De palestinske skolebøkene som ble tatt i bruk skoleåret 2019-2020 var mye mer ekstreme enn tidligere. Vold, martyrdød og jihad er tema gjennom alle tolv år i palestinsk grunnskole, meldte MIFF 9. oktober 2019. Vi oversatte 44 eksempler til norsk som dokumenterte dette.
Etter at MIFF og IMPACT-se la denne informasjonen fram for partier på Stortinget, ble norsk bistand til palestinsk utdanning holdt tilbake i påvente av en EU-bestilt rapport fra det tyske Georg-Eckert Institute (GEI) for International Textbook Research. Norske diplomater forsøkte seg med «konstruktiv dialog» med de palestinske myndighetene, men skolebøkene for skoleåret 2020-2021 ble ikke noe bedre. Endringene i det problematiske innholdet var minimale, og ble dels til det verre.
GEI-rapporten har blitt svært forsinket. I juni 2020 skrev utenriksminister Ine Marie Eriksen Søreide at GEI «forventer å ferdigstille sluttrapporten i november/desember 2020». En gang i løpet av de siste månedene er rapporten blitt ferdigstilt, men EU-kommisjonen har ikke lagt den fram offentlig. Det norske utenriksdepartementet har heller ikke brakt saken fram for Stortinget. Først nå, ett år senere, begynner innholdet i rapporten å lekke ut. Det tyske magasinet Bild var den første avisen som gjenga fra rapporten 8. juni.
Arbeidet med rapporten om palestinske skolebøker har pågått siden 2019, men EU-kommisjonen holder den fortsatt bak lås og slå, skriver Bild. Avisen har lest hele rapporten, og konkluderer i overskriften: «Palestinske skolebøker oppfordrer barn til vold og jødehat.»
– Palestinske barn blir opplært i antisemittisk agitasjon og oppfordrer til vold – finansiert av EU, fortsetter Bild. Og finansiert av Norge, kan vi legge til.
GEI har gått gjennom 156 palestinske skolebøker og 16 lærerveiledninger. Rapporten er på nesten 200 sider skriver Bild. Rapporten peker på mange av de problematiske eksemplene som MIFF tidligere har framhevet, som for eksempel heder av terrorister, bruk av fortellinger fra islams første tid til å oppflamme hat mot jøder og at Israel er slettet fra kartet.
Den israelske siden blir framstilt i de palestinske skolebøkene som homogen og kollektivt voldelig, israelere opptrer sjelden som individer og da bare som representanter for negativt framstilt grupper som bosettere og soldater, oppsummerer Bild fra rapporten.
IMPACT-se har også sett en kopi av rapporten. – GEI-rapporten er en kraftig dom over palestinske selvstyremyndigheters systematiske og målbevisste bruk av antisemittisme, hat og oppfordring til vold i skolebøkene. Det er fortsatt en del problematisk innhold i disse skolebøkene som forskerne [hos GEI, på oppdrag av EU] enten har glattet over eller bare oversett. Men selv med de bisarre metodene til forskerne, bekrefter rapporten det som IMPACT-se har funnet gjennom de siste fem årene, skriver instituttet i en pressemelding 9. juni.
Her gjengir vi bare litt av det som IMPACT-se har gjengitt fra GEI-rapporten:
GEI skriver om et skolebok-kapittel at det «sender budskapet at jødene som kollektiv er farlige og forræderiske, og demoniserer dem. Det skaper følelse av hat mot jøder og (…) må bli karaktisert som antisemittisk.»
GEI-rapporten bekrefter at innhold om fredsavtaler, forhandlinger og fredsforslag som tidligere var en del av det palestinske skolepensumet nå er tatt ut.
GEI skriver at de palestinske skolebøkene «inneholder følelsesladde framstillinger av israelsk vold som tenderer mot å dehumanisere den israelske fienden».
I flere år har MIFF hatt en klar forventning til skiftende norske regjeringer: Norge må presse PA til å stanse indoktrinering til hat og hyllest av drap på sivile i skole og offisielle medier. Vi håper EU-rapporten vil føre til at MIFFs krav nå blir tatt mer på alvor.