Fram til nå har kun en mindre prosentandel av flyrutene mellom Israel og EU vært tilgjengelige for EU-selskaper. Men etter at regjeringen har vedtatt sitt program «åpen himmel», i samarbeid med EU, vil israelske flyselskaper ikke lenger bli særbehandlet.
Grunnen til særbehandlingen har vært de enorme sikkerhetsutgiftene som de israelske selskapene har vært underlagt, som ville gjort det umulig for dem å konkurrere på lik linje med utenlandske selskaper. Dessuten frykter arbeiderne i de israelske selskapene at den økte konkurransen vil sette deres jobber og godtgjørelser i fare, slik en har sett i både USA og EU. Kravene til effektivitet har gjort at de ansatte i selskapene har fått stadig dårligere kår. Det negative er selvsagt at en mest mulig proteksjonistisk politikk, slik Israel har ført fram til nå, er langt dyrere for de reisende.
– El Als representanter har innsett at «åpen himmel» blir virkelighet, heter det i en pressemelding fra finansdepartementet.
Til gjengjeld vil altså staten betale 97,5 prosent av de israelske selskapenes sikkerhetsutgifter, som årlig utgjør totalt 750 millioner kroner, imot dagens 60 prosent.
Histadrut sier på sin side at de er fornøyd med avtalen og avblåser streiken som har rammet luftfarten de siste dagene, skriver Yedioth Aharonoth. Regjeringen har innsett at innenlandske flyselskaper er en nasjonal interesse, hevder de.
– Det er trist at vi ble nødt til å streike. At vi måtte dra tusenvis av familier gjennom en stor angst, for å oppnå den avtalen vi fikk gjennom forhandlingene, sier lederen Ofer Eini.