En lang rekke ganger, lenge før Gaza-krigen i 2023, er Israel blitt anklaget for folkemord mot palestinerne. Anklagen er blitt framsatt for å demonisere verdens eneste jødiske stat. 

Da PA-president Mahmoud Abbas besøkte Tyskland i 2022, anklaget han Israel for å ha «begått 50 Holocaust» mot palestinerne. I Holocaust ble to tredeler av Europas jødiske befolkning drept av nazistene. Som kontrast har antallet arabiske innbyggere i Gaza og Vestbredden (Judea og Samaria) økt med fire hundre prosent etter 1948. Folkeveksten skjøt fart etter at Israel fikk kontroll over områdene i 1967.

Les mer på temasiden Løgnanklagene mot Israel om folkemord og etnisk rensning

Dersom du ikke vet hva du skal tenke om Israel

Dersom du støtter det jødiske folkets rett til sitt nasjonale hjemland i Israel

Dersom du allerede er medlem av MIFF

7. oktober 2023 gjennomførte Hamas og Islamsk Jihad, støttet av Iran, den største massakren på sivile jøder siden Holocaust. Over 1200 israelere ble drept (kart, bilder og videoer), 250 kidnappet og over 4.800 skadet. Helt siden etableringen i 1988 har Hamas uttrykt drømmen om å utslette Israel og begå massakrer mot jøder. Bare israelske sikkerhetstiltak har forhindret dette tidligere. Bare israelske forsvarstiltak mot Hamas kan hindre at det skjer igjen. Hamas sier at de vil gjenta slike massakrer inntil Israel er utslettet.
 
8. oktober 2023 gikk også Hizbollah inn i krigen. De truet Israel med 150.000 raketter fra Sør-Libanon. Hizbollah er en shia-muslimsk terrororganisasjon som opererer i Libanon på vegne av Iran. Hovedkvarteret deres er i Beirut. Hizbollah står på terrorlistene til USAEUCanada og Australia, og er forbudt i Tyskland.
 
I september 2024 trappet Israel opp sitt militære motsvar mot Hizbollah, og fredag 27. september ble Hizbollah-leder Hassan Nasrallah drept. Nesten hele Hizbollahs militære ledelse er satt ut av spill, og en stor del av deres mest avanserte våpensystemer ødelagt.

Til sammen er dette resultater som israelerne håper vil vise seg å være en varig strategisk seier. Hizbollahs kapasitet til å skade Israel er betydelig svekket (i stedet for tusenvis av raketter i retur, kommer det nå bare noen titalls i døgnet), Israels avskrekningsevne er gjenopprettet og etterretningsstyrkene som sviktet så kraftig før 7. oktober-massakren har bevist at de var usedvanlig godt forberedt til et oppgjør med Hizbollah. Iran har bygget opp Hizbollah og Hamas som et strategisk våpen i kampen på å utslette Israel. De har også ønsket å bruke dem fra skremme Israel fra å gjennomføre et forhåndsangrep mot landets atominstallasjoner, før Iran utvikler atomstridshoder som de også kan true Israel med. Når Hizbollah og Hamas allerede er nedkjempet, har Israel allerede oppnådd en betydelig positiv endring i maktbalansen i krigen mot Iran.

I 2014 påpekte MIFF de mange likhetene mellom Hamas og Islamsk Stat. Dessverre ble varslene ignorert av de fleste politikere og medier i Norge. Det ultimale målet til Hamas er systematisk blitt fordreid av for eksempel NRK.

Palestinske selvstyremyndigheter (PA) belønnet de etterlatte til de drepte terroristene med 20.000 kroner i en første utbetaling, senere kommer 3.800 kroner i måneden på livstid. Belønningen av terror er sponset av dine skattepenger.

De palestinske terroristene rykket inn i israelske landsbyer på en sabbatsmorgen, og israelske grensevakter ble tatt på sengen. De drepte et stort antall sivile – eldre, kvinner, barn – dødstallene har nå oversteget 1200. Som Islamsk Stat dokumenterte de sine egne krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten i videoklipp. Omkring 250 mennesker ble tatt som gisler.

MIFF vet nøyaktig hvordan massakren på 1.200 israelere ble forberedt – og vi kjenner Norges rolle. Etter 7. oktober er det tid for en ny norsk tilnærming til konflikten! De store demokratiene gir klar støtte til Israels forsvarskamp, det samme må Norge gjøre.

At Hamas løslater gislene er det viktigste skrittet for å få til en raskest mulig avslutning på krigen. Se her hvordan du kan hjelpe.

Den redselsfulle krigen i kjølvannet av 7. oktober 2023 er alene ansvaret til Hamas, Iran og deres allierte. Hamas ønsker sivile tap på Gazastripen, sier en tidligere norsk forsvarssjef. Vi skulle så inderlig ønske for de sivile palestinernes skyld, at de fikk være med på fred og normalisering med israelerne. Men deres nasjonale bevegelse er blitt kuppet av de mørkeste, mest destruktive kreftene i verden.

For mer om krigen, se alle MIFFs siste nyhetsartikler og temasider nedover på denne siden.

 

Det var alltid riktig å støtte Israel. Gjennom århundrer ble det jødiske hjemlandet okkupert av romerske, bysantinske og ulike muslimske imperier [se tidslinje]. Jødene beholdt hele tiden sin sterke tilknytning til landet.

Dersom flere hadde støttet en jødiske statsdannelse for hundre år siden, kunne jødene hatt et tilfluktssted da nazistene startet med sin utryddelse. Men arabiske nasjonalister, inspirert av nazistisk antisemittisme, og islamistiske jihadister, skremte britene bort fra å oppfylle løftet om et jødisk nasjonalhjem. De brukte terror for å skremme, da som nå.

Dersom flere hadde støttet Israel på 1950- og 1960-tallet, ville kanskje ikke Egypt og Syria ha våget å mobilisere til krig. Men sovjetisk propaganda ble pumpet ut over Europa, og sakte, men sikkert er resultatene av Israels forsvarskrig blitt fordømt som «okkupasjon».

Dersom flere hadde støttet Israel, ville kanskje ikke Yasser Arafat ha klart å lure Nobelkomiteen og mange andre. Men Amnesty og andre humanitære organisasjoner har tatt opp arven etter Sovjets propaganda, og anklager ordningene som israelere og palestinere avtalte seg i mellom på 1990-tallet for «apartheid».

7. oktober 2023 ble det klart at jødehatende jihadister fortsatt dominerer i kampen mot Israel. Hvis du ikke støtter Israel etter massakren – hvor 1200 israelere ble drept, tusenvis skadet og over 250 tatt som gisler – vil du aldri støtte Israel. Da er det stor fare for at du alltid vil fortsette å være likegyldig.

Du bør støtte Israel fordi hatet som skapte Holocaust fortsatt lever, skrev MIFF i 2014. Du bør støtte Israel fordi Norge står overfor de samme fiender som Israel.

7. oktober 2023 ble det overtydelig hvor korrekt det var. Massakren ble begått av unge palestinske menn som er lært opp til jødehat og jihad på skoler finansiert av Norge.

  • I tredje klasse lærte de å «ofre blodet» for å «eliminere maktrøverne» og «utrydde restene av utlendingene».
  • I femte klasse har de lært at martyrdød og jihad er «den mest viktige mening med livet» og at jøder er «fiender av islam».
  • Terroristene fra 7. oktober lærte i syvende klasse at Israel er «Satans tjener». Da fikk de også lære at «å ofre livet i kamp er det største». Året etter ble de fortalt at barn som deltar i jihad er «sikkerhetsventilen i samfunnet».
  • I tiende klasse ble de fortalt at døden er skjebnebestemt og at jihad er deres kall. «Og vårt rene blod, vil vi ikke spare, vil vi ikke spare, vil vi ikke spare,» blir det messet i en annen skolebok.
  • I tolvte klasse har de lært om å «returnere» med våpen i hånd. Elevene har lært at det betyr at Israel blir borte.

Du må støtte Israel – nå mer enn noen gang. Israel er i en forsvarskrig for å hindre at 7. oktober 2023 aldri mer skal gjenta seg. Hamas skal bli vingeklippet, slik at de aldri mer har militær kapasitet. Iran og Hizbollah skal bli avskrekket. Nå må du støtte Israels forsvarskamp!

Med Israel for fred samler Israel-venner med ulikt politisk ståsted, ulik tro og livssyn. Vi har også forskjellig syn på israelsk politikk. Når det gjelder saker som er omstridt internt i det israelske samfunnet, formidler vi de store gruppenes ulike hovedsyn, uten som organisasjon å ta stilling til spørsmålene.

MIFF sprer informasjon gjennom nettsider, sosiale medier (se over), møter i lokalforeninger og nasjonale konferanser m.m. MIFF forsvarer også Israel i mediene og har aktuelle kampanjer. Etter 7. oktober-massakren er vårt innhold sett mange millioner ganger rundt på de ulike plattformene.

Her er bare noen smakebiter på MIFF-statistikken fra 7. oktober 2023 og fram til 23. september 2024:

  • Vekst fra 11.254 til 14.673 medlemmer i Norge
  • Over tusen nye medlemmer i Danmark og Sverige
  • 53,5 millioner annonsevisninger i Google
  • 4,4 millioner sidevisninger på miff.no
  • Rekkevidde til 2 millioner Facebook-kontoer
  • 6000 nye følgere på Facebook-siden
  • 3800 nye abonnenter på YouTube
  • 2300 nye følgere på TikTok
  • 1800 nye følgere på X
  • 1200 nye følgere på Instagram
  • 2,3 millioner videovisninger på Facebook
  • 1,5 millioner videovisninger på YouTube
  • 1 million videovisninger på TikTok

Les mer om MIFF og bli medlem nå!

Les artikkelen hvor MIFF korrigerer feil som stadig blir framsatt om Gaza og Hamas.

De generelle teknikkene som mediene bruker for å skape et falskt bilde av Israel

1. Konflikter hvor Israel er involvert blir dekket ekstremt mye mer enn andre konflikter som krever mange ganger flere menneskeliv.

2. Israels forsvarskamp blir ikke sammenlignet med andre lands krigføring.

3. Palestinske flyktninger blir nevnt ustanselig, selv om det har gått 75 år siden arabisk side tapte i forsøket på å utrydde den jødiske staten i 1948.

4. Levekårene til palestinerne blir ikke sammenlignet med arabiske naboland.

5. Folkeretten blir manipulert til kun å ramme den jødiske staten, og Israels rettigheter blir nesten aldri nevnt.

Les mer på temasiden Mediedekningen og bestill MIFFs bok Det falske bildet av Israel

Det skapes falske bilder av Israel i norsk skole, ikke bare på grunn av mange feil i læreverkene, men også fordi viktige elementer i det israelske narrativet er helt borte eller svært nedtonet. Klikk her for å lese faktasjekker og for å bestille MIFFs bok Opplært til fordommer.

Ingen verk nevner jødiske flyktninger fra arabiske land, og bare ett læreverk nevner Iran som en aktør i konflikten. Sterke anklager mot Israel blir framsatt, uten at Israels svar får komme fram

Mange skoleelever blir henvist av lærere til FN-sambandets infosider om Israel, Palestina og konflikten. Mange tror fn.no er en «nøytral og god» kilde.

Dette stemmer ikke. MIFF avdekket sommeren 2023 hvordan FN-sambandet misbruker skattepenger til å gi norske barn et falskt bilde av Israel. Organisasjonen er på ingen måte objektiv eller nøytral i forhold til Israel. FN-sambandet gjorde noen rettinger etter MIFFs første faktasjekk, men reagerte deretter med sjikanerende omtale av MIFF.

Selv etter 7. oktober-massakren er FN-sambandet uvillig til å kalle Hamas en terrororganisasjon.

Ensidige israelske tiltak

Kjerneinnholdet i Sharons plan
Israel forplikter seg til en forhandlingsløsning med to stater for to folk. Israel finner for tiden ingen palestinsk fredspartner. Israelske bosetninger vil forsvinne fra Gaza-stripen, men «det er klart at noen områder i Judea og Samaria vil bli del av Staten Israel». Tilbaketrekning fra Gaza-stripen og fire bosetninger nord i Samaria vil kunne bedre levekårene og økonomien for palestinerne der. Så snart det viser seg palestinsk vilje til å stanse terror, vil Israel kunne gjenoppta forhandlinger etter veikartet. Israel vil beholde kontrollen over sørgrensen på Gaza-stripen, til Egypt. Tilbaketrekningen planlegges avsluttet innen utgangen av 2005.

 

Statsminister Ariel Sharon presenterte 14. april sin adskillelsesplan for president George W. Bush i Washington.

Her følger hovedpunktene til Sharons adskillelsesplan direkte oversatt til engelsk fra en versjon som har lekket ut til israelsk presse.

1. General Principles

Israel is committed to the peace process and is aiming to reach a negotiated agreement on the basis of two states for two peoples: the State of Israel as a Jewish state and a Palestinian state for the Palestinian people. This is in keeping with President Bush’s vision for a two state solution. Israel believes that it must act to improve the current reality. Israel has come to the realization that at present there is no Palestinian partner with whom to proceed along a unilateral peace process. In this light, a unilateral plan of disengagement has been prepared with the following considerations in mind:

A. The current situation is untenable. In order to move beyond the current situation, it is incumbent on Israel to proceed along a path not reliant on Palestinian cooperation.

B. The disengagement plan will lead to an improved security reality, in the long term at least.

C. In any future final status arrangement, there will be no Israeli settlement activity in the Gaza Strip. On the other hand, it is clear that there will be areas in Judea and Samaria that will be part of the State of Israel, and there will be civilian communities, security zones and other places in which Israel has further interest inside those areas.

D. The withdrawal from the Gaza Strip and from an area in northern Samaria (four settlements and military installations in their vicinity) will diminish the friction with the Palestinian population and has the potential to improve the living conditions of the Palestinians living there and the Palestinian economy.

E. Israel hopes that the Palestinians will succeed in taking advantage of the disengagement process in order to break out of the cycle of violence and reenter a process of dialogue.

F. The disengagement process will negate the force of the arguments regarding Israel’s responsibility for the residents of the Gaza Strip.

G. The disengagement process does not detract from the existing agreements between Israel and the Palestinians. The relevant existing agreements will continue to be in effect. At the time when there is visible evidence of a readiness, ability and implementation on the Palestinian side of fighting terrorism and the implementation of reforms on the basis of the road map peace plan, it will be possible to return to the path of negotiations and dialogue.

2. Main points of the plan

A. The Gaza Strip

1. Israel will withdraw from the Gaza Strip, including all the existing Israeli settlements, and will redeploy in territory outside of the Strip. The withdrawal excludes a military presence in the area along the border area between the Gaza Strip and Egypt called ‘The Philadelphia Corridor’ as will be detailed later.

2. Once the process is complete, there will be no permanent land-based Israeli military or civilian presence in the Gaza Strip.

3. A fact emanating from this move will be the lack of a basis to the claim that the Gaza Strip is occupied territory.

B. Judea and Samaria

1. Israel will withdraw from an area in northern Samaria (Ganim, Kadim, Homesh and Sanur) and all permanent military installations in this area, and will redeploy outside this area.

2. Once the process is complete, there will be no permanent Israeli military or civilian presence in northern Samaria.

3. The process will allow for a continuous Palestinian territory in the area of northern Samaria.

4. Israel will improve the transportation infrastructure in Judea and Samaria with an eye to allow continuous Palestinian transportation in Judea and Samaria.

5. The process will ease Palestinian economic and commercial activity in Judea and Samaria.

C. The Security Fence

Israel will continue building the Security Fence in accordance with the decisions of the government. The route of the Security Fence will take humanitarian concerns into consideration.

3. The security reality following the withdrawal

A. The Gaza Strip

1. Israel will supervise and secure the outer envelope of the geographical land mass, will exclusively control the airspace of the Gaza Strip, and will continue to carry out military operations in the territorial waters of the Gaza Strip.

2. The Gaza Strip will be demilitarized of weapons whose existence are not in accordance with existing agreements between the two sides.

3. Israel retains the basic right to self defense, including preemptive steps and response, with the use of force, against threats emanating from this area.

B. Judea and Samaria

1. With the removal of the settlements in northern Samaria (Ganim, Kadim, Homesh and Sanur) there will be no permanent Israeli military presence in the area.

2. Israel retains the basic right to self defense, including preemptive steps and response, with the use of force, against threats emanating from this area.

3. The existing security activity will continue in the remaining areas of Judea and Samaria. However, if circumstances allow, Israel will consider reducing its activity in Palestinian cities.

4. Israel will work towards reducing the number of checkpoints in Judea and Samaria as a whole.

4. Military installations and infrastructure in the Gaza Strip and northern Samaria

These will be dismantled, except for those that Israel decides to keep for the decision of another body.

6. The nature of security assistance to the Palestinians

Israel agrees, following coordination, to allow security consultations, assistance and training for the Palestinian security forces, for the purposes of fighting terrorism and maintaining public order, to be given by American, British and Egyptian authorities, or other experts, in accordance with agreements reached with Israel. Israel stands firm on the principle that there will be no foreign military presence in the Gaza Strip and/ or Judea and Samaria, without coordination and without Israeli agreement.

6. The border area between the Gaza Strip and Egypt (The Philadelphia Corridor)

In the first phase, Israel will continue to maintain a military presence along the length of the border line between the Gaza Strip and Egypt (The Philadelphia Corridor). This military presence is an essential security presence. In certain areas, it may be necessary to physically enlarge the area in which military operations are conducted. In the future, Israel will consider the possibility of withdrawing from this area.

Any withdrawal from this area will be conditioned, amongst other things, on the security reality and on the level of cooperation granted by Egypt in the creation of a more trustworthy solution. If and when the conditions for a withdrawal of this area arise, Israel will be ready to consider the possibility of the establishment of a seaport and an airport in the Gaza Strip, in accordance with agreements reached with Israel.

7. Israeli settlements

Israel will aim to maintain the assets of Israeli settlements. The transfer of Israeli economic activities for use by Palestinians includes the possibility of expanding Palestinian commercial activity. Israel suggests the establishment of an international body (along the lines of the AHLC) which will be agreed upon between Israel and the United States, that will take possession of the settlements, take calculations and make assessments of their overall commercial value. Israel retains the right to ask compensation to the value of all the economic assets that remain in areas it withdraws from.

8. Infrastructure and civilian arrangements

The infrastructures of water, electricity, waste management and communications serving the Palestinians will remain in place. Israel will work towards leaving in place the similar infrastructures present in the Israeli settlements it withdraws from. As a rule, Israel will allow the continuation of the supply of water, electricity, gas and petrol to the Palestinians, in accordance with existing agreements. The existing agreements, including water and electro-magnetic fields, will remain in effect.

9. The activities of international civilian organizations

Israel sees positively the continued activities of international humanitarian organizations working towards civil development, and who are assisting the Palestinian population. Israel will coordinate with these humanitarian organizations to assist their activities.

10. General arrangements

As a rule, the general arrangements currently in place between Israel and the Palestinians will remain in effect. These arrangements include, amongst others:

A. The entrance of Palestinian laborers into Israel in accordance with existing criteria.

B. The flow of goods between the Gaza Strip, Judea and Samaria, Israel and overseas.

C. Monetary policy.

D. Taxation and customs arrangements.

E. Postal and communications arrangements.

In the long term, and in accordance with Israeli interests of increased Palestinian economic independence, Israel aspires to diminish the number of Palestinian laborers entering Israel. Israel will support the development of commercial sources in the Gaza Strip and in Palestinian areas of Judea and Samaria.

11. The Erez Industrial Zone

The Erez Industrial Zone, which exists inside the Gaza Strip, employs about 4, 000 Palestinian laborers. The continuing activity of this industrial zone is first and foremost a clear and significant Palestinian interest. Israel will consider maintaining the status quo of the industrial zone under two conditions:

A. The existence of suitable security arrangements.

B. A clear recognition by the international community that the continuing operation of the industrial zone under its present conditions will not be viewed as a continuation of Israeli control of the area.

Or, the industrial zone will be handed over to the responsibility of agreed upon Palestinian or international authorities. Israel will consider, together with Egypt, the possible of establishing a joint industrial zone on the border of the Gaza Strip, Egypt and Israel.

12. International crossings

A. The international crossing between the Gaza Strip and Egypt:

1. The existing arrangements at the crossing will remain in place.

2. Israel is interested in moving the crossing to a «tri-border» point, about 2 kilometers from its current location. The process will be carried out with Egyptian coordination. This will allow an increase in the hours of operation at the crossing.

B. The international crossings between Judea and Samaria and Jordan; the existing arrangements in place at the crossings will continue to be in place.

13. The Erez crossing
The Erez crossing will be moved into the territory of Israel at a timetable agreed upon separately.

14. Timetable

The process of withdrawal is planned to end at the end of 2005. Stages of withdrawal and the detailed timetable will be brought to auspices of the United States.

15. Conclusion

Israel expects wide international support for the disengagement process. This support is crucial in order to bring the Palestinians to implement their responsibilities in the areas of fighting terrorism and carrying out reforms according to the road map peace plan. Only then can both sides return to the path of negotiations

 

Gi MIFFs bøker som julegave til deg selv og andre

  1. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  2. Bli medlem av MIFF (fra kr. 4 per uke)
  3. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel. Vipps 39881
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart