«De arabiske statene er kjent for sine omfattende og brutale brudd på menneskerettighetene. Da er det kanskje ikke så rart at der menneskeliv ikke blir verdsatt, så får heller ikke de døde noen verdighet. Dette fenomenet blir nå demonstrert i Aden, hvor den største gravplassen til døde jemenittiske jøder systematisk blir ødelagt», skriver Dr. Edy Cohen i et innlegg hos Begin-Sadat Center For Strategic Studies (BESA).
Cohen snakker flytende arabiske og er ekspert på jødiske miljøer i arabiske land. I innlegget hos BESA skriver han om hvordan Jemen behandler hvilestedet til den tidligere minoriteten av jemenittiske jøder.
«Den jødiske (og engelske) gravplassen i den jemenittiske byen Aden blir systematisk ødelagt. Slike handlinger er i tråd med lange tradisjoner med imperialistisk islamsk erobring, da arabisk/muslimske okkupanter skyndet seg å bygge moskeer over kirker og synagoger for å viske ut alle bevis på en ikke-islamsk historie», skriver han.
Gravplassen i Aden blir skjendet for å rydde plass for et stort byggeprosjekt i det som er ettertraktet nabolag. En bygningen skal bygges over ruinene av gravplassen. Dette strider ikke bare mot verdier og etikk i den vestlige verdien, men også mot islamske verdier og muslimske lover i tillegg.
«Dette ser ikke ut til å begrense «overgangsrådet» i Jemen, som ble etablert i 2017 under lederskapet til general Aidarus Zubeidi. Dette rådet ser på sin kontroll over Aden som et springbrett for å etablere en uavhengig stat i det sørlige Jemen, og har ikke til hensikt å bli hindret av etiske eller religiøse forbehold», skriver Cohen.
Byggeprosjektet vil slette de siste sporene av jødisk historie i Aden, en historie som er betydelig eldre enn islam selv. Over 7000 jøder bodde i Aden på 1940-tallet. I 1947 ble 82 av dem drept og flere titalls skadet da de fleste jødiske forretninger i Aden ble plyndret og satt fyr på. De drepte jødene ble trolig begravet på den samme gravplassen som nå ødelegges.
Etter massakren i 1947 begynte en massiv flukt av jøder fra Aden. Innen 1965 hadde antallet jøder i byen sunket til rundt 450, men to år senere – etter Seksdagerskrigen – var det ikke en eneste jøde igjen i Aden. De som flyktet hadde ikke noe annet valg enn å forlate sine hjem og eiendommer.
«Hvem vil stanse denne fryktelig respektløse behandlingen av de døde? I Libanon prøvde man å bygge over den jødiske gravplassen i Sidon, men det ble stanset på grunn av offentlig press. Muslimske imamer kan utstede en fatwa som forhindrer ødeleggelsen av gravplassen i Aden. Nylig besøkte medlemmer av Organisasjonen for islamsk samarbeid Auschwitz i et forsøk på å forene jøder og muslimer. En muslimsk fordømmelse av skjendingen av gravplassen i Aden, som strider mot islam, ville styrket denne forsoningen. I tillegg har «overgangsrådet» i Jemen et god forhold til De forente arabiske emirater, som er kjent for sine forsøk på å promotere religiøs toleranse».
«Det er på tide at noen handler, slik at jødene i Aden kan fortsette å hvile i fred», skriver Cohen avslutningsvis i innlegget sitt.
Fram til 1950 var jødene en stor minoritet i Jemen med flere tusen år lang historie. Men fordi det ikke lenger var trygt for jødene i Jemen ble det store flertallet av landets jødiske befolkning, rundt 49.000, transportert til Israel i det som ble kalt for «Operasjon magiske teppe» mellom juni 1949 og september 1950. I dag er det kun noen få jøder igjen i Jemen.