– Folk trodde det var en spøk da vi startet opp for to år siden. Selv nå får vi høre det til en viss grad. Men SpaceIL er ikke en spøk, det vil sette agendaen i den vitenskapelige utdannelsen og forskningen i Israel i framtiden, tror Enon Landenberg, markedsføringssjef i selskapet.
Målet er å sende det første israelske romfartøyet til månen. Det største israelske kommunikasjonsselskapet Bezeq har nå undertegnet en sponsoravtale med SpaceIL. Det er den første av en rekke avtaler som de håper å få på plass de neste månedene. Skulle selskapet lykkes med prosjektet sitt, vil det uten tvil være den største vitenskapelige bragden i Israels historie.
Vil presse fram innovasjon
Inspirasjonen kommer fra konkurransen til Google som kalles LunarX. De lover å gi bort 150 millioner kroner til det første selskapet som klarer å lande et ubemannet robotfartøy på månen som skal gjennomføre bestemte oppgaver: Sende høyoppløselig video til jorden, utforske overflaten og bevege seg minimum 500 meter rundt på månens overflate. Slik håper de at privat næringsliv kan ta del i romeventyret, for å presse fram ny innovasjon og gjøre vitenskap interessant for unge mennesker.
– Vi har sett hvordan romutforskning har skutt fart i hele nasjonale økonomier og oppnådd nye, bedre innovasjonsnivåer. Israel er klar for en slik revolusjon og SpaceIL skal få det til å bli virkelighet, hevder formann Yanki Margalit.
Moon 2.0, sesong én
Fartøyet vil også bli det letteste som noen gang har blitt sendt ut i rommet. Dens totalvekt på 120 kilo gjør at den kan «haike» med et større fartøy ut i rommet, før det setter farten mot månen.
– I dag ser israelske barn på lokale versjoner av store realityprogrammer, som «The Voice» eller «Mesterkokken». I 2015 ønsker vi å sikre at de ser på et nytt realityprogram: «Moon 2.0», sesong én. Et program som vi tror de vil bli inspirert til å bli en del av, når de bare ser hvor langt den israelske teknologien faktisk har tatt oss, forklarer Margalit.