Bli en aktiv Israel-venn nå!

Bestill flyers som du kan dele ut for å gi familie, venner og naboer mer forståelse for Israel.

Elever opprørt over ensidig propaganda i skolen før Operasjon Dagsverk

På denne skolen i Trøndelag har Operasjon Dagsverks plakat fått selskap av en informasjonsplakat fra MIFF. (Foto: Privat)
På denne skolen i Trøndelag har Operasjon Dagsverks plakat fått selskap av en informasjonsplakat fra MIFF. (Foto: Privat)
- Foredragsholderen kom i Palestina-skjerf og prøvde å fortelle oss at de ikke har valgt side, skriver en opprørt elev.

I disse dager har en rekke ungdomsskoler og videregående skoler egne tematimer eller temadager i forkant av Operasjon Dagsverk (OD) 1. november. OD kaller det Internasjonal Uke. Nå er demoniseringen av verdens eneste jødiske stat i gang i norske skoler, skrev MIFF 17. oktober.

Vi skrev også at Operasjon Dagsverk hevder at de ikke har «valgt side». Reaksjoner fra elever fra ulike steder i landet, viser at dette ikke stemmer.

 

Elev i Buskerud

«Vi har ikke valgt side,» var budskapet også til en foredragsholder på en skole i Hallingdal 25. oktober. Vi gjengir en spontan reaksjon fra en skoleelev slik den ble skrevet på MIFFs Facebook-vegg:

«Fikk i dag en presentasjon om årets OD på skolen. Har aldri blitt så sjokkert av en presentasjon. Han som hold presentasjonen var fast bestemt på at det var dårlig gjort at Israel styrer 77 % av Israel, og at araberne bare styrer 23 %… Excuse me? Og nå sier han «Vi velger ikke side, vi velger menneskerettigheter»…. Det verste er at han har møtt opp i Palestina-skjerf ? «Velger ikke side.» Piss meg i øret.»

 

Elev i Hedmark

En tredjeklassing på en videregående skole i Hedmark har sendt MIFF et fyldig referat av hva hun opplevde tirsdag 23. oktober. Hun gjorde notat av budskapene som ble formidlet og vi gjengir dem i sin helhet slik de er sendt til MIFF:

«Punktene nedenfor er eksempler på noe av det OD legger vekt på å få fram på IU-dagen, og noe som ble gjentatt gjennom hele dagen. De sier:

  • At opprettelsen av staten Israel og jødenes innvandring har skylden for konflikten.
  • At de verken får undervisning eller søvn i fengslene og at de ikke blir behandlet bra, som for eksempel at de blir banket opp hele tiden.
  • At selve arrestasjonen er verst, da israelske soldater kommer uventet og bryter seg inn på natten i huset og knekker armene bak på ryggen til uskyldige palestinske ungdommer og at de ikke får sjansen til å si farvel til familien eller forklare seg. Deretter 9 måneders fengsel (som forklart i punktet ovenfor) hvor de ikke har noe kontakt med familie eller venner.
  • At Israel okkuperer Palestina, og har gjort det siden 1948.
  • At vegger og murer begrenser friheten til palestinsk ungdom. (Hva mener OD egentlig med «du har ikke et liv uten frihet til å leve»? Vil de fjerne Israels muligheter til å beskytte seg?)
  • At israelske soldater på grensene er sinte og kjefter på palestinsk ungdom.

Likevel sier de at «ikke alle israelere er dårlige mennesker» og «ikke alle palestinere er gode mennesker». De sa også at Israel ikke er den store slemme ulven… men likevel er det dette inntrykket mange av elevene sitter igjen med. Alle foredragene, filmene og aktivitetene på denne dagen framstiller Palestina som nesten helt uskyldig. Dette er noe jeg reagerer sterkt på! De legger opp dagen og aktivitetene på en slik måte at det ikke er åpent for diskusjon eller for å se konflikten fra en annen side. Da vi for eksempel var på posten «Virkeligheten bak tallene» fikk vi beskjed om å være helt stille og lukke øynene. Det var på denne posten vi bl.a. fikk høre om fengsling av palestinsk ungdom. Og det var forferdelig å sitte der og høre så mange usannheter og ensidige påstander. Det verste var at jeg ikke kunne si noe mot det heller, siden alle skulle være helt stille hele tiden. Etterpå var det ikke mulighet for å stille spørsmål en gang.»

Da jenta til slutt fikk anledning til å gi motforestillinger om årets OD til klassen, fikk hun hele 11 elever med seg på å droppe å delta.

– OD-komitéen presenterte konflikten ensidig og partisk. De hevdet at vi som ikke vil delta i OD ikke engasjerer oss. Men det er jo stikk motsatt. Det er elevene som vil bruke tid på å se argumentene fra begge sider, og som ikke bare deltar i OD for å følge flokken, som er virkelig engasjerte, skriver hun.

 

Lærer i Trøndelag

Hvordan innholdet i Internasjonal Uke før Operasjon Dagsverk blir vil selvsagt variere fra skole til skole. En lærer som har hørt OD-presentasjoner på en skole i Trøndelag skriver til MIFF: «Jeg tror kritikken av Operasjon Dagsverk i stor grad har bidratt til å redusere det antiisraelske propagandaelementet i aksjonen.» La oss håpe han har rett.


Kan du hjelpe på én eller flere måter?

  1. Bli medlem (fyll ut skjemaet under)
  2. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel.
  3. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Denne artikkelen kan du lese gratis på grunn av over 13.000 MIFF-medlemmer og andre frivillige givere. Men vi trenger støtte fra mange flere nå!

Gi gave her eller Vipps 39881

Bli medlem ved å fylle ut skjemaet under og trykk «send»!

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart