For en uke siden varslet finansminister Benjamin Netanyahu at han ønsket å fjerne en del i den israelske flyloven, som setter et tak på antallet kommersielle flyvinger utenlandske selskaper kan ha fra og til Israel. Torsdag møtte han motstand fra øverste sjef i det israelske flyselskapet El-Al, Izzy Borovich. – Når det kommer til konkurransen, er vi allerede handikappede på grunn av problemer og sikkerhetssaker, som begrenser israelske innflygninger i enkelte land. Så mens jeg er tilhenger av rettferdig konkurranse, noe både kunder og selskaper drar nytte av, så vil "åpen himmel" politikken virke skadende i Israel, fordi den virkelige konkurransen ikke ligger her, uttalte Borovich. Dermed står Israels største flyselskap på parti med transportdepartementet, som mener de israelske flyselskapene ikke er sterke nok til å kunne takle en "åpen himmel", skriver Jerusalem Post. Likevel får Netanyahu og finansdepartementet sterk støtte i fra store deler av næringslivet for sitt forslag. Både turistdepartementet, Hotellforeningen og de utenlandske flyselskapene ønsker at "åpen himmel" skal bli gjennomført. De mener det vil føre til lavere flypriser, som igjen skal bidra til økt turisme.