Israel har åpnet en ny skipshavn langs Middelhavskysten som vil skape sårt tiltrengt konkurranse i en sektor som er plaget av forsinkelser. Det vil også styrke landets posisjon som en regional aktør, skriver Jerusalem Post.
Den nye havna, som ligger i Haifa, har kostet drøyt 15 milliarder kroner. Den skal opereres av det kinesiske selskapet Shanghai International Port Group og gjør det mulig for lasteskip med over 18.000 containere å legge til kai.
Israel har valgt å selge sine statseide havner og bygger nye private havner i et forsøk på å redusere kostnadene og kutte ventetiden på skip som losses. Rundt 99% av alle varene som går inn og ut av Israel går via sjøen og en oppgradering har vært nødvendig for å kunne opprettholde økonomisk vekst.
Tettere bånd med arabiske naboland skaper også nye handelsmuligheter og Haifa har gode forutsetninger for å kunne bli et regionalt knutepunkt.
– Jeg er sikker på at vi kan utnytte denne muligheten, ikke bare for lokal velstand, men til å realisere muligheter og gi reellt bidrag til våre naboer i Midtøsten, sa transportminister Merav Michaeli i forbindelse med åpningen.
Etter planen skal det også åpnes en ny havn i Ashdod før utgangen av året. Den skal drives av Sveits-baserte Terminal Investment Limited.