De første forsøkene på å finne guttene ble hindret ikke bare av et stigende vannivå, men også av mangelen på kommunikasjon mellom redningsarbeiderne ettersom utstyret de brukte ikke virket i det 10 kilometer lange underjordiske grottesystemet.
Kort tid etter at guttene ble meldt savnet 23. juni fikk det israelske selskapet Maxtech Networks’ agent i Thailand en henvendelse fra spesialstyrken i den thailandske marinen.
«Fra da av var det klart for oss. Vi visste at vi måtte gjøre alt i vår makt for å hjelpe til med å redde disse guttene,» forteller Uzi Hanuni, administrerende direktør i Maxtech, til Israel21c. Han er ekspert på trådløse systemer for kommunikasjon ved bruk av radiofrekvenser.
Mandag 25. juni reiste Maxtechs programvareingeniør Yuval Zalmanov fra Israel til Thailand. I bagasjen hadde han med seg 17 telefoner produsert av det israelske selskapet.
Zalmanov er nå i Thailand sammen med hjelpemannskapene der han lærer dem hvordan de skal bruke telefonene. Alt blir gjort uten krav om betaling.
Maxtech ble startet opp av Uzi Hanuni for 12 år siden, og det har tatt 10 år å utvikle teknologien. Systemet kan brukes under forhold der ikke noe annet kommunikasjonsutstyr virker.
I dette intervjuet hos ILTV forklarer Uzi Hanuni hvordan teknologien fungerer.
«Alle land i verden med et redningsteam trenger å ha et slikt system tilgjengelig. Det er ikke et spørsmål om valg, men om å redde liv. Under redningsoppdrag er tiden en viktig faktor. De første timene og dagene er kritiske for å redde liv,» sier Hanuni.
«Under ethvert redningsoppdrag må du koordinere med redningsteamet. Du må vite hvor de til enhver tid befinner seg og hva deres status er. Disse grottene er veldig lange og du kan ikke sende beskjeder frem og tilbake gjennom dem, men dykkerne trenger å ha kontinuerlig kontakt med basen slik at alle vet hvor de er. Ikke noe annet system vil virke her, unntatt vårt. Det hjelper til med å holde redningsmannskapene i live.»
Maxtechs’ system er tatt i bruk i Israel, Italia og India innen forsvar, sikkerhet og romfart. Interessen er stor også fra Guatemala, Chile og Mexico.
Etter at Maxtechs rolle i redningsoperasjonen ble kjent har selskapet blitt oversvømmet av henvendelser fra hele verden.
«I de to siste dagene har vår nettside nesten krasjet på grunn av oppmerksomheten vi har fått. Hver time får vi mellom 30 og 40 forespørsler om informasjon,» forteller Hanuni til Israel21c.
Israelske utviklere bak avansert teknologi i Apples nyeste smarttelefon iPhone X
Intel kjøper israelske Mobileye for svimlende 130 milliarder kroner