I dagene før Operasjon Dagsverk 1. november rykket MIFF inn helsides annonser i åtte aviser med over 1,3 millioner lesere.
Palestinakomiteen i Trøndelag ønsket tydeligvis at annonsen skulle få enda flere lesere, og sendte en klage til Forbrukertilsynet. Palestinakomiteen hevdet at MIFFs annonse brøt markedsføringsloven.
Før MIFF hørte noe fra Forbrukertilsynet, sendte advokat Jan Benjamin Rødner et fyldig tilsvar på Palestinakomiteens klage.
– Klager hevder at MIFFs annonse mot Operasjon Dagsverk bryter med Markedsføringsloven. Innledningsvis vil jeg presisere at ingen av klagers anførsler er sanne. De er frikoblet fra så vel det MIFF faktisk har gjort som de faktiske forhold. Klagen er et forsøk på å misbruke lovgivningen til å kneble ytringsfriheten i strid med Grunnlovens § 100, innledet Rødner.
Onsdag 12. desember sendte Forbrukertilsynet melding til Rødner om at Palestinakomiteens klage ikke vil bli tatt opp til behandling.
– Det er ikke uventet at Forbrukertilsynet avviser å behandle Palestinakomiteens klage, sier Rødner til Miff.no.
– Forbrukertilsynet sier at de skal fokusere på det som har stor betydning for folk flest, både økonomisk, sikkerhetsmessig og praktisk. De vil særlig prioritere å jobbe med: En tryggere bolighandel, forbrukslån og kreditt og en trygg digital hverdag. Alt dette er sentrale oppgaver for forbrukerne og illustrerer hvor tåpelig Palestinakomiteens forsøk på å bedrive juridisk krigføring mot MIFF er, avslutter Rødner.