Raphaels maleri fra 1507 viser hvordan Jesus blir båret bort til graven (t.v.). Palestinske myndigheter har manipulert maleriet slik at det viser en jeanskledd Jesus som bæres bort etter ordre fra en israelsk soldat.
Raphaels maleri fra 1507 viser hvordan Jesus blir båret bort til graven (t.v.). Palestinske myndigheter har manipulert maleriet slik at det viser en jeanskledd Jesus som bæres bort etter ordre fra en israelsk soldat.

Palestinske myndigheter misbruker kristen kunst

Palestinske myndigheter vil distribuere klassiske malerier av Jesus og hans disipler i manipulert utgave når pave Frans kommer på besøk. Hensikten er å sette likhetstegn mellom den lidende Jesus og den lidende palestiner.

Budskapet kommer igjen og igjen i det palestinske samfunnet. «Alle vet at Jesus var en palestiner.» «Palestinerne er ‘etterkommere av Jesus’«. Det kommer til og med fra øverste hold: «Jesus var en palestiner«, sa Yasser Arafat mer enn én gang.

Nå skal palestinske myndigheter prøve å overbevise pave Frans, kan det virke som. President Mahmoud Abbas har en «Presidentens høyere komité for kirkesaker». Denne komitéen har bedt «Palestinian Museum» lage en utstilling i forbindelse med pavebesøket.

I mangel på arkeologiske funn eller skriftlige kilder som gjør Jesus til palestiner, har de palestinske kunstnerne valgt å misbruke klassiske malerier av Jesus.

Utstillingen vil henge på Manger Square i Betlehem, opplyser Palestinian Museum på sin nettside. Det er uklart om kunstnerne har konferert med noen kristne som kan føle seg støtt av prosjektet. I 2006 ble Israel nødhavn for nordmenn etter at palestinere gikk til angrep etter karikaturer av Muhammed i skandinaviske medier.

Originalen av Caravaggios maleri av Thomas og Jesus fra 1602.
Originalen av Caravaggios maleri av Thomas og Jesus fra 1602.
I palestinske myndigheters versjon setter Thomas fingeren inn i, ikke i et sår på Jesu side, men i såret til en skadet palestiner.
I palestinske myndigheters versjon setter Thomas fingeren inn i, ikke i et sår på Jesu side, men i såret til en skadet palestiner.
I Carracis maleri fra 1606 sørger kvinnene over den døde Jesus.
I Carracis maleri fra 1606 sørger kvinnene over den døde Jesus.
I Murillos maleri fra 1670 helbreder Jesus den syke ved Betesda-dammen.
I Murillos maleri fra 1670 helbreder Jesus den syke ved Betesda-dammen.
I palestinske myndigheters versjon er dammen hvor troende jøder, i følge Det nye testamentet, opplevde englebesøk fjernet, og erstattet med en betongmur og en palestinsk mann.
I palestinske myndigheters versjon er dammen hvor troende jøder, i følge Det nye testamentet, opplevde englebesøk fjernet, og erstattet med en betongmur og en palestinsk mann.
Rembrandt malte ofringen av Isak i 1635.
Rembrandt malte ofringen av Isak i 1635.
Palestinske myndigheter domineres av muslimer som tror at Abraham ofret Ishmael og ikke Isak. Likevel har også dette bildet blitt manipulert. Her er det en israelsk soldat som har gått inn i Abrahams sted.
Palestinske myndigheter domineres av muslimer som tror at Abraham ofret Ishmael og ikke Isak. Likevel har også dette bildet blitt manipulert. Her er det en israelsk soldat som har gått inn i Abrahams sted.

Bildene i MIFFs presentasjon av kunstprosjektet er hentet fra Palestinian Media Watchs omtale.

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

Har du kommentarer til artikkelen?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Opplever du problemer med kommentarfeltet? Send en e-post til post@miff.no for å beskrive feilen.

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
0

Your Cart