I det jødiske folkets historie har det vært en fast tradisjon: Når de kristne har sine høytider, har de verbale og fysiske angrepene mot jødisk liv og eiendom intensivert seg. Også på dette feltet følger det moderne Israel-hatet samme mønster.
De siste årene har vi sett at julen og norske juletradisjoner bli brukt som utgangspunkt for angrep mot Israel – i form av pepperkakehus-propaganda, giftige julehilsener, avisreportasjer, politiske julekort, andakt i menighetsblad, adventshilsen, adventskalender og nok en adventskalender. Hittil har ingen toppet juleangrepet fra palestinske kristne, som i 2015 pyntet juletre med bilder av dømte terrorister.
Soknepresten i Svalbard, Leif Magne Helgesen, sørger for å holde ved like juletradisjonene i 2017. I en artikkel i Svalbardposten skriver han om den helligbrøde det er at norske venner av Israel har delt ut det norske flagget til israelere under Jerusalem-marsjen. Helgesen har til og med lagt ved bildedokumentasjon på forbrytelsen. To av bildene viser at til og med israelske soldater bærer norske flagg, og lite får Svalbardpresten til å se mer rødt denne julen.
Helgesen skriver om Jerusalem-marsjen, og vi siterer hele siste del av hans artikkel:
«Det slo meg at utrolig mange nordmenn deltok. Det var som en 17. mai-feiring med norske flagg både i og langs toget. Barn og voksne vinket med vårt korsmerkede flagg. Da til og med israelske soldater vinket med flagg i fargene rødt, hvitt og blått, innså jeg at noe var fullstendig feil.
Først prøvde jeg å snakke med en kvinne som stolt holdt det norske flagget høyt hevet. Problemet var at vedkommende hverken kunne norsk eller engelsk. Da jeg litt etter traff en norsk deltager, opplyste han at han hadde hatt med mange norske flagg som han hadde delt ut til folk som stod for å se på marsjen. Folk fra mange land deltok i marsjen, men utdeling av flagg fikk det til å se ut som om hele verden støttet Israels politikk. Det var et klart overtramp i bruken av flagg.
Det norske flagg ble misbrukt som et ledd i en propaganda. Når vårt flagg blir brukt for å vise en politisk støtte til en okkupasjonsmakt, blir det helt feil bruk av flagget. Når en israelsk soldat går med det norske flagg, er det en bevisst provokasjon. Da blir vårt flagg tråkket på. Kristen-sionister misbruker det norske flagg ved å spre det ut i en politisk manøver.
Det norske flagg ble brukt som en politisk fakkel til støtte for en fremmed makt. Den stolte nasjonalfølelsen vi har når vi bærer det norske flagg, fikk nasjonalistiske overtoner.
Vi er i forberedelsene mot jul. Fremdeles vil jeg stolt heise det norske flagg foran verdens nordligste kirke på adventssøndagene fremover. Tradisjonen tro får vi flybåret et juletre fra fastlandet slik at vi kan få den rette julestemningen i kirka. Jeg ser fram til å pynte juletreet. Der skal vi bruke flagg fra hele verden som pynt for å vise at vi står i en større sammenheng. Vi vil ikke ekskludere noen, men arbeide for et fredelig fellesskap av ulike mennesker og nasjoner.»
Sokneprestens ellevte bud etterlater oss med mange spørsmål:
Vil også det israelske flagget pynte juletreet i Svalbard-kirke?
Soknepresten skriver her at han ikke vil ekskludere noen, hvorfor vil han da utsulte og utarme Israels befolkning? Det finnes vel få grovere tilfeller av ekskludering enn boikott.
Skal det nå være forbudt for nordmenn å ta med seg det norske flagget til venner i utlandet?
Hvorfor er den norske «stolte nasjonalfølelsen» så vakker i sokneprestens øyne, mens den jødiske nasjonalfølelsen blir framstilt som kriminell?