Byen Haifa skal bli et stadig viktigere knutepunkt for skipsfart i det østlige Middelhavet, med kinesiske og indiske selskaper som kjøper seg inn i havnene, ettersom Israel normaliserer forholdet til sine arabiske naboer i Gulfen, skriver The Algemeiner.
Under president Bidens besøk i Midtøsten ble Indias største havneutvikler Adani Ports og deres israelske partner Gadot enige om å kjøpe Haifa havn for 4,1 milliarder shekel (tilsvarer nesten 12 milliarder kroner).
Asias rikeste mann Gautam Adani, twitret: – Glad for å ha vunnet anbudet om privatisering av Haifa havn i Israel med vår partner Gadot. Stor strategisk og historisk betydning for begge land! Stolt over å være i Haifa hvor inderne i 1918 ledet en av de største kavaleriangrepene i militærhistorien!
I fjor sa den kinesiske rivalen Shanghai International Port Group (SIPG) at de så et lignende potensiale i Haifa havn, under innvielsen av sin Bay Port containerlastterminal ved siden av havnen for 5,5 milliarder shekel (tilsvarer 15,77 milliarder kroner).
Deres tilnærming til Haifa berører en bredere konkurranse mellom kinesiske, indiske og amerikanske interesser, sier Carice Witte, administrerende direktør i SIGNAL (en israelsk gruppe som spesialiserer seg på forhold mellom Kina og Israel): – Når du ser Kina ved en havn i Haifa, blir Haifa nå et utrolig viktig strategisk punkt. Tidligere var oppfatningen annerledes når det gjelder Israel generelt og Haifa veldig spesifikt – i dag har deres relevans som en brikke i puslespillet endret seg.
De to havnene er for store til kun å betjene Israel, og embetsmenn forventer at den underutviklede Haifa-bukten vil bli et knutepunkt for handel og omlasting – dvs. håndtering av varer som losses i Israel og deretter sendes videre til andre land.
Dette ville vært utenkelig for bare ti år siden, da Israel var politisk isolert fra potensielle handelspartnere i regionen.
Mens fredssamtalene med palestinerne har stoppet opp, har Israel normalisert forholdet til fremvoksende markeder som Emiratene, Bahrain og Marokko, og knyttet dypere handelsbånd med land i det fjerne østen.
– Israel er et veldig viktig sted som forbinder øst og vest. Alle skip fra Suez-kanalen fra øst til vest (passerer gjennom) området, sa Miao Qiang, administrerende direktør for SIPGs Bay Port.
Nye godslinjer bygges i nærheten og vil koble seg til det landsomfattende nettverket og, hvis den regionale integrasjonen fortsetter, potensielt fortsette inn i Jordan og vil kunne forbindes med Irak og Saudi-Arabia.
Adani Ports nektet å kommentere Reuters forespørsler. Opher Linchevski, administrerende direktør i Gadot, uttaler at formålet med deres joint venture (fellesforetak) er å dra nytte av «det varme forholdet mellom Israel og Gulfstatene».
Utvidelsen av Haifabukten forventes også å hjelpe på problemene med overbelastning, etter at kriser på grunn av korona-stans og Russlands invasjon av Ukraina førte til en global krise i forsyningskjeden. Noe som tidligere i år skapte problemer for en femtedel av den globale containerflåten i havner.
Gjennomsnittlig oppholdstid til sjøs – dvs. perioden et fartøy tilbringer i en havn er i dag 2,5 dager per lasting i Haifa havn, ned fra 3,5 dager i mai, men fortsatt 75 % høyere enn ved inngangen til året, viser data fra forsyningskjedesporingsplattformen FourKites.
Landets havner håndterer i dag totalt rundt 3 millioner TEU (standardenheten for 20 fots containere). SIPG forventer at det vil øke til 5 millioner TEU om 5 til 8 år, hvoretter Bay Ports kapasitet kan dobles til 2 millioner TEU, hvorav halvparten vil bli dedikert til omlasting.
Les MIFFs artikkel fra 2021 om Israels åpning av ny giganthavn i Haifa
Denne artikkelen er skrevet av Rika Sissi Greenberg for miff.dk og bearbeidet for miff.no av Kjetil Ravn Hansen.