I Israel har den gamle debatten om offentlig transport på sabbaten blusset opp igjen.
Mange religiøse israelere som overholder helligdagen ønsker ikke å bryte Guds lover ved å «tenne opp ild» på sabbaten. Derfor kjører de ikke bil på denne dagen, og ønsker heller ikke at busser skal tilby transport. For kjøretøy fungerer som kjent slik at bensin antennes ved «ild».
Vil ha busser sju dager i uken
Nitzan Horowitz er sterkt imot dette. Han representerer det sekulære og sosialdemokratiske partiet Meretz. Horowitz fremmet nylig et lovforslag i Knesset som skulle gjøre det mulig for offentlig transport å fungere på sabbaten. Men han ble nedstemt av regjeringens flertall i nasjonalforsamlingen, blant annet på grunn av koalisjonsavtaler som er inngått med det religiøse Shas-partiet.
27. juni skrev Horowitz en artikkel i Yedioth Aharonoth der han argumenterer for hvorfor han mener det er viktig med offentlig transport på alle de sju ukedagene. Hans argumenter representerer synet til mange sekulære jøder og israelske arabere.
Offentlig transport forsømt
Horowitz peker først på alle problemene Israel har med trafikkorker. Nye veier bygges stadig ut, men det er aldri nok til å ta imot de 300.000 nye bilene som hvert år kjøpes i Israel.
Offentlig transport har lenge vært forsømt av politikerne i Israel, noe han også blir støttet av den sittende regjeringen på. De har nemlig satt i gang ulike tiltak for å forbedre kollektivtilbudene, fordi de har innsett at man må overbevise flere israelere om å la bilen stå hjemme.
Et hederlig unntak
Men fortsatt stanser kollektivtilbudet opp på sabbaten. Han trekker fram det han mener er et unntak, som bekrefter hans visjon for hvordan Israel kunne ha vært.
Haifa, med sin store arabiske befolkning, lar bussene gå også på helligdagen. Det på tross av at byen har en relativt stor ultraortodoks befolkning. Horowitz mener forskjellen fra Haifa og resten av Sentral-Israel skyldes vaner. I Jerusalem og Tel Aviv er det en vane at bussene aldri går på sabbaten og de religiøse partiene er redde for konsekvensene dersom lovene endres, mens situasjonen i Haifa alltid har vært annerledes.
Israel stanser ikke opp
Artikkelforfatteren er skuffet over at hans lovforslag ble stemt ned i Knesset og minner sine meningsmotstandere på at Israel slett ikke stanser opp på sabbaten. Fortsatt fungerer politiet, sykehus, Magen David Adom, brannstasjonene, flyplassene, hoteller, elektrisitet og vann virker som vanlig, fjernsyns- og radiokanalene har sendinger og andre ting.
Men på grunn av hans meningsmotstandere, hevder Horowitz, blir det ofte trafikkork på sabbaten når alle må ta bil. Et solid kollektivtilbud ville bare bidratt til å redusere trykket på veiene og antallet trafikkulykker på denne dagen og vært bra for miljøet, mener han.
Sabbaten er viktig for alle
– Akkurat som jeg ikke kunne tenke meg å presse min livsstil på andre, burde ingen ha rett til å blande seg inn i min livsstil på den måten, skriver politikeren.
– Sabbaten står høyt i kurs hos oss alle, både sekulære og religiøse. Og dersom vi ønsker å ære den og respektere hverandre, må vi bevege oss bort fra den hykleriske situasjonen som eksisterer nå, sier han.
Debatten kommer helt sikkert til å rase videre i årene som kommer. De siste tiårene har status quo normalt blitt opprettholdt, til tross for, eller kanskje på grunn av, den sterkt polariserte debatten.