På grunn av internasjonalt press har Israels regjering de siste årene holdt tilbake planarbeid for E1-området som ligger mellom Jerusalem og bosetningsblokken Ma’aleh Adumim på Vestbredden. Etter at palestinerne gikk til FN og fikk status som observatørstat har lyset skiftet til grønt. Det øverste byggeplanleggingsrådet for Judea og Samaria sendte onsdag ut den første arealplanen til høring.
Utbygging i E1 er omstridt fordi den vil kunne isolere arabiske bydeler i Øst-Jerusalem fra palestinske byer på Vestbredden. Fra israelsk side er utbyggingen viktig for å knytte bånd østover mot bosetningsblokken Ma’aleh Adumim, som det er bred konsensus i Israel om å beholde i en fredsløsning.
Noen kritikere hevder at israelsk bygging i E1 vil dele Vestbredden i to, i en nordlig og en sørlig del. Israelske talsmenn påpeker at tunneler og veier kan bygges gjennom området i nord-sør retning, og at det også er en bred landstripe øst for Ma’aleh Adumim som kan bli del av en framtidig palestinsk stat. Denne landstripen er omlag like bred som Israel er på det smaleste mellom grensen til Vestbredden og Middelhavet, uten at det har fått de samme kritikerne til å klage over at Israel er delt i to på midten.
Hagit Ofran fra den venstreorienterte organisasjonen Peace Now mener E1-bygging kan være spikeren i kisten for en mulig tostatsløsning.
– Regjeringen i Israel straffer slett ikke palestinerne ved å bygge der, men de straffer Israel ved å skape hindre for en fredsløsning, sier hun til Jerusalem Post.
Talsmann for den israelske regjeringen, Mark Regev, har uttalt at Jerusalem mener deres tiltak mot PA har vært svært forsiktige.
At en arealplan er lagt ut på høring, i første omgang med 60 dagers høringsfrist, betyr ikke at gravemaskinene begynner i E1 i morgen. Dersom palestinerne kommer til forhandlinger kan israelske myndigheter med letthet stanse planarbeidet.
Conrad Myrland bidro til denne artikkelen.