Tel Avivs etterlengtede bybane åpnet fredag 18. august etter flere år med utsettelser. Det nye transportmiddelet vil revolusjonere reisevanene i den tett befolkede regionen, skriver Times of Israel.
Det er i første omgang den «røde linjen» som er åpnet, som går fra sentralstasjonen i Petah Tikvah til Bat Yam sør for Tel Aviv. Denne linjen er 24 kilometer og vil frakte passasjerene gjennom 34 stasjoner.
Det arbeides fortsatt med ytterligere to linjer, som vil tredoble områdene som betjenes av bybanen. De linjene skal etter planen åpnes i 2026 og 2028. Hele prosjektet vil til slutt bestå av 139 stasjoner i 14 byer og vil bli supplert med en tre-linjers regional metrobane.
I en liten seremoni i Bat Yam fredag morgen ble Tel Aviv-beboer Koti Elazar (70) den aller første passasjeren ombord den nye banen.
– Jeg kom fra Tel Baruch nord i Tel Aviv for å være med på innvielsen av linjen. Jeg planla det en uke i forveien, sier bybanens første passasjerer.
Den etterlengtede åpningen tiltrakk ikke bare lokale, men også israelere fra andre steder av landet. Nikita (15) fra Ashkelon i Sør-Israel var blant dem som hadde tatt turen til Tel Aviv for å være med på åpningen.
– Jeg kunne ønske de bygget en slik bane i vår by også, sier hun.
På selve åpningsdagen var transporten gratis, men bybanesystemet vil koste 15 kroner for turer innad i Tel Aviv. Lengre turer til andre byer i områdene rundt Tel Aviv-metropolen vil koste litt over 30 kroner.
Byggingen har pågått siden 2015 og prosjektet har kostet godt over 50 milliarder kroner. Det er det dyreste infrastruktur-prosjektet i Israels historie. Målet med bybanen er å lette trafikken i den overfylte Tel Aviv-regionen, hvor infrastrukturen har slitt med å holde tritt med befolkningsveksten. Deler av den nye bybanen vil gå under bakken.
Men det er ikke bare jubel i forbindelse med åpningen. Mange i Tel Aviv er misfornøyd med at bybanen ikke vil være i drift på sabatten, den jødiske hviledagen, og andre helligdager. Tidligere transportminister Merav Michaeli hadde lovet at det skulle være drift også på sabbaten.
Dette var et uvanlig løfte, da Israel ikke har offentlig transport på sabbaten. Michaelis løfte førte til raseri i den ultraortodokse byen Bnei Brak, hvor bybanen går gjennom. Tidligere denne måneden overprøvde den nye transportministeren Miri Regev sin forgjengers beslutning.
Dermed vil det fortsatt ikke være noe offentlig transport i Tel Aviv på sabbaten og helligdager. Bybanen vil ikke være i drift 77 dager i året.
– Vi vil opprettholde status quo, som betyr at toget ikke vil kjøre på sabbaten. Også for ikke-religiøse mennesker er sabbaten en hviledag. Og dette er en jødisk stat, sier Regev om regjeringens beslutning.
Bybanen vil slutte å gå tre timer før sabbaten begynner og bare være i drift 45 minutter på lørdagskvelder. Det er en kortere periode enn bybanen i Jerusalem er i drift. Tel Aviv-ordfører Ron Huldai er svært negativ til at bybanen ikke vil gå på sabbaten og droppet derfor å være med på åpningsseremonien. Han er likevel svært glad for åpningen.
– Dette er virkelig en revolusjon. I løpet av seks år vil byen ha et nettverk av 64 stasjoner, som betyr at det vil være et stopp 500 meter fra enhver person i byen. Dette vil endre byen på alle tenkelige måter, sier ordføreren, som i årevis har vært en av pådriverne for prosjektet.
På de seks dagene i uken som bybanen er i drift vil transporten bli mye enklere for mange israelere. Reiser som tidligere kunne ta opp mot en time på grunn av tett trafikk vil nå kunne gjøres på noen få minutter. Områdene som betjenes av den nye bybanen vil også bli mer attraktive for leietakere som ønsker seg bort fra høye leiepriser i sentrum.
Det er ventet at over 230.000 passasjerer vil bruke banen daglig.