Kulturrådet har nylig tildelt 950.000 kroner til «et relasjonelt, koreografisk verk som undersøker hvordan vi kan bearbeide vitnesbyrd til folkemord gjennom en kroppslig, koreografisk og reflekterende praksis». Danseprosjektet heter «States of Encounters», og Sara Christophersen er ansvarlig.
Prosjektet vil, ifølge søknaden, «manifestere seg som en serie koreografiske møter i Oslo gjennom et år». Deltakerne er norske og palestinske danskere. «Kjernen i prosjektet ligger i et akutt behov etter å forstå hvordan og på hvilke måter vi kan lage kunst nå, etter å ha vært vitner til et livestrømmet folkemord i 15 måneder,» heter det i søknaden. «Prosjektet undersøker hvilke mulighetsrom en koreografisk praksis kan åpne, gjennom å reflektere rundt hva det betyr å være vitne til et folkemord fra ulike ståsteder, på tvers av geografi, (post)koloniale strukturer og privilegier.»
MIFF har fått innvilget innsyn i søknaden til prosjektet. Budsjettet viser at Christophersen venter seg støtte på 150.000 kroner fra Fond for Lyd og bilde (Kulturdepartementet), 100.000 kroner i kommunal støtte, 110.000 kroner fra Fond for utøvende kunstnere og 400.000 fra Institutt for sosiologi og samfunngeografi ved Universitetet i Oslo. Minst 1,7 millioner kroner er derfor offentlig støtte, og 586.000 skal, ifølge budsjettet, komme fra Sparebankstiftelsen, Fritt Ord, Sylff og Per Ryghs Legat.
Den største andelen av kostnadene i prosjektet er honorar til de medvirkende palestinske danserne, viser det spesifiserte budsjettet.
Det var en anonym norsk kunstner som tipset MIFF om prosjektet. Vedkommende skriver at «det er skremmende å se hvordan statlige støtteordninger for kunstnere blir politisert».
Kulturrådet og danseutvalget tar stilling i en pågående konflikt når de gir støtte til et prosjekt som bygger på en påstand om folkemord, kommenterer kunstneren.
– Dette svekker tilliten til at støtten fordeles på kunstnerisk grunnlag, og åpner for kritikk om ideologisk slagside, skriver kunstneren.
Anklagen om at Israel begår folkemord er mange tiår gammel, og har alltid vært falsk. Anklagen er ekstra ondsinnet siden den kommer mot etterkommere av ofre for et reelt folkemord i Europa og de overlevende etter en etnisk rensning av jøder i hele den arabiske verden.
Tipseren er også kritisk til flere sider av det faglige innholdet i søknaden. Tipseren nevner blant annet:
- Det finnes ingen tydelig koreografisk struktur eller plan for scenisk dans.
- Prosjektet er i hovedsak et tverrfaglig, relasjonelt og akademisk orientert verk som ikke tilfredsstiller vanlige kriterier for danseproduksjon.
- Søknadens språk og argumentasjon er forankret i samfunnsvitenskapelig og aktivistisk diskurs.
- Det finnes ingen tydelig bevegelsesmetodikk, danseteknisk utvikling eller formmessig nyskaping.
- Dans benyttes primært som en kanal for politisk ytring og bearbeidelse, ikke som en kunstnerisk disiplin med egne mål og kvalitetskriterier. Dette kan føre til at dansekunsten reduseres til virkemiddel i andre fagfelt, uten at den kunstneriske integriteten ivaretas.
- Prosjektet består hovedsakelig av interne møter og workshops.
- Prosjektet er integrert i en stipendiatstilling ved Universitetet i Oslo, med støtte fra Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi. UiO dekker både lønn og produksjonsmidler til prosjektet. Kulturrådets støtte fungerer dermed som en dobbel finansiering av et forskningsprosjekt, noe som reiser prinsipielle spørsmål om rollefordelingen mellom akademia og kulturfeltet. Skal Kulturrådet finansiere kunstneriske delprosjekter i pågående PhD-løp?
Synes du millioner av dine skattepenger skal gå til propagandakampanjer hvor palestinske dansere blir hentet til Oslo for å anklage den jødiske staten for folkemord? Svar i kommentarfeltet under.