En gruppe israelske og amerikanske studenter har utviklet et konsept som kan gi undervanns-styrker en helt ny kapasitet i støtteoppdrag for hemmelige operasjoner bak fiendens linjer. Fra under havets overflate skal en ubåt kunne utløse et lite tomanns-helikopter med stealth-teknologi. Etter fullført oppdrag kan helikopteret returnere til avtalt sted og bli dratt ned igjen til ubåtens lasterom.
Førstepremie fra Sikorsky
Studentene fra Technion i Haifa og Pennsylvania universitetet har gitt helikopter-prosjektet navnet «Skypumpe». Som en skypumpe skal helikopteret reise seg fra havet. Ideen har allerede høstet anerkjennelse med førstepremie i en designkonkurranse arrangert av den amerikanske helikopterindustrien. Sikorsky-firmaet var årets sponsor og oppdragsgiver.
«Skypumpe» er formet som en romkapsel med små dimensjoner (3,5 meter høy og 2 meter i diameter) Rotorbladene kan brettes sammen. Dermed kan helikopteret passe inn i åpninger som allerede eksisterer på flere av ubåtene i den amerikanske marineflåten. Det vil også få plass tre Skypumpe-helikopter på rekke og rad i det militære transportflyet C-130J Hercules.
Undervanns-helikopteret er planlagt med to rotorer som svinger motsatt vei av hverandre på den samme aksen. Dermed unngår man behovet for en halerotor, som normalt stabiliserer helikoptre i luften.
Militær fordel
Studentene har beregnet at «Skypumpe» vil kunne få en rekkevidde på opptil 260 kilometer, eller 13 mil på tur/ retur oppdrag.
– Siden hoveddelen av jordens befolkning bor i nærhet til kysten, er hemmelig og fleksibel mobilitet en viktig [militær] fordel, skriver studentene i sitt prosjektutkast. De påpeker også at viktige sjøfartsårer kan være sårbare for terrorangrep.
Det skal hittil ikke eksistere noe helikopter som kan dukke opp av havoverflaten og forvinne tilbake under vannet uten at hele ubåten må gå opp eller helikopteret først settes på land.
«Skypumpe» er designet til å kunne være i luften i løpet av bare 30 minutter. Etter at mannskapet har gått ombord flyter kapselen opp til havoverflaten ved sin egen oppdrift, kun kontrollert av en vaier fra ubåten. Vel oppe blir rotorene slått ut og åpningene for luftinntak og eksos åpnet.
Når helikopteret er i luften kan personell bli heist inn og ut av åpningen i bunnen av kapselen. Dersom helikopteret lander på bakken kan man benytte sidedøren.
Internasjonalt samarbeid
De israelske studentene som deltok i prosjektet var Mor Gilad, Avihai Elimelech, Roni Hachmon, Igor Teller, Avida Schneller, Eldad Sinai, Lior Shani og Chen Friedman. Professor Omri Rand ved Technion støttet studentene i planleggingen av rotorsystemene og mekanismene for take off fra havoverflatene.
Teamet fra Pennsylvania var ansvarlig for utvikling av aerodynamikken i rotorene og drivstoff-systemet. De andre utfordringene har israelerne og amerikanerne samarbeidet tett om.