Klokken 12.16 norsk tid meldte Ship to Gaza at de hadde hatt kontakt med den israelske marinen 56 nautiske mil fra Gaza. Det tilsvarer 104 kilometer.
– Vi har fått «siste advarsel» over VHF-radio, skriver Ship to Gaza. De melder også at andre «krigsskip» er sett i nærheten.
– Israelske mediameldinger om at vi allerede er bordet er FALSKE! Al Awda forsetter på sin kurs og planlegger å legge til havn i Gaza klokken 9 lokal tid, skrev «Freedom Flotilla» på Twitter kl. 13.01 norsk tid.
Klokken 13.26 meldte «Freedom Flotilla» derimot at det norske skipet er blitt «hijacked». Det betyr sannsynligvis at israelske soldater har bordet skipet for å føre det til en israelsk havn.
Agendaen
Ship to Gaza agenda er ikke uskyldig. Målet deres er ikke bare å gi noen kasser med humanitære varer og overlevere en fiskebåt til fiskere på Gaza-stripen. De ønsker seg ikke bare en engangstur til Gaza, men å legge til rette for fri og ukontrollert transport sjøveien inn til det islamistiske og antisemittiske Hamas-regimet. Da vet vi hva som vil følge i kjølvannet fra land som Iran og Nord-Korea, nemlig våpen.
Da Palmer-kommisjonen undersøkte saken på oppdrag fra FNs generalsekretær i 2011, konkluderte de med at Israels sjøblokade er lovlig etter folkeretten. «Det er åpenbart at Israel hadde et militært mål. (…) Det var for å hindre våpen, ammunisjon, militære leveranser og mennesker fra å ta seg inn i Gaza og for å stoppe Hamas-folk fra å seile ut av Gaza med skip fylt med eksplosiver,» sa rapporten som kommisjonen skrev.
Det er krigstilstand mellom myndighetene som kontrollerer Gazastripen og Israel. Det gjør blokaden lovlig i seg selv. Göran Lysén, som er svensk professor emeritus i folkerett, slår fast at Israel på denne bakgrunn også har rett til å gripe inn i internasjonalt farvann mot skip som har uttrykt intensjon om å bryte sjøblokaden. Den samme vurderingen gjør den norske forskeren Cecilie Hellestveit, som er ekspert på folkerett og Midtøsten.
– Israels side av saken står rent juridisk på tryggest grunn, sa Hellestveit til NRK i januar 2011.
Ship to Gaza har kalt fiskebåten sin «Al Awda», som på norsk kan oversettes til «retur». Al-Awda er også navnet på en palestinsk organisasjon som på engelsk kaller seg «The Palestine Right to Return Coalition».
Fiskebåtens navn røper at det norske mannskapet støtter agendaen som deles av begge de to største palestinske bevegelsene. Hamas og Fatah krever at Israel må åpne grensene for 5-11 millioner palestinere.
Men Ship to Gaza i Norge støtter bare «tilbakevending» i det ene tilfellet hvor det vil bety slutten for verdens eneste jødiske stat. På vei mot Gaza seiler «Al Awda» forbi Tyskland, hvor det bor titalls millioner av etterkommere av etniske tyskere som ble jaget ut av Øst-Europa i årene 1944-1946. Ingen av dem har rett til retur, og folka om bord på «Al Awda» vil avfeie deg som høyreekstrem dersom du skulle ta til orde for det. I Middelhavet seiler «Al Awda» forbi Kypros. Der flyktet grekere sørover og tyrkere nordover i 1974. EU og FN slo fast allerede på begynnelsen av 2000-tallet at det hadde gått for lang tid til å være snakk om noen tilbakevending.
Enten man bruker arabiske eller norske ord, er «Al Awda» kodeord for at verdens eneste jødiske stat skal opphøre å eksistere. Jødene vil igjen bli en minoritet, og det har de svært dårlige erfaringer med i arabiske land. Når jødene ser hvordan araberne behandler sine minoriteter i 2018 forstår de at situasjonen ikke har blitt noe bedre de siste 70 årene. I tillegg er det minst tre faktorer som gjør at jødene vil få det enda mye verre enn andre minoriteter i den arabiske verden dersom de igjen skulle komme under arabisk dominans.
1) Etter at Israel har eksistert i snart 70 år, har araberne etter sin hevnlogikk ufattelig mye å hevne.
2) Profeten Muhammed skal ha sagt, ifølge Hamas’ charter, at frelsens dag (oppstandelsen) ikke kan komme før muslimene dreper alle jøder. Dette forkynnes og gjengis fremdeles på palestinsk TV.
3) Mange palestinere legger stor vekt på at de skal hjem til sitt gamle hjemsted og få sine eiendommer igjen. Dette må nødvendigvis bety at jødene som bor der nå, vil miste sine hjem.
I det øyeblikket jødene mister den militære kontrollen – inkludert sjøblokaden av Gaza så lenge området er styrt av en fiendtlig bevegelse – vil alle fine ord i erklæringer og avtaler være totalt verdiløse. Jødene vil være i samme situasjon som andre minoriteter som har blitt slaktet ned for fote i de arabiske landene. I tillegg vil jødene, av grunner nevnt ovenfor, være enda mer utsatt.
Når Ship to Gaza blir stanset i dag, er det nettopp en slik framtid israelske marinesoldater forhindrer. Det vil også spare livet til utallige palestinere. Fri tilgang til våpen for Hamas vil bety ufattelig mye lidelse, både for israelere og palestinere.