Da Israel ble opprettet i 1948, ble forholdene for alvor vanskelige for jødene i Irak. Over 120.000 flyktet til Israel og noen til andre land (det var anslagsvis 150.000 jøder i Irak). Før flukten hadde jødene utgjort ca. en tredel av Bagdads befolkning. I kolonitiden spilte mange jøder en fremtredende rolle innenfor politikk, økonomi og kultur.
De få tusen jødene som valgte å bli igjen, ble utsatt for grov undertrykkelse og til dels vold. De kom seg bort etter hvert. Da USA invaderte Irak i 2003, ble det anslått at det var 34 jøder igjen i Irak. Nå er det nok færre. – En lignende skjebne har jødene for øvrig hatt i nesten hele den arabiske verden.
Jødiske og muslimske profeter
De fleste jødiske profetene fra Bibelen er regnet som profeter innenfor islam også. Derfor tar muslimene fortsatt vare på noen av jødenes helligdommer. Vi skal nå se på gravstedene til Esekiel, Esra og Daniel.
Esekiels grav
I den lille byen Kifl, sør for Bagdad, er gravplassen til profeten Esekiel. Han fulgte jødene til Babylon på 500-tallet før Kristus. I Koranen er han kalt Dhu al-Kifl, og det sies at han har oppvekket døde.
Utenfor gravstedet er det en minaret fra 1400-tallet. Men moskeen på innsiden er formet som en synagoge. Skapet hvor Torah-rullene var, er der fremdeles. Rekkverket som skilte kvinner og menn i synagogen, er der. Og man finner hebraiske bokstaver der.
Esras grav
Esra var født i Babylonia under «fangenskapet» der. (Jødene måtte bo i Babylon. Men de kunne ha et vanlig liv der, og mange gjorde det godt.) Esra var en skriftlærd mann. Han fikk lov av kongen til å reise tilbake til Israel sammen med ca. 1500 andre landflyktige jødiske menn med deres kvinner og barn (Esras bok, kapittel 8).
Esra må ha reist tilbake til Babylonia. I hvert fall finnes hans gravsted i en by i Sør-Irak, Al-Azair. En shia-muslim har nå ansvar for gravstedet.
Daniel
Stedet hvor profeten Daniel skal være begravet, ligger i byen Kirkuk i Nord-Irak, ved byens 4600 år gamle festning. (Det er flere andre gravsteder hvor han skal ligge også, blant annet i Susa i Iran.) Gravstedet er nå en muslimsk helligdom, dekket med grønne bannere.
Turisme
Det er såpass mye kaos i Irak at ingen vet hvordan tingene vil utvikle seg. Men dagens regjering ønsker å ta vare på sine helligdommer. Det har mange grunner. En av dem er at man ser for seg Irak som et turistland i framtida.
Kilde: En artikkel fra AFP gjengitt på ynetnews.com (Yediot Aharonot) 11. mai 2009.