I midten av desember 2013 varslet Staples på Twitter at de valgte «av flere årsaker å fase ut Sodastream«. Meldingen ble sendt på Twitter, med særskilt takk til Fagforbundet og Norsk Folkehjelp for «god dialog».
Mistanken om at Staples hadde bøyd av for Fagforbundets og Norsk Folkehjelps boikottpress ble styrket da Norsk Folkehjelp laget en egen artikkel om saken på sin nettside.
Da MIFF tok opp saken med Staples fikk vi straks en annen versjon. «Vi har satt ut produktet fordi det selger dårlig,» var beskjeden 23. desember. Den opprinnelige Twitter-meldingen ble slettet.
«En norsk Twitter-melding kan få store konsekvenser for salget internasjonalt dersom Staples blir kjent som et boikott-selskap,» skrev MIFF som konklusjon i vår artikkel Prøver Staples å skjule at de ble presset til å boikotte?
I løpet av juleferien har saken tydeligvis blitt revurdert i Staples. 30. desember publiserte selskapet følgende Twitter-melding på engelsk, her oversatt til norsk:
«Mye ulik informasjon der ute. Vi vil gjøre det klart: Vi selger fortsatt Sodastream. Vi tar ikke stilling i politiske saker.»
Dermed har kampanjen til Fagforbundet og Norsk Folkehjelp fått seg et skudd for baugen, og salget av Sodastream kan fortsette. La det fortsette å boble for miljøet, palestinske arbeidsplasser og fredelig sameksistens!