I over 1400 år er det jødiske folket blitt undertrykt og forfulgt av arabiske og muslimske grupper i Midtøsten. Helt fra jødene begynte å gjenoppbygge en stat i sitt historiske og religiøse kjerneland, ble de møtt med avvisning, hatkampanjer, vold og terror.

Etter at arabiske land ble selvstendige fra europeiske kolonimakter, kom forfølgelsen av jødene tilbake med full styrke. Jødene som var en minoritet på omlag 2 prosent spredt omkring i Nord-Afrika og Midtøsten for hundre år siden, har etablert en stat på mindre enn 0,2 prosent av landområdet.

Selv om jødenes fiender har drevet dem ut av 99,8 prosent av området, fortsetter de krigen mot jødene i Israel. 7. oktober-massakren var en del av denne krigen. Det er også palestinske myndigheters hatopplæring og belønningssystem for terror.

Denne krigen må ta slutt!

Dessverre er det sterke krefter i Norge som støtter kampen for å undergrave verdens eneste jødiske statIsrael er i flere tiår blitt  demonisert av NRK, nyhetsbyrået NTB og andre medier. Norske skolebøker og den statsfinansierte elevsiden fn.no er fulle av feil om Israel. Etter 7. oktober 2023 har også regjeringen, med Jonas Gahr Støre og Espen Barth Eide i spissen, markert seg som noen av de mest anti-israelske politikerne i Europa. 

Denne propagandakrigen må ta slutt nå!

Hvis du er enig, bli medlem av MIFF nå!

Dersom du ikke vet hva du skal tenke om Israel

 

Dersom du støtter det jødiske folkets rett til sitt nasjonale hjemland i Israel

 

Dersom du allerede er medlem av MIFF

En lang rekke ganger, lenge før Gaza-krigen i 2023, er Israel blitt anklaget for folkemord mot palestinerne. Anklagen er blitt framsatt for å demonisere verdens eneste jødiske stat. 

Da PA-president Mahmoud Abbas besøkte Tyskland i 2022, anklaget han for eksempel Israel for å ha «begått 50 Holocaust» mot palestinerne. I Holocaust ble to tredeler av Europas jødiske befolkning drept av nazistene. Som kontrast har antallet arabiske innbyggere i Gaza og Vestbredden (Judea og Samaria) økt med fire hundre prosent etter 1948. Folkeveksten skjøt fart etter at Israel fikk kontroll over områdene i 1967.

Les mer på temasiden Løgnanklagene mot Israel om folkemord og etnisk rensning og artikler relatert spesielt til Gaza

7. oktober 2023 gjennomførte Hamas og Islamsk Jihad, støttet av Iran, den største massakren på sivile jøder siden Holocaust. Over 1200 israelere ble drept (kart, bilder og videoer), 251 kidnappet og over 4.800 skadet. Helt siden etableringen i 1988 har Hamas uttrykt drømmen om å utslette Israel og begå massakrer mot jøder. Bare israelske sikkerhetstiltak har forhindret dette tidligere. Bare israelske forsvarstiltak mot Hamas kan hindre at det skjer igjen. Hamas sier at de vil gjenta slike massakrer inntil Israel er utslettet.
 
8. oktober 2023 gikk også Hizbollah inn i krigen. De truet Israel med 150.000 raketter fra Sør-Libanon. Hizbollah er en shia-muslimsk terrororganisasjon som opererer i Libanon på vegne av Iran. Hizbollah står på terrorlistene til USAEUCanada og Australia, og er forbudt i Tyskland.
 

I 2014 påpekte MIFF de mange likhetene mellom Hamas og Islamsk Stat. Dessverre ble varslene ignorert av de fleste politikere og medier i Norge. Det ultimale målet til Hamas er systematisk blitt fordreid av for eksempel NRK.

Palestinske selvstyremyndigheter (PA) belønnet de etterlatte til de drepte terroristene med 20.000 kroner i en første utbetaling, senere kommer 3.800 kroner i måneden på livstid. Belønningen av terror er sponset av dine skattepenger.

De palestinske terroristene rykket inn i israelske landsbyer på en sabbatsmorgen, og israelske grensevakter ble tatt på sengen. De drepte et stort antall sivile – eldre, kvinner, barn – dødstallene har nå oversteget 1200. Som Islamsk Stat dokumenterte de sine egne krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten i videoklipp. Omkring 250 mennesker ble tatt som gisler.

MIFF vet nøyaktig hvordan massakren på 1.200 israelere ble forberedt – og vi kjenner Norges rolle. Etter 7. oktober er det tid for en ny norsk tilnærming til konflikten! De store demokratiene gir klar støtte til Israels forsvarskamp, det samme må Norge gjøre.

At Hamas løslater gislene er det viktigste skrittet for å få til en raskest mulig avslutning på krigen. Se her hvordan du kan hjelpe.

Den redselsfulle krigen i kjølvannet av 7. oktober 2023 er alene ansvaret til Hamas, Iran og deres allierte. Hamas ønsker sivile tap på Gazastripen, sier en tidligere norsk forsvarssjef. Vi skulle så inderlig ønske for de sivile palestinernes skyld, at de fikk være med på fred og normalisering med israelerne. Men deres nasjonale bevegelse er blitt kuppet av de mørkeste, mest destruktive kreftene i verden.

For mer om krigen, se alle MIFFs siste nyhetsartikler og temasider nedover på denne siden.

Det var alltid riktig å støtte Israel. Gjennom århundrer ble det jødiske hjemlandet okkupert av romerske, bysantinske og ulike muslimske imperier [se tidslinje]. Jødene beholdt hele tiden sin sterke tilknytning til landet.

Dersom flere hadde støttet en jødiske statsdannelse for hundre år siden, kunne jødene hatt et tilfluktssted da nazistene startet med sin utryddelse. Men arabiske nasjonalister, inspirert av nazistisk antisemittisme, og islamistiske jihadister, skremte britene bort fra å oppfylle løftet om et jødisk nasjonalhjem. De brukte terror for å skremme, da som nå.

Dersom flere hadde støttet Israel på 1950- og 1960-tallet, ville kanskje ikke Egypt og Syria ha våget å mobilisere til krig. Men sovjetisk propaganda ble pumpet ut over Europa, og sakte, men sikkert er resultatene av Israels forsvarskrig blitt fordømt som «okkupasjon».

Dersom flere hadde støttet Israel, ville kanskje ikke Yasser Arafat ha klart å lure Nobelkomiteen og mange andre. Men Amnesty og andre humanitære organisasjoner har tatt opp arven etter Sovjets propaganda, og anklager ordningene som israelere og palestinere avtalte seg i mellom på 1990-tallet for «apartheid».

7. oktober 2023 ble det klart at jødehatende jihadister fortsatt dominerer i kampen mot Israel. Hvis du ikke støtter Israel etter massakren – hvor 1200 israelere ble drept, tusenvis skadet og over 250 tatt som gisler – vil du aldri støtte Israel. Da er det stor fare for at du alltid vil fortsette å være likegyldig.

Du bør støtte Israel fordi hatet som skapte Holocaust fortsatt lever, skrev MIFF i 2014. Du bør støtte Israel fordi Norge står overfor de samme fiender som Israel.

7. oktober 2023 ble det overtydelig hvor korrekt det var. Massakren ble begått av unge palestinske menn som er lært opp til jødehat og jihad på skoler finansiert av Norge.

  • I tredje klasse lærte de å «ofre blodet» for å «eliminere maktrøverne» og «utrydde restene av utlendingene».
  • I femte klasse har de lært at martyrdød og jihad er «den mest viktige mening med livet» og at jøder er «fiender av islam».
  • Terroristene fra 7. oktober lærte i syvende klasse at Israel er «Satans tjener». Da fikk de også lære at «å ofre livet i kamp er det største». Året etter ble de fortalt at barn som deltar i jihad er «sikkerhetsventilen i samfunnet».
  • I tiende klasse ble de fortalt at døden er skjebnebestemt og at jihad er deres kall. «Og vårt rene blod, vil vi ikke spare, vil vi ikke spare, vil vi ikke spare,» blir det messet i en annen skolebok.
  • I tolvte klasse har de lært om å «returnere» med våpen i hånd. Elevene har lært at det betyr at Israel blir borte.

Du må støtte Israel – nå mer enn noen gang. Israel er i en forsvarskrig for å hindre at 7. oktober 2023 aldri mer skal gjenta seg. Hamas skal bli vingeklippet, slik at de aldri mer har militær kapasitet. Iran og Hizbollah skal bli avskrekket. Nå må du støtte Israels forsvarskamp!

Med Israel for fred samler Israel-venner med ulikt politisk ståsted, ulik tro og livssyn. Vi har også forskjellig syn på israelsk politikk. Når det gjelder saker som er omstridt internt i det israelske samfunnet, formidler vi de store gruppenes ulike hovedsyn, uten som organisasjon å ta stilling til spørsmålene.

MIFF sprer informasjon gjennom nettsider, sosiale medier (se over), møter i lokalforeninger og nasjonale konferanser m.m. MIFF forsvarer også Israel i mediene og har aktuelle kampanjer. Etter 7. oktober-massakren er vårt innhold sett mange millioner ganger rundt på de ulike plattformene.

Her er bare noen smakebiter på MIFF-statistikken fra 7. oktober 2023 og fram til 23. september 2024:

  • Vekst fra 11.254 til 14.673 medlemmer i Norge
  • Over tusen nye medlemmer i Danmark og Sverige
  • 53,5 millioner annonsevisninger i Google
  • 4,4 millioner sidevisninger på miff.no
  • Rekkevidde til 2 millioner Facebook-kontoer
  • 6000 nye følgere på Facebook-siden
  • 3800 nye abonnenter på YouTube
  • 2300 nye følgere på TikTok
  • 1800 nye følgere på X
  • 1200 nye følgere på Instagram
  • 2,3 millioner videovisninger på Facebook
  • 1,5 millioner videovisninger på YouTube
  • 1 million videovisninger på TikTok

Les mer om MIFF og bli medlem nå!

Les artikkelen hvor MIFF korrigerer feil som stadig blir framsatt om Gaza og Hamas.

De generelle teknikkene som mediene bruker for å skape et falskt bilde av Israel

1. Konflikter hvor Israel er involvert blir dekket ekstremt mye mer enn andre konflikter som krever mange ganger flere menneskeliv.

2. Israels forsvarskamp blir ikke sammenlignet med andre lands krigføring.

3. Palestinske flyktninger blir nevnt ustanselig, selv om det har gått 75 år siden arabisk side tapte i forsøket på å utrydde den jødiske staten i 1948.

4. Levekårene til palestinerne blir ikke sammenlignet med arabiske naboland.

5. Folkeretten blir manipulert til kun å ramme den jødiske staten, og Israels rettigheter blir nesten aldri nevnt.

Les mer på temasiden Mediedekningen og bestill MIFFs bok Det falske bildet av Israel

Det skapes falske bilder av Israel i norsk skole, ikke bare på grunn av mange feil i læreverkene, men også fordi viktige elementer i det israelske narrativet er helt borte eller svært nedtonet. Klikk her for å lese faktasjekker og for å bestille MIFFs bok Opplært til fordommer.

Ingen verk nevner jødiske flyktninger fra arabiske land, og bare ett læreverk nevner Iran som en aktør i konflikten. Sterke anklager mot Israel blir framsatt, uten at Israels svar får komme fram

Mange skoleelever blir henvist av lærere til FN-sambandets infosider om Israel, Palestina og konflikten. Mange tror fn.no er en «nøytral og god» kilde.

Dette stemmer ikke. MIFF avdekket sommeren 2023 hvordan FN-sambandet misbruker skattepenger til å gi norske barn et falskt bilde av Israel. Organisasjonen er på ingen måte objektiv eller nøytral i forhold til Israel. FN-sambandet gjorde noen rettinger etter MIFFs første faktasjekk, men reagerte deretter med sjikanerende omtale av MIFF.

Selv etter 7. oktober-massakren er FN-sambandet uvillig til å kalle Hamas en terrororganisasjon.

Se hvordan palestinske myndigheter spytter i ansiktet til Stortinget og regjeringen

Utenriksminister Ine Eriksen Søreide og statsminister Erna Solberg
Utenriksminister Ine Eriksen Søreide og statsminister Erna Solberg. (Foto: Frode Overland Andersen/ Utenriksdepartementet, flickr)
Skolebøker har ikke blitt bedre, de har blitt verre.

De palestinske skolebøkene som ble tatt i bruk skoleåret 2019-2020 var mye mer ekstreme enn tidligere. Vold, martyrdød og jihad er tema gjennom alle tolv år i palestinsk grunnskole, meldte MIFF 9. oktober 2019. Vi oversatte 44 eksempler til norsk som dokumenterte dette.

Etter at IMPACT-se og MIFF informerte stortingspolitikere om saken, fulgte Aftenposten opp med hovedoppslag på sin forside 12. november 2019: Norge støtter skolepensum som fremmer jihad. Lederartikkelen var også klar: Palestinske skolebøker motarbeider fred.

5. desember 2019 ble en historisk dag: For første gang i historien truet et flertall på Stortinget med frys i norsk bistand til palestinske myndigheter dersom PA ikke endrer sine skolebøker til det bedre. I mai fikk Norge følge av EU, som uttrykte bekymring «over den fortsettende mangel på effektivt å handle mot hatytringer og vold i skolebøkene». 4. juni 2020 opplyste utenriksminister Ine Eriksen Søreide at regjeringen har «holdt tilbake mer enn halvparten av planlagt støtte til palestinsk utdanning».

Palestinske myndigheter har i sommer signalisert til bistandsland at de vil reformere sitt skolepensum. «Vi opplever at det er en god og tett dialog med palestinske utdanningsmyndigheter om spørsmålet,» skrev utenriksministeren til Stortinget 4. juni.

Men nå når sommerferien er over, og skolebøkene for høsten 2020 er delt ut til de palestinske elevene og gjort tilgjengelig online, viser det seg at endringene er minimale når det gjelder problematisk innhold, og dels til det verre.

– Det palestinske skolepensum har beveget seg lengre bort fra UNESCO-standarder og de nylig publiserte bøkene er mer radikale enn tidligere, skriver IMPACT-se. IMPACT-se er et institutt som gransker ulike lands skolepensum opp mot UNESCOs standarder for fred og toleranse i opplæring.

«Vold, martyrdød og jihad er inkludert i alle klassetrinn og alle fag. Ekstrem nasjonalisme og islamistiske ideologier er utbredt i pensum, inkludert i naturfag- og mattebøker.

Muligheten for fred med Israel blir avvist. Enhver historisk jødisk tilstedeværelse i de nåværende territoriene til Israel og de palestinske selvstyremyndighetene er totalt utelatt fra skolebøkene.»

En samlet utenrikskomité på Stortinget uttrykte i desember 2019 at «det er nødvendig å sikre at norske midler støtter undervisning som er etisk forsvarlig og danner grunnlag for fredelig sameksistens og toleranse for fremtidige generasjoner i regionen, og mener regjeringen må benytte tilgjengelige virkemidler for å oppnå dette». Flertallet, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, gikk lengre i å true med reduksjon eller frys i bistand. De ba også regjeringen signalisere dette til palestinske myndigheter.

Artikkelen fortsetter under videoen. Se direktesending om skolebøkene fra 24. september, inkludert intervju med Marcus Sheff, direktør for IMPACT-se.

IMPACT-ses rapport viser at palestinske myndigheter har valgt fullstendig å ignorere den norske advarselen. Her er eksempler på hvordan PA spytter Stortinget og regjeringen i ansiktet:

SKOLEBØKENE AVVISER FRED

Det finnes ikke noe fremming av toleranse, sameksistens, forståelse eller samarbeid med den jødisk-israelske «andre» i noen skolebok i skoleåret 2020-21 på noen av de tolv klassetrinnene.

Tostatløsningen, fred og sameksistens med Israel blir ikke fremmet i skolebøkene. Det er ikke noe hint om muligheten til at konflikten med Israel kan løses fredelig.

Fredsavtaler, toppmøter for fredsforhandlinger og fredsforslag med Israel etter Oslo-avtalen i 1993 er tidligere nevnt i palestinske skolebøker. Det er nå helt borte. Oslo-prosessen blir bare nevnt én gang som et nøytralt historisk faktum.

Elevene blir opplært til å være kritisk til Egypts fredsavtale med Israel.

Et kapittel som fremhevet fred som et universelt ideal i en skolebok i 2018 ble tatt ut i 2019, og er ikke tilbake i 2020.

SKOLEBØKENE INNEHOLDER ANTISEMITTISME

Skolebøkene forteller palestinske elever at jødene er korrupte og kontrollerer finans, media og politikk. Et eksempel på antisemittisk illustrasjon er en arm med en davidsstjerne som holder en globus.

Khalil al-Sakakini, en velkjent antisemitt og nazi-sympatisør som støttet terrorangrep mot sivile jøder, blir beskrevet som en palestinsk helt og rollemodell. Sakakini hevdet at jødene kontrollerte media og at Hitler åpnet verdens øyne for jødenes makt.

Jøder blir omtalt som «fiender av islam» som prøvde å drepe profeten Muhammed. Denne siste anklagen blir i hovedsak avvist i mainstream islam og nevnes ikke i Koranen.

Jøder blir anklaget for å vanære graven til muslimske ledere.

SKOLEBØKENE HAR FJERNET ISRAEL FRA KARTET

Israels eksistens er fullstendig sensurert bort på regionale kart. Av mer enn 200 kart i skolebøkene, er det ikke et eneste som nevner navnet «Israel».

Området som er betegnet som «Palestina», er området «fra elven til havet».

Arabiske byer og regioner i Israel blir presentert som palestinske og under palestinsk suverenitet.

SKOLEBØKENE OPPFORDRER TIL MARTYRDØD OG JIHAD

I tredjeklasse blir niåringer oppfordret til å ofre sitt blod for fjerne fienden og «utrydde restene av utlendingene».

I femteklasse, i et kapittel som herliggjør palestinske martyrer, blir det hevdet at det er bedre å dø enn å leve. De som ønsker å leve meningsfulle, fredelige liv i stedet for å bli martyrer blir kritisert.

Jihad «for frigjøring av Palestina» blir presentert som «en personlig plikt for enhver muslim».

Barn blir oppmuntret til jihad for hjemlandet og drive fienden tilbake, fordi barna er «sikkerhetsventilen i samfunnet».

Å dø på slagmarken i jihad vil føre til «lønn». Det blir ikke gitt noen annen tolkning av jihad enn væpnet kamp.

I arabisk grammatikk blir jihad presentert som «en av portene til paradis».

Elevene blir lært at de som dør som martyrer mens de dreper vantro (kristne, jøder, polyteister) vil komme til paradis hvor Allah vil reise statuer av dem. Det fristes også med seksuell belønning, vakre jomfruer.

Jenter blir oppmuntret til å drepe og bli drept i et kapittel som beskriver kvinners rolle i begynnelsen av islams historie og de første kvinnene som ble martyrer i islams navn. Elevene blir bedt om å diskutere hva palestinske kvinner kan ofre for å bekjempe den «jødisk-sionistiske okkupasjonen».

SKOLEBØKENE GLOFISERER TERROR

Arabisk språk blir undervist med en voldelig og grusom historie som fremmer selvmordsbombere.

Kapring av sivile fly blir åpent støttet og beskrevet som «operasjoner mot sionistiske mål».

1972-massakren under OL i München blir åpent støttet, som et angrep mot «sionistiske interesser i utlandet».

Terrorister blir hyllet. For eksempel blir Dalal Mughrabi, som ledet det dødeligste terrorangrepet mot Israel noensinne (38 israelere drept, 13 av dem barn, i 1978), hyllet som som «nasjonens krone».

Væpnet motstand blir beskrevet som en naturlig rett. Bilder som viser voldelige konfrontasjoner med slynger og våpen blir beskrevet som ikke-voldelige, blant annet 1929-opprørene, som inkluderte Hebron-massakren på 69 sivile jøder.

Martyrdød blir oppmuntret og beskrevet positivt som «drivstoffet som drev intifadaen og ga den kraft til å fortsette». Det høye antallet drepte og skadde blir beskrevet som nøkkelen til suksess for den nasjonale frigjøringsbevegelsen.

SKOLEBØKENE BRUKER VOLDSEKSEMPLER I NATURFAG OG MATTE

Fjerdeklassinger får matteoppgave med martyrer.

Newtons andre lov blir undervist med eksempel av noen som skyter med slynge mot soldater.

Fart og akselerasjon blir også undervist med slyngeskudd.

En sannsynlighetsoppgave inkluderer «en bosetter som skyter mot ti biler».

Ligninger blir undervist med å regne på martyrer og skadde etter en massakre.

Statistikk blir undervist ved tabell over martyrer.

SKOLEBØKENE INNEHOLDER FARLIGE KONSPIRASJONSTEORIER

Elevene får lese at «sionistene» forsøkte å brenne ned al-Aqsa moskéen i 1969. Men det var en mentalt forstyrret, kristen mann fra Australia, Denis Rohan, som var ansvarlig for angrepet. Les mer om saken her.

Elevene blir fortalt at Israel forsøker å få al-Aqsa moskéen til å falle sammen med underjordiske utgravninger. Denne anklagen, uten rot i virkeligheten, har tidligere vært årsak til store konflikter.

Elevene blir fortalt at Israel med overlegg slipper ut villsvin for å ødelegge palestinske avlinger og ødelegger palestinsk miljø med spesialavfall.

Elevene blir fortalt at Israel forsøker å holde palestinerne nede og ødelegge palestinsk utdanning.

Elevene blir fortalt at Israel torturerer palestinske kvinner og barn så de dør eller får kroniske sykdommer eller varige handicap.

Elevene blir fortalt at Israel dømmer syke palestinske fanger til døden og nekter dem medisinsk hjelp.

SKOLEBØKENE DEHUMANISERER OG DEMONISERER ISRALERE

Arabisk dikt og bilde viser en fire år gammel palestinsk jente. Diktet hevder israelske soldater «brente hennes smilehull» og «bombet hennes smil». Elevene blir bedt om å henge opp bilder og navn av babyer drept av Israel «i kaldt blod» på klasseromveggen.

Et kapittel fremstiller at israelske soldater «ler» mens de dreper palestinere, og fremstiller israelere som «kriminelle mordere» som ser ut som «dødens ansikt».

Arabisk leseforståelse blir undervist med historien om en palestinsk gutt som med overlegg ble skutt i øyet av en israelsk skarpskytter.

Tiendeklassinger lærer at Jerusalem vil «spytte ut skummet av utledningene». Jødisk historie og tilknytning blir fremstilt som forfalskninger.

Israels eksistens blir beskrevet som rasistisk. Israel ble etablert av «sionistiske gjenger» og etableringen var en form for rasistisk diskriminering av palestinerne.

Israel blir fremstilt som ansvarlig for vold internt i det palestinske samfunnet.

SKOLEBØKENE DELEGITIMIERER JØDISK SELVRÅDERETT OG HISTORIE

Tidligere er jødenes historiske tilknytning til området nevnt. Det er nå helt borte. Jødiske hellige steder blir fremstilt som muslimske områder røvet av sionistene. Jødenes historiske kobling til Jerusalem og jødiske kongedømmer i oldtiden blir ikke nevnt.

Jødisk tilstedeværelse i dagens Israel blir framstilt som aggresjon mot den palestinske og arabiske karakteren i regionen. Jøder blir beskrevet som kolonialistiske okkupanter.

Navnet «Israel» og «Israelsk okkupasjon» er blitt erstattet av «sionistisk okkupasjon». Noen ganger blir ordet «Israel» satt i parentes, for å indikere at navnet ikke er noe som utdanningsmyndighetene anerkjenner.

For mer informasjon

Her er hva vi ønsker at du skal gjøre nå

  1. Meld deg på Nordic Israel Congress 9.-11. mai 2024
  2. Bli medlem av MIFF (fra kr. 4 per uke)
  3. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel. Vipps 39881
  4. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  5. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart