. oktober-angrepet innstilt alle sine flyvninger til Israel.
Frem til nå har de likevel holdt på sine landing slots. At de nå gir fra seg sine landingstillatelser tyder på at de ikke har planer om å komme tilbake igjen. Landing slots er en rettighet som flyplassene selger, som gir et flyselskap mulighet til å tilpasse sine landinger og avganger til et bestemt klokkeslett.
Har man først gitt fra seg en slot, er det vanskelig å få den tilbake.

Dette er et større nederlag for den israelske turistnæringen. I mange år var Istanbul en populær destinasjon for israelske turister. Det var også et viktig knutepunkt for å reise til Europa og andre steder i verden. Før krigen brøt ut var Turkish Airlines det fjerde største flyselskapet på Ben Gurion lufthavn.
Etter at krigen mellom Israel og Hamas brøt ut etter 7. oktober-massakren har Tyrkias president Recep Tayyip Erdoğan vært en av største kritikerne av Israel. Han har også åpent støttet Hamas. I mai i fjor kuttet også Tyrkia all handel med Israel. Tyrkia var frem til da en av Israels største handelspartnere.
– At de tyrkiske flyselskapene sier opp sine slots på Ben Gurion lufthavn kan signalisere et stort skifte i forholdet mellom Israel og Tyrkia, eller i det minste en nedgang i luftfartskoordineringen mellom de to landene. Man lurer på om det underliggende motivet er politisk eller økonomisk, sier turoperatør Yoni Waxman.
Verken Turkisk eller Pegasus har kommentert beslutningen. At de tyrkiske selskapene nå sier opp sine slot-tider kan også by på nye muligheter. Waxman sier det kan føre til konkurranse fra andre flyselskap som ønsker å overta dem.
– For de reisende kan dette muligens åpne opp verden gjennom alternative knutepunkt som Gulfstatene, Kypros og Hellas, som alle er gode erstatninger for internasjonale reiser fra Israel, påpeker han.
Da krigen mellom Israel og Hamas brøt ut for halvannet år siden stanset de fleste internasjonale flyselskapene sine ruter til og fra Israel. Siden har mange av dem gjenopptatt flyruten, om enn med begrenset kapasitet og hyppighet.
Mens de internasjonale flyselskapene kuttet sine ruter til Israel på grunn av krigen, så holdt det israelske flyselskapet El Al sine operasjoner gående. Monopolsituasjonen etter 7. oktober førte til et rekordstort overskudd.