«Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig! Seks dager skal du arbeide og gjøre din gjerning. Men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud,» sier 2 Mosebok kapittel 20.
Jeg har selv møtt noen av de ivrigste forsvarerne av dette budet i Jerusalem. Flere hundre ultraortodokse jøder demonstrerte utenfor parkeringshuset ved Jaffa-porten i Jerusalem. Den sekulære ordføreren i Jerusalem, Nir Barkat, hadde gitt tillatelse til dette parkeringshuset og andre bedrifter å holde åpent på helligdagen. Dette vekket til dels voldelige protester blant de ultraortodokse høsten 2009. Aktivistene mener det er opplagt at jødenes hovedstad skal følge jødisk lov.
Handler ikke på sabbaten
En ny undersøkelse gjennomført for Yedioth Aharonoth og The Gesher Fundation viser at de fleste jøder i Israel foretrekker å ikke handle på lørdagen. Det gjelder både for religiøse og ikke-religiøse jøder.
62 prosent mener stadig flere sabbatsåpne butikker er et bevis på at Israel gjennomgår en sekulariserings- og liberaliseringsprosess. 24 prosent mener det representerer et tap av religiøse symboler og tradisjoner. I tillegg mener rundt 14 prosent at trenden viser en mangel på respekt for israelske arbeideres rett til ikke å arbeide på helligdager.
Kan arbeidere tvinges?
Og nettopp dette er et spørsmål som har nær sammenheng med problematikken rundt sabbatsåpne forretninger. Kan arbeidere tvinges til å arbeide på sin helligdag? Ifølge mer enn 80 prosent av de ortodokse jødene, kan man ikke tvinge folk til å arbeide på sabbaten. Blant de sekulære er man splittet på midten i dette spørsmålet.
53 prosent av deltakerne i meningsmålingen oppgir at de aldri handler på sabbaten, uavhengig av deres syn på åpne butikker på helligdagen. Kun 25 prosent ville satt pris på å kunne handle på sabbaten, mens 22 prosent ikke ville handlet denne dagen under noen omstendigheter.
– Må finne balansen
Leder for Gesher Fundation, Ilan Gal-Dor har følgende bemerkning til resultatene i undersøkelsen:
– Vi merker at det israelske samfunnet er konstant anstrengt som følge av dialogen mellom dem som ønsker en moderne, liberal stat og de som ønsker å opprettholde jødiske symboler […] Vi må fortsette dialogen og finne den rette balansen mellom tradisjon, jødisk karakter og liberalisme.