Israel og Ukraina

Bli medlem fra kun kr. 4 per uke

Mesteparten av den 65 kilometer lange sikkerhetsbarrieren langs Gaza-grensen er bygget under bakken, men også over bakken er den synlig. Et seks meter høyt stålgjerde skal forhindre inntrengere. (Foto: Forsvarsdepartementet)

Nå er sikkerhetsbarrieren mot Gazastripen fullført

Prosjektet har kostet flere milliarder kroner og skal forhindre terrorister i å infiltrere Israel.

MIFF forsøkte å fjerne feil fra skolebok – ble dømt av retten til å betale saksomkostninger. Les mer.

En ny sikkerhetsbarriere langs den israelske grensen mot Gazastripen er nå fullført. Arbeidet har tatt flere år og kostet nesten ti milliarder kroner. Målet er å forhindre terrorister fra å infiltrere Israel via bakken – og under bakken.

De siste tiårene har terrorister på Gazastripen gravd flere titalls tuneller inn på israelsk territorium. Trusselen fra disse tunellene ble for alvor kjent da de i 2006 ble brukt til å kidnappe den israelske soldaten Gilad Shalit. I 2014 ble flere israelske soldater drept i bakholdsangrep, etter at terrorister klarte å infiltrere Israel gjennom angrepstunnelene og angripe soldatene bakfra.

Trusselen fra disse angrepstunellene var også en av årsakene til Gaza-krigen i 2014, hvor det israelske forsvaret ødela flere titalls av dem. Til slutt ble det besluttet å bygge en ny sikkerhetsbarriere for stoppe denne trusselen.

Selv om barrieren er synlig på bakkenivå med et seks meter høyt stålgjerde, ligger det meste av barrieren under bakken. To millioner kubikkmeter med betong gjør at barrieren går titalls meter ned i bakken. Det er brukt så mye armeringsjern at hvis man la det på en rett linje ville det gått fra Israel til Australia. 1200 arbeidere har vært involvert i det enorme byggeprosjektet. 330.000 lastebillass med sand og stein har blitt fraktet bort fra området.

– Denne barrieren endrer realitetene. Det som hendte tidligere skal ikke hende igjen, sier Aviv Kohavi, sjef for det israelske forsvaret, om barrieren.

Den 65 kilometer lange barrieren går langs hele den israleske grensen mot Gazastripen og strekker seg også ut i Middelhavet, for å forsikre seg om at ikke terroristene graver tunell under havet, som de har forsøkt tidligere.

Barrieren består av flere komponenter: en underjordisk armert betongvegg full av sensorer for å oppdage tuneller, et seks meter høyt stålgjerde over bakken, et nettverk av radarsystemer og fjernstyrte våpen. Det er også bygget en rekke kommandosentre langs grensen som en del av prosjektet.

I tillegg til angrepstuneller fra Gazastripen og inn i Israel har terrorgruppene også gravd store nettverk med tuneller inne på Gazastripen, kjent som «metroen». Under Gaza-krigen i mai 2021 ble 100 kilometer av metroen ødelagt.

Med barrieren mot Gazastripen ferdig retter forsvarsdepartementet nå blikket mot nord. Man ønsker å etablere en lignende barriere langs grensen mot Libanon, for å forhindre infiltrasjon av Hizbollah-terrorister. Også der har terrorister forsøkt å infiltrere Israel ved å grave tuneller under bakken.

Brigadegeneral Eran Ofir har hatt ansvaret for byggingen av barrieren. Her ved enden, som ender i Middelhavet.

Har du kommentarer til artikkelen?

Vi vil veldig gjerne høre din mening!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
0

Your Cart