Klikk her for å bli medlem nå!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. mai som fortsetter i stor fellesmarkering mot Israelhatet 12. mai.

Bahareh Letnes er et ektefødt barn av den islamske revolusjonen

Bahareh Letnes på TV2 Nyhetskanalen søndag 22. september 2019. (Skjermdump fra TV2)
Uttalelsene til Per Sandbergs samboer Bahareh Letnes kom ikke fra et vakuum.

«Midtøsten er et område for muslimer.» «Israel står bak de fleste problemer i Midtøsten.»

Uttalelsene som Per Sandbergs iransk-norske samboer Bahareh Letnes kom med på TV2 Nyhetskanalen søndag kom ikke fra et vakuum.

Uttalelsene kommer fra et ektefødt barn av den islamske revolusjonen. Vi vet nemlig hva Letnes, som ble født i 1990, lærte på skolen i den islamske republikken.

I 2009 gjenga MIFF en studie av 115 ulike boktitler fra iranske pensumlitteratur og lærerveiledninger. Alle lesebøkene ble utgitt i 2004, de fleste lærerveiledningene i 2003, med noen få unntak fra 1990-tallet.

Da Letnes var 14 år, kom «Islamsk synspunkt» ut. Det er godt mulig hun brukte denne skoleboken da hun noen år senere begynte i 11. klasse. Vi siterer fra side 29:

«O, muslimer blant alle land i verden! Siden en gradvis død blir påført dere under utenlandsk dominans, må du overvinne frykten for døden og gjøre bruk av de lidenskapsfulle og martyrsøkende ungdommer som er klar til å knuse vantroens grenser. Ikke tenk på å bevare status quo. Tenk heller på å bli fri fangenskapet, om utfrielse fra slaveriet, og på angrep mot islams fiender. Det er herlighet og liv i kampen, og det første skritt i kampen er viljen. Deretter må du bestemme deg for aldri å underordne deg overherredømmet til verdens vantro og polyteisme, spesielt Amerika.» (“Islamsk synspunkt”, 11. klasse, side 29, utgitt i år 2004)

Dette klare eksempel på krigshissing er et sitat av ayatollah Ruhollah Khomeini.

Det legges ikke skjul på at elevene skal forberedes på krig i islams navn. I 2004 var Letnes forbi 5. klasse, men det er sannsynlig at hun også hadde skolebøker med slik ambisjoner:

«[Denne bokens] mål er å bygge dagens barn til å bli verdige, overgitte, ærlige, gode, omsorgsfulle, ambisiøse, utdannede og Allah-elskende menn og kvinner for framtiden, slik at de vil vokse fram med et hjerte full av tro, spre den livgivende religionen av islam og den islamske revolusjon i verden, bygge den store islams nasjon, være raske å hjelpe de undertrykte, bekjempe De Arrogante [som oftest et uttrykk for USA] og sette i bevegelse de fattige og undertrykte folk i verden.» (“Religiøs instruksjon”, 5. klasse, uten sidetall, utgitt i år 2004)

Den store Satan

Hovedfienden i Irans opplæring er USA, «den store Satan». Dette reflekteres i uttalelsene Letnes kom med til TV2 Nyhetskanalen. Kanskje hadde Letnes denne sosiologiboken da hun gikk i 11. klasse?

«Amerika er kjent som et imperialistisk land, som griper inn militært samme hvor de ser at sine interesser er i fare. Det holder seg ikke tilbake fra å massakrere mennesker, begrave levende soldatene til fienden og bruke masseødeleggelsesvåpen (slik de gjorde mot Irak). Det gjør bruk av atombombe (bombingen av Japan). Det bruker menneskerettigheter som et våpen for å undertrykke de som søker rettferdighet (slik de gjør i sitt misbruk mot islamske Iran). Det skaper de største diktaturer og de mest voldelige og torturerende sikkerhets-orienterte regimer, og forsvarer dem. Det føler ikke ubehag i det hele tatt når menneskerettigheter blir brutt (Iran da Shah’en styrte fra 1953). Deres sikkerhetssystem driver de største smuglernettverk, men det bruker narkotikasmugling som unnskyldning for å arrestere dem som går imot deres politikk i andre land (for eksempel Panama). Når dette er tilfelle, hva burde, og skulle, være din reaksjon overfor Amerika?» (Sosiologi, 11. klasse, side 20, utgitt i år 2004).

Den lille Satan

Israel og jødene er “den lille Satan”. Til tross for Israels geografiske avstand til Iran, og selv om jødene er en ørliten minoritet i landet, har Israel og jødene en mer dominerende rolle i de iranske skolebøkene enn alle andre stater og etniske nabogrupper til sammen (når USA og Vesten blir holdt utenom). Israel har for eksempel en mer sentral plass i det iranske skoleverket enn Saddam Husseins Irak, som Iran var i krig med i åtte år. Ikke rart Letnes mener «Israel står bak de fleste problemer i Midtøsten».

Israels tilstedeværelse i pensumlitteraturen betyr på ingen måte en anerkjennelse av landet. Navnet på den jødiske staten vises ikke på noen kart. “Okkupert Palestina” er betegnelsen som blir brukt i stedet.

Israel blir framstilt som en fare for hele den muslimske verden, et redskap i Amerikas hånd.

«Et annet problem [som de muslimske land står overfor] er regimet i det okkuperte Jerusalem (Israel), som har blitt dannet i dette området som en base for Amerika og andre aggressive makter, med mål om å ta muslimsk land.» (Geografi, 11. klasse, side 25, utgitt i år 2004)

Fred med Israel blir negativt omtalt, kamp mot Israel blir oppmuntret.

Kampen mot Israel (eller jødene generelt) blir sammenlignet med å rydde søppel. I en arbeidsbok for tredjeklassinger blir det vist en tegneserie hvor innbyggerne i en ren og pen by plutselig kommer over en sti med forsøpling. På et sted vises davidsstjernen som en del av søppelet. Når innbyggerne finner forurenseren, viser det seg også at denne personen har en davidsstjerne på høyre arm. Det er uklart hva som er målet med historien, men budskapet er klart: Søppel skal fjernes.

Jødene i iranske skolebøker

De fleste henvisninger til jøder i iranske skolebøker kommer i forbindelse med gjenfortellinger av Muhammeds liv. Jødene blir fremstilt som fiender av islam og muslimer, løftebrytere og forræderske.

Historien om Jesus og kristendommens begynnelse blir fortalt uten noen henvisning til at Jesus og hans disipler alle var jøder.

Ser man bort fra konflikten med palestinerne, blir ikke jødenes plass i moderne historie nevnt i det hele tatt. Forfatterne av rapporten har ikke funnet et eneste tilfelle hvor jødisk kultur eller moderne historie er nevnt. Dette inkluderer Holocaust. Den eneste gangen jødene blir nevnt i forbindelse med Hitler, er i en historiebok for avgangselever:

«Han [Hitler] så på forræderne og jødene som årsaken til Tysklands nederlag [i første verdenskrig].» (Iran- og verdenshistorie, 11. klasse, side 97, utgitt i år 2004)

Zionisme i iranske skolebøker

Jødenes nasjonale bevegelse i moderne tid, zionismen, blir fremstilt med ambisjoner om verdensherredømme. Et eksempel er hentet fra en omtale av Seksdagerskrigen i 1967.

«Som et jordskjelv åpnet hendelsene i 1967 øynene for en ny realitet, at zionistene er ute etter alt arabisk land. I etterkant av disse hendelsene ble sannheten om de vestlige nyhetsorganisasjoner, som stort sett er styrt av zionistiske journalister og reportere, avslørt for araberne.» (Historien til iransk og utenlandsk litteratur, 11. klasse, side 206-207, utgitt i år 2004)

Konklusjon

– Den iranske pensumlitteraturen er et eksempel på hatopplæring og avslører et utdanningssystem som forbereder skoleelever for krig og martyrkamp mot Vesten, og spesielt mot USA og Israel. (…) Dette burde få alarmklokkene til å ringe hos alle personer og regjeringer som setter pris på fred og internasjonalt samarbeid. En slik utdanning er nødt til å føre til en katastrofe av uante dimensjoner, konkluderer forfatterne av rapporten.


Kan du hjelpe på én eller flere måter?

  1. Bli medlem (fyll ut skjemaet under)
  2. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel.
  3. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Denne artikkelen kan du lese gratis på grunn av over 13.000 MIFF-medlemmer og andre frivillige givere. Men vi trenger støtte fra mange flere nå!

Gi gave her eller Vipps 39881

Bli medlem ved å fylle ut skjemaet under og trykk «send»!

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart