MIFF vil ikke selv stå for salg i nettbutikken, men knytte til seg forhandlere som har spesialisert seg på produkter som har spesiell interesse for besøkende på miff.no.
– En hovedhensikt med dette vil være å få utnyttet potensialet for Porten til Midtøsten som markedskanal, sier Internettredaktør Conrad Myrland. Porten til Midtøstens inntektspotensiale vil være i form av provisjon. Dette vil på sikt kunne gjøre MIFFs Internett-tjeneste mer selvfinansierende. Myrland regner med at en nettbutikk senest vil være på plass i løpet av høsten. Den unge redaktøren har ukentlig mellom 2000 og 4000 besøkende innom på nettstedet.
Store annonsører
I løpet av den siste måneden har Porten til Midtøsten gjort en såkalt affiliate-avtale med nettselskapet TradeDoubler. Dette innebærer at MIFFs nettsted har fått inn store og tunge annonsører, som for eksempel: Mobiltjenesteselskapet INPOC, musikkbutikken CDON, finansieringsselskapet Real Finans, VISA-leverandøren Gebyrfri.no, boligformidlingen Bolignorge.no, og økonomisystemsleverandøren Ajour Data.
Resultatbasert
Porten til Midtøsten får betalt for «klikk», registreringer og salg i disse nettbutikkene.
De første ukene etter at Porten til Midtøsten gjorde avtale med TradeDoubler, opplevde redaksjonen at en rekke annonsører takket nei til å samarbeide med MIFFs nettsted. I noen tilfeller kan det være grunn til å anta at avslagene var begrunnet politisk, på grunn av Porten til Midtøstens klare redaksjonelle støtte til Israel.
Aktiv(e) motstander(e)
Porten til Midtøsten opplevde også at noen få meningsmotstandere åpenlyst motarbeidet muligheten til å hente inn kroner på annonsemarkedet.
– Nå må dere se til å fjerne annonsen [for firmaet NN]. Jeg har vært i kontakt med dem og de sa de trakk seg fra dette [avtalen] fra i går, heter det i en e-post til redaksjonen 8. mai. Avsender har tydeligvis anklaget MIFF for annonsøren. Redaksjonen kjenner ikke til innholdet i denne anklagen, men man kan ane noe av innholdet i et innlegg som dukket opp i avisen Dagens debattforum på Internett 16. mai.
«Propaganda lukter ille»
«I tillegg kommer nettstedet MIFF – Med Israel for Fred, som er like flink til propagandasprøyt som Goebbels i sin tid. Sharon er fremstilt som den reneste engelen hos MIFF. Jeg har stadig vært innom MIFF og sett de har hatt annonser liggende. Meg og mange med meg har klaget på dette og alle bannere er etterhvert blitt slettet fra MIFF-sidene. Propaganda lukter ille – uansett hvor den kommer fra!», skriver en som kaller seg for Enigma.
[Kilde: Se denne lenke.]
Noen få annonsører avsluttet samarbeidet med Porten til Midtøsten etter slikt e-post press.
– Men vi er glad for at det finnes profesjonelle markedsaktører som ser Porten til Midtøsten som en nyttig markedskanal, på tross av at ekstreme enkeltindivider med mangel på folkeskikk turer frem som vi her ser eksempel på, kommenterer Conrad Myrland.
Høye besøkstall interessant
Han viser til en korrespondanse med daglig leder i et av firmaene som nå kjører kampanje i Porten til Midtøsten, hvor vedkommende gjør det klart at han kjenner til innholdet på MIFF-sidene.
– Hvilke politiske meninger dere står for ønsker ikke vi å legge oss opp i, men vi antar at besøkende på sidene deres vil kunne ha interesse av våre tjenester – og har derfor godkjent søknaden deres, skriver den daglige lederen.
– Må man være Israel-venn for å annonsere i Porten til Midtøsten?
– Nei, selvfølgelig ikke, svarer Myrland. Det er MIFFs høye besøkstall som først og fremst gjør oss interessante for selskapene som markedsfører seg gjennom TradeDoubler, påpeker han.
Fortjener støtte
MIFFs Internettredaktør tror også at annonsørene verdsetter den frie ytring, og påpeker at det er dette innsenderen i Dagens debattforum angriper. Det kan virke som om Israels syn ikke skal få komme til orde.
– I Porten til Midtøsten har vi et helt åpent debattforum, hvor det står enhver fritt å ta oss på faktafeil, minner Myrland om.
– Løper annonsørene i Porten til Midtøsten noen risiko ved å annonsere på et pro-israelsk nettsted i disse boikott-tider?
– Nei, det tror jeg ikke, svarer Conrad Myrland. For det første tror han boikotten har liten støtte i det norske folk. Dernest tror han også boikott-tilhengerne klarer å se forskjell på Israel som stat og en norsk, religiøst og politisk nøytral organisasjon som MIFF.
– Det blir derfor feil å si at annonsørene er «modige», men jeg synes nok de fortjener en ekstra stor støtte av ekte Israel-venner, avslutter Myrland.