En sjokkert lærer har sendt kopi av dagens eksamensoppgave i norsk hovedmål [se PDF] til MIFF. Alle årets avgangselever som går studiespesialiserende i videregående skole, over 50.000 elever, fikk servert sterk anti-israelsk propaganda i den første eksamensoppgaven.
Les også: Elever reagerer sterkt på «usmakelig» eksamen | MIFFs avsløring av propagandaeksamen skaper enorm interesse | Les fasitbesvarelsen på eksamen!
- Send din protest til Utdanningsdirektoratet på e-post post@utdanningsdirektoratet.no.
- Send din protest til Kunnskapsdepartementet på e-post postmottak@kd.dep.no.

I oppgaven blir elevene henvist til bildet av en graffiti-tegning av den britiske gatekunstneren Banksy og en SMS-tekst av den norske legen Mads Gilbert. Med ca 250 ord skal elevene gjøre kort greie for «noen sentrale virkemidler» som er brukt og hva som er «formålet med de to tekstene».
«Denne graffitien er malt på muren som israelske myndigheter har bygd på Vestbredden. Muren er åtte meter høy og omringer blant annet byen Betlehem,» heter det i Utdanningsdirektoratets bildetekst til Banksys illustrasjon.
Utdanningsdirektoratet forteller ikke hvorfor muren er bygd, og heller ikke at sikkerhetsbarrieren i hovedsak er et gjerde. Utdanningsdirektoratet fremstiller saken fullstendig feilaktig når de hevder muren «omringer» Betlehem.
Pedagogene i direktoratet kunne bare tatt en rask titt på kartet over sikkerhetsbarrierens trasé. De kunne for eksempel brukt varianten som organisasjonen B’Tselem har publisert, organisasjonen som er finansiert av sterke Israel-kritiske krefter i Europa og som jobber utelukkende med menneskerettighetene til palestinerne. Kartutsnittet for Betlehem viser at byen ikke er omringet.

Gilberts tekstmelding
Utdanningsdirektoratet gjengir i sin helhet en tekstmelding som Mads Gilbert sendte fra «Gaza, Palestina» kl. 13.50 3. januar 2009.
«De bombet sentrale grønnsaksmarkedet i gaza by for to timer siden. 80 skadde 20 drept.
Alt kom hit til Shifa. Hades!
Vi vasser i død, blod og amputater.
Masse barn. Gravid kvinne.
Jeg har aldri opplevd noe så fryktelig. Nå hører vi tanks.
Fortell videre, send videre, rop det videre alt GJØR NOE! GJØR MER
Vi lever i historieboka nå, alle!»
Utdanningsdirektoratet skriver som en kommentar til SMSen:
«Den norske legen og politikeren Mads Gilbert jobbet for det palestinske helsevesenet gjennom organisasjonen NORWAC da det brøt ut en væpnet konflikt i 2008-2009. Da byen Gaza ble bombet, var Gilbert og kollegaen hans blant de eneste vestlige vitnene til krigshandlingene. Gilbert sendte denne SMS-en til sine kontakter i Norge.»
Direktoratet har også skrevet forklaring til tre av ordene Gilbert bruker:
«Shifa: sykehus i Gaza, Palestina
Hades: dødsriket i gresk mytologi
Amputater (medisinsk uttryk) avrevne kroppsdeler»
I oppgaveteksten ber Utdanningsdirektoratet elevene bruke et presist fagspråk. Hvor presise har de selv vært, når de lyver om at Betlehem er omringet? Hvor presis er SMS-en som de gjengir av Gilbert? At de to norske legene var de eneste vestlige vitner, er en myte som ble skapt under krigen. Blant annet var den italienske journalisten Vittorio Arrigoni i området. To år senere ble han myrdet av en salafist-gruppe på Gaza-stripen.
Det er få kriger som er fulgt av flere vitner utstyrt med kamera enn Gaza-krigen i 2009. Israel nektet innreise for journalister av hensyn til deres sikkerhet. Gjennom smuglertunnelene i Rafah-området var muligheten for å ta seg inn til Gaza-stripen relativt god.
Utdanningsdirektoratet svikter i presisjon også andre ganger. Gilbert og legekollega Erik Fosse tok seg inn på Gaza-stripen fire dager etter at krigen hadde begynt. Krigen begynte 27. desember, legene bestemte seg for å dra 28. desember og krysset over grensen til Gaza 31. desember, ifølge Fritt Ord.
Dermed blir det feil når Utdanningsdirektoratet skriver i eksamensteksten at Gilbert jobbet for det palestinske helsevesenet «da det brøt ut en væpnet konflikt».
Det burde være lett for avgangselevene å påpeke hvilke virkemidler Gilbert gjorde seg bruk av i sin tekst. Han har for vane å overdrive kraftig når han snakker om Gaza. I mange år, både lenge før krigen i 2009, og lenge etter, har situasjonen i området vært «verre enn noen gang». Gilbert reiser rundt i Norge og hevder «hele Gaza ble lagt i grus».
Når Utdanningsdirektoratet gjengir fra Gilbert, uten et eneste ord som kan forklare israelernes versjon, gjør de seg til nyttige idioter for Rødt-politikerens anti-zionistiske kampanje.
I alle kriger, og særlig i kriger mellom regulære militærstyrker og geriljagrupper som skjuler seg i sin egen befolkning, blir dessverre sivile rammet. Da Israel i 2009 slo tilbake mot terroristene på Gaza-stripen, skjedde det med større skånsomhet enn nesten alle andre land ville brukt. Israel fulgte reglene for krigføring “godt over gjennomsnittlig” i forhold til hva som er vanlig ellers i verden. Det er ikke MIFFs konklusjon, men konklusjonen til seniorforsker Cecilie Hellestveit, en av de fremste ekspertene i Norge på krigens folkerett. Hellestveit har begrunnet dette i et foredrag du kan se på MIFFs YouTube-kanal.
Eidsvåg-utvalget fant i 2011 «en tydelig sammenheng mellom økningen i antisemittisme og konflikten mellom Israel og palestinerne i forbindelse med den andre intifadaen». Når Utdanningsdirektoratet bruker en eksamensoppgave, en av de mest vidt distribuerte, til å spre ensidig og feilaktig informasjon om Israel, kan følgene bli svært uheldige.
Skolen er blitt kampanjepreget
Læreren som sendt kopi av eksamensoppgaven til MIFF ber om å få være anonym. Det sier antakeligvis mye om hvordan en avsløring av propagandakampanjen vil bli mottatt i vedkommendes lærerkollegium.
Læreren skriver i en kommentar:
«Jeg er forskrekket, men dessverre ikke overrasket. Det finnes drøssevis av lignende unyanserte og ensidige eksempler i lærebøker i flere fag i videregående skole. I tillegg har jeg kjennskap til at dette også forekommer i flere lærebøker i grunnskolen. Når en i tillegg vet at elever på ulike nivå ofte blir utsatt for unyansert undervisning, gjesteforedrag, filmer, teateroppsetninger, rollespill osv., osv., mener jeg skolen har blitt kampanjepreget. Elevene blir hjernevasket, ikke direkte til jødehat, men til Israel-hat.»
- Send din protest til Utdanningsdirektoratet på e-post post@utdanningsdirektoratet.no.
- Send din protest til Kunnskapsdepartementet på e-post postmottak@kd.dep.no.
Les også: Elever reagerer sterkt på «usmakelig» eksamen | MIFFs avsløring av propagandaeksamen skaper enorm interesse | Les fasitbesvarelsen på eksamen!
Les andre saker fra miff.no

Fullstendig ulik oppmerksomhet på norsk og israelsk krigføring skaper jødehat
Norske myndigheter bruker titalls millioner av kroner på å henge israelske soldater ut som krigsforbrytere. Norske medier følger villig opp med enorm overdekning. På den annen side blir norske soldaters krigsinnsats møtt med øredøvende stillhet. På ti år kan norske styrker ha drept flere afghanere enn antall palestinere drept av israelske soldater under den første og andre intifadaen til sammen!

Åpent brev til venner av palestinerne
Palestinerne har det heldigvis ikke like ille som noen vil ha det til, og er nærmere nasjonal selvråderett enn noen gang tidligere. Som deres venn er det særlig én ting du kan gjøre for å hjelpe!

Israels argumenter som du ellers ikke får høre
Mange av Israels beste argumenter kommer svært sjelden fram i norske medier. Klikk deg inn her for å lese disse i kortform, med lenker til videre dokumentasjon.