Den elektroniske scooteren, med krom som skinner i solen, står plassert på en roterende plattform. Besøkende ved den fjerde konferansen Fuel Choices Summit stanser for å ta bilde sammen med sykkelen som ser ut som den kommer fra framtiden, ifølge Jerusalem Post.
– Dette er Inu, som betyr hund på japansk, og det er din beste ledsager i byen, forteller Ori Dadoosh, administrerende direktør i selskapet Green Ride.
– Det er en smart, elektronisk scooter på to hjul som kan legges sammen slik at du kan ta den med deg til kontoret eller på kafé, forklarer Dadoosh.
Inu-sykkelen svarer på stemmekommando, som «brett sammen» og «åpne», og den kan kobles til smarttelefoner. Scooteren kan kjøre mellom 24-40 km per ladning, som vanligvis er mer enn nok for en daglig pendletur i byen.
– Når du nærmer deg kjøretøyet gjenkjenner den deg, og datamaskinen i sykkelen kobles til smarttelefonen, sier Dadoosh. Du trenger dermed ikke nøkkel, da du ser all informasjonen på en skjerm. I tillegg kan du styre mobilen fra styret på sykkelen, slik som å svare på telefonsamtaler eller å ta bilder.
Scooteren kommer til å koste mellom 25.000 og 42.000 norske kroner, alt etter batteritypen som følger med sykkelen. Målgruppen er Tel Aviv, hvor trafikken er svært intens mesteparten av dagen. Nesten 50 prosent av verdens befolkning bor i byer, og trafikken i de fleste byer kaster bort tid og ressurser.
Målet med dette toppmøtet er å sette i gang en «dialog om verdens mest framtidsrettede tilnærminger til transport, den ypperste teknologien og framtidige forretningsmodeller.» I tillegg vil arrangørene fremme Israels ambisiøse mål om å redusere landets oljeforbruk sterkt innen 2025.
Det var mange nye smarte produkter på utstilling ved Fuel Choices. Noen av produktene virker mer usannsynlige enn andre. Omer Bar-Yohay, administrerende direktør i Eviation, introduserte en elektrisk luftdrosje for seks personer med en rekkevidde på nesten 1000 km.
– For første gang i historien gjør endringene i teknologien, produksjonen, design og batteriene det mulig å gjøre konseptet om elektrisk luftfartøy virkelig, mener Bar-Yohay. På grunn av at det er elektrisk kan propellene plasseres hvor som helst, og motoren er mye mindre.
Luftfartøyet, som kommer til å koste rundt en million dollar (tilsvarende 8 millioner norske kroner), skal brukes til pendling. Etter hvert vil luftfartøyet kunne være førerløs.
Israel lanserte Fuel Choices Initiative i 2011 for å redusere avhengigheten av olje.
– Vi ser en unik mulighet for en revolusjon i transport, forteller Eyal Rosner, formann og administrerende direktør i Fuel Choices Initiative.
– Nåværende globale prosesser tilbyr en mulighet som kan føre til forandring. Det er en økende bevissthet om den geopolitiske strategiske nødvendigheten av å redusere avhengighet av olje som den eneste energikilden i transport, og mange ser behovet for å redusere forurensning og å kjempe mot global oppvarming, understreker Rosner.
Mange som arbeider i dette feltet forventer at flere kjøretøy kommer til å bli førerløse. I Finland ble det nylig satt i gang et prøveprosjekt for to førerløse minibusser i Helsinki.
Israel er et veldig godt marked for elektriske kjøretøy fordi landet er på størrelse med Nord-Trøndelag fylke. Samtidig gikk det israelske firmaet Better Place, som drev med el-biler, konkurs i 2013 etter at kun 1500 biler ble solgt i Israel.
I den kinesiske byen Nanjing finnes det flere tusen elektriske busser. Better Place har tilpasset teknologien sin til det kinesiske markedet, og vil derfor tilby batteribytter for disse bussene.