De fleste elektriske bilene som er solgt i verden til nå, må lades opp etter en forholdsvis kort kjøring. Ladingen trenger timer. Agassis store prosjekt er å opprette et nett med batteristasjoner slik at man kan bytte batteri i løpet av ganske kort tid og kjøre videre.
Det første landet som skal få et slikt nett med batteristasjoner, er Israel. I løpet av dette året, 2011, skal det bli 56 stasjoner. Neste år skal Danmark og Australia også få et slikt nett. Likeså i Hawaii og i deler av San Francisco-området.
Israel er et så lite land at med 56 stasjoner trenger de fleste faktisk ikke å kjøre så veldig langt til nærmeste stasjon. Siden skal nettet bygges ytterligere ut. Håpet er at i 2016 skal det bli solgt flere elektriske enn bensindrevne biler. På få år skal Israel bli det første landet i verden hvor mer enn 100.000 biler er elektriske.
Foreløpig er riktignok batteriene ganske store, det er litt tungvint å bytte dem. Men Agassi er overbevist om at de vil bli mindre etter hvert.
Det skal ikke koste mer å kjøre elektrisk enn å kjøre med tradisjonelle biler.
Noen sier: I et land som Israel, med lite eller ingenting vannkraft, er elektriske biler «hull i hodet». For strømmen som lader bilens batteri, er laget av kullkraft. Agassi svarer at i framtida vil en stadig større del av strømmen være generert av naturgass, vind og andre kilder. Den israelske regjeringen har godkjent et solenergiprosjekt i Negev-ørkenen. Det skal gi 600 megawatt og kunne skaffe strøm til en halv million biler.
Kilder: Wikipedia om Shai Agassi. En artikkel fra Associated Press, gjengitt på ynetnews.com (Yediot Aharonot) 29. januar 2011.