I april 1999 kjøpte derfor Sainsbury en eierandel på 25 % i 36 supermarkeder i Egypt. Seks måneder etter økte kjeden eierandelen til vel 80 %. I november 2000 var det blitt 106 Sainsbury-butikker i Egypt. Kjeden klarte å selge produkter som melk og oksekjøtt opptil 30 % billigere enn vanlig pris. Det gjorde de egyptiske konkurrentene sinte, og det gav gode muligheter for å mistenkeliggjøre kjeden.
Og hva var da mer naturlig enn god, gammeldags antisemittisme? Det er riktignok praktisk talt ingen jøder igjen i Egypt og andre arabiske land. Det har flyktet flere jøder fra arabiske land enn arabere fra Israel (selv om dette nesten aldri blir omtalt). Men det finnes jo jøder andre steder.
Det ble derfor satt i gang en voldsom kampanje der hovedbudskapet var at Sainsbury er eid av jøder. Og nå er det altså ikke tale om israelere, om mennesker som etter noen slags logikk kunne ha noe av skylden for noen av Israels «ugjerninger» mot palestinere. Det dreier seg om britiske jøder.
Kjeden rykket inn store annonser: «Sainsbury er et britisk selskap med 110.00 aksjonærer som eiere», stod det. Og for sikkerhets skyld: «Det har aldri hjulpet, og hjelper ikke, Israel finansielt eller politisk.»
Men det nyttet lite. Studenter ved universitetet i Cairo gikk ut i gatene og ropte: «Spark Barak, lederen for grisene, ut av vårt land». Og «Jihad er den eneste måten å behandle Israel på». Og dette var altså da rettet mot den britiske kjeden! De gikk også konkret til verks: Vinduer og skilt ble smadret og noen av kjedens 3.000 egyptiske ansatte ble skadet.
Deler av det muslimske lederskapet i Egypt støtter kampanjen. Kjeden er eid av «vantro» utlendinger. De har utstedt en fatwa som sidestiller dem som handler hos Sainsbury med folk som driver hor, stjeler og selger narkotika. Oppfordring til full boikott, altså.
President Hosni Mubarak kritiserte boikotten. Men han uttrykte sympati for egyptere som ønsker å boikotte jødiske produkter. Og igjen: Nå snakker vi om britiske jøder, rent bortsett fra at jøder visstnok ikke har noen dominerende eierandel i kjeden uansett.
En egyptisk ukeavis sier nå at Sainsbury vil selge seg ut av Egypt. Britiske forretningsfolk gir uttrykk for at kjedens erfaringer neppe til bidra til å øke Egypts muligheter for å tiltrekke seg sårt tiltrengt utenlandsk virksomhet.