Palestinske selvstyremyndigheter skrev skolebøkene som indoktrinerte Hamas-terroristene som begikk de avskyelige massakrene 7. oktober 2023. Og hele det palestinsk skolesystemet er finansiert av norske skattebetaleres penger.
IMPACT-se har gjort en ny full gjennomgang av palestinske undervisningsmateriell som brukes i skoleåret 2025-2026 – til sammen 290 skolebøker og 71 lærerveiledninger. Rapporten er på hele 396 sider.
– Fortsatt i dag er ondsinnet antisemittisme, glorifiseringen av jihad og martyrium og demoniseringen av jøder og israelere dypt forankret i pensum, helt fra første klasse. Læreplanen er en blåkopi for fremtidig vold og terror, skriver Marcus Sheff, leder for IMACT-se.
Palestinske selvstyremyndigheter har lovet å fjerne jødehat og oppvigleri fra sitt skolepensum, men det har ikke skjedd.
Her er noen av funnene i det palestinske skolepensumet for 2025-2026:
Jødehat i palestinske skolebøker
Skolebøker fra alle klassetrinn fremstiller jøder samlet som bedragerske og korrupte. Israelere blir presentert på groteskt dehumaniserende og demoniske måter, inkludert en lærerveiledning for arabisk for 10. klasse som viser scener der soldater «ler høyt» mens de massakrerer ti palestinske landsbyboere om gangen, og beordrer familier til å grave sine egne graver.
En lærerveiledning for 7. klasse beskriver israelere som «slår barns hoder foran mødrene deres» og lemlester kvinner for å få smykker, samtidig som de instruerer elevene til å visuelt gjenskape hendelsen med tegninger.
Skolebøkene fremmer den gamle konspirasjonsteorien om at jødene har et komplott for å ødelegge Al-Aqsa-moskeen. I tillegg sammenlignes Israel med slanger, huggormer og Satans hjelpere, noe som fremmer demoniske skildringer av det jødiske folket som et kollektiv. Lærerveiledningene forsterker budskapet ytterligere og ber lærere lære at israelske jøder er «skjebnebestemt til å forsvinne».
Jihad i palestinske skolebøker
PA-pensumet fortsetter å glorifisere vold som en religiøs og nasjonal plikt. Voldelig jihad beskrives som «islams høydepunkt» og spesifiseres som «en personlig forpliktelse» for enhver muslim for «frigjøringen av Palestina». Elevene oppfordres til å undersøke martyrdødens «fordeler», som for eksempel en plass i paradis og syttito vakre kvinner. Selv barn i 1. klasse lærer ordet šahīd (martyr) som et av sine første stavebegreper. En lærebok for 5. klasse lærer leseforståelse ved å rose Dalal Al-Mughrabi, som ledet massakren på 38 israelere i 1978, inkludert 13 barn. Den beskriver hennes «heltemot» og hvordan massakren gjorde minnet hennes «udødelig» i palestinernes «hjerter og sinn». Hun fremstilles på lignende måte på flere punkter i pensumet.
På tvers av fag, inkludert naturfag og matematikk, normaliseres vold, der fysikktimer bruker bildet av en ung jente som skyter en sprettert for å lære bort Newtons lov, mens en matematikk-lærebok for 3. klasse lærer bort numeriske sifre gjennom tall for palestinske «martyrer».
Israel utslettet i palestinske skolebøker
Israel er slettet fra kartet i pensumet, og jødisk historie blir benektet. Fredsinnhold som en gang var inkludert i tidligere utgaver, er fjernet. Kart viser nå «Palestina» fra elven til havet, og utelater Israel fullstendig; byer som Tel Aviv og Haifa forsvinner, erstattet med grenser til det obligatoriske Palestina og terminologi som «den sionistiske enheten». Jødisk historie og arv viskes på samme måte ut: Vestmuren beskrives ikke som jødedommens helligste sted, men som et «islamsk» sted som jøder feilaktig hevder å ha tilknytning til, og jødiske bånd til Jerusalem avfeies som «påskudd brukt av inntrengere».
Antisemittiske motiver forsterker denne fortellingen, inkludert bilder som viser en arm merket med Davidsstjerne som griper kloden og anklager om jødisk eller «sionistisk» kontroll over global finans, media og politikk. Sammen danner disse elementene en læreplan som benekter Israels virkelighet og visker ut jødisk tilstedeværelse fra landet.
Demonisering av USA i palestinske skolebøker
En palestinsk lærebok for 12. klasse fremstiller USA som et ondsinnet imperium, illustrert med en tegneserie av det amerikanske flagget viklet rundt jorden som blekkspruttentakler, et klassisk symbol på umenneskelig ondskap.
Teksten anklager USA for å blande seg inn i andre lands anliggender, ta kontroll over oljen deres og påtvinge sin kultur over hele verden, samtidig som de reduserer 11. september-angrepene til ikke mer enn «hendelser» – uten omtale av terrorisme, ingen beskrivelse av deres tragiske eller voldelige natur, gjerningsmennene eller de menneskelige kostnadene. I stedet for å lære elevene hva som faktisk skjedde 11. september, hevder læreboken at Amerika brukte disse «hendelsene» som en «unnskyldning» for å dominere globale spørsmål, og viser til krigen i Irak som bevis på USA sin ekspansjonistiske politikk. Til slutt får elevene som oppgave å «stille USA for retten for sine forbrytelser i Irak».
Mer bakgrunn
7. oktober-terroristene ble oppdratt i en dødskult – og en viktig bidragsyter var de offisielle skolene til palestinske myndigheter og FN. Aftenposten oppsummerte det slik på forsiden i 2019: «Norge støtter skolepensum som fremmer jihad.» På grunn av MIFFs bidrag til å eksponere dette, holdt Norge en periode utdanningsstøtte tilbake fra palestinerne, men så var Norge snart tilbake til sponsingen av jødehat- og jihad-opplæring. Den politiske eliten i Norge, støttet av alle de pro-palestinske organisasjonene, valgte i praksis å lukke øynene. Siden har bevilgningene til PA og UNRWA bare økt. Men skolebøkene har ikke blitt bedre.
– Vi beklager det problematiske og hatefulle innholdet i palestinske skolebøker, uttalte flertallet i Europaparlamentet i mai 2023.
Les mer på temasiden: Hvordan palestinske barn blir misbrukt av palestinske myndigheter



















