Noen ganger er det nesten komisk hvor lik debatten er i Israel og Norge. Israelske skoler har også vært med på PISA-testen, og som i Norge var resultatet dårlig – faktisk enda dårligere enn Norge. For mens vi kom på 33. plass av 57 land, kom Israel på 39. plass.
Også i Israel er Finland den store helten. Journalisten Sever Plocker sammenligner finsk og israelsk skole, og finner hva han mener må være utslagsgivende.
For det første: Israel bruker en like stor del av nasjonalinntekten på utdanning som Finland, og faktisk mer på grunnskolenivå. Forklaringen ligger altså ikke der. Ifølge rapporten skyldes bare 15 % av forskjellen i resultater hvor mye penger som brukes på skolen.
For det andre: Israelske barn har langt flere skoletimer enn de finske. I 12-14-års-alderen har israelske elever 1000 timer undervisning (i året, må det vel være), finnene har 800 timer. På slutten av videregående har israelske elever hele 42 % flere timer enn finske, ifølge Plocker. Så det kan ikke være for få timer som er forklaringen.
For det tredje: Lærertettheten er omtrent den samme i Israel som i Finland. I grunnskolen har finnene en lærer for 16 elever, israelerne en for 17 elever.
For det fjerde: I Finland går 27 % av timene til realfag, i Israel 26 %. Det er en ubetydelig forskjell, og forklarer heller ingenting.
Lærerne
Plocker finner bare en forskjell av virkelig betydning: Lærernes lønn og arbeidsforhold. Selv om man tar hensyn til at inntektsnivået generelt er høyere i Finland enn i Israel, er lønnsnivået for lærere i Israel langt lavere enn i Finland. Dette til tross for at israelske lærere i barneskolen jobber 54 % flere timer enn finske og i videregående skole 25 % flere timer.
En lærer med lang ansiennitet i barneskolen tjener ca. 100 kroner timen i Israel, i Finland mer enn 250 kroner. I videregående skole er forskjellen enda større.
Det er kanskje ikke så rart at israelske lærere streiker.
Kilde: En artikkel av Sever Plocker på Ynet (Yediot Aharonot) 3. desember 2007.