Hvor får jeg tak i Jaffa-appelsiner?
MIFF har kontaktet Norgesgruppen, Coop og Rema 1000, alle de tre store innenfor dagligvarehandel i Norge, med spørsmål om israelsk frukt og grønt i deres sortiment. Coop har valgt å ikke besvare etter gjentatte henvendelser, mens Rema 1000 svarer at de verken har tid eller anledning til å svare på spørsmålene våre.
De eneste som har hatt tid til å svare på noen enkle spørsmål er Norgesgruppen, som er Norges største konsern innen dagligvarehandel. Med sine 1800 butikker i kjeder som Kiwi, Meny, Spar og Joker har de en markedsandel på hele 43 prosent. Mange Israel-venner ønsker å kjøpe israelske varer når de er i butikken. Derfor har vi spurt Norgesgruppen om hvordan de kan finne frem til de israelske produktene.
– For å finne produksjonsland må kundene se på det oppgitte produksjonslandet på plakaten i butikkene. Er produktene pakket inn, som for eksempel i et nett med appelsiner, må kunden se på emballasjen. Der skal det stå hvilket land produktet er produsert i, forteller Nina Horn Hynne, kommunikasjonsrådgiver i Norgesgruppen.
Mindre appelsiner fra Israel
Jaffa-appelsinene var tidligere et av Israels mest kjente eksportprodukter, og noe mange Israels-venner var trofaste kunder av, men i dag produseres det langt mindre appelsiner i Israel enn tidligere. Dårlig lønnsomhet har gjort at svært mange israelske bønder i stedet for produserer andre frukter. Derfor kan Jaffa-appelsinene i dag like gjerne være produsert i Spania, eller andre land, som i Israel.
– Vi selger ikke Jaffa-merket lenger, men har egne merkevarer på det meste av frukt og grønt. Eksempelvis har vi Cevita og First Price på sitrus, og disse merkene bruker vi på sitrus fra hele verden. Det er mange år siden vi markedsførte eksportørenes merkevarer på sitrus, forklarer Hynne.
Selv om mange organisasjoner, politiske partier og privatpersoner kjemper for boikott av israelske varer, merker Norgesgruppen lite til boikottkreftene. For tiden selges det mye klementiner og poteter fra Israel hos norske dagligvarekjeder.
– Vi ser ingen forskjell på salget om produktene er fra Israel, Spania eller Sør Afrika, for å ta noen av våre opprinnelsesland på sitrus. Det samme gjelder for andre produkter, som for eksempel paprika eller poteter. Vi får en del henvendelser av kunder som er kritiske til av vi selger produkter med opprinnelse fra Israel, men det gir ikke utslag i salget, sier kommunikasjonsrådgiveren i Norgesgruppen.